Kategorie

Miasta zadowolone z efektów zagranicznych kampanii promocyjnych

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Polskie miasta coraz chętniej przeprowadzają zagraniczne kampanie reklamowe. Nie wszystkie są w stanie ocenić ich efektywność, jednak te, które odpowiednie badania już przeprowadziły, twierdzą, że wyniki są dużo lepsze niż zakładano.

Z kampanii przeprowadzonych w zagranicznych mediach zadowolona jest Łódź. Za przygotowanie spotu i jego emisję (235 razy) w BBC Word News miasto zapłaciło 250 tys. dolarów. Kampania była podzielona na dwa okresy trwające po 5 tygodni każdy (wrzesień 2007 roku, marzec 2008 roku).

Spot reklamowy nadawany był w czasie najwyższej oglądalności, a tym samym najdroższym. Były to bloki reklamowe nadawane przede wszystkim w czasie emisji, m.in. przed lub w trakcie głównych wydań aktualności lub talk-show Larry`ego Kinga.

Reklama

Władze miasta zachęcone sukcesem tej kampanii w 2009 roku oraz w bieżącym postanowiły przeprowadzić kolejną kampanię na antenie BBC Word News. Podobnie jak w poprzedniej kampanii została ona podzielona na dwa okresy. W tym czasie widzowie stacji zobaczyli i oglądać będą trzy spoty promujące kulturalne aspekty miasta.

Pierwsza, 8-tygodniowa część została wyemitowana jesienią. Resztę Łódź chce emitować w kwietniu i maju tego roku. Tym razem zwiększa się także liczba emisji spotów, które w BCC pokażą się aż 483 razy. Na ten cel miasto przeznaczyło 417 tys. dolarów.

- Główny cel kampanii reklamowej to zainteresowanie odbiorców Łodzią, pokazanie wieloaspektowego charakteru naszego Miasta, pełniącego funkcję prężnego ośrodka kultury polskiej oraz jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 – wymienia Justyna Makowska z biura promocji łódzkiego Magistratu.

Reklama

Z wyników przeprowadzonej na stronie internetowej BBC ankiety wynika, że emitowany jesienią 2009 roku spot Łodzi widziało trzech na czterech respondentów. Kampania osiągnęła także wysoki pułap odbioru, gdyż obejrzało ją 10,9 mln widzów. Tym samym docierając do 43 proc. odbiorców ze zdefiniowanej grupy docelowej. Spot był widziany ponad 23 miliony razy, co daje średnią ekspozycję 2,2 na osobę.

W odróżnieniu od Łodzi, Warszawa, Kraków, a także Poznań postawiły na kampanie promocyjne w CNN. Stolica naszego kraju tegoroczne i ubiegłoroczne działania promocyjne koncentruje wokół osoby Fryderyka Chopina i przywrócenie świadomości w kraju i poza granicami Polski, że Fryderyk Chopin nie tylko był Polakiem ale też warszawiakiem. Jak pokazują badania, świadomość mieszkańców Warszawy na ten temat, a tym bardziej obywateli innych państw jest niewielka.

Ostatnia czterotygodniowa kampania zagraniczna Warszawy przebiegała pod hasłem „Odliczanie do roku Chopinowskiego” i była realizowana na antenie CNN (Europa, Bliski Wschód, Afryka i Azja). Ponadto starano się zachęcić do „Odwiedzenia Chopina w Warszawie” poprzez kampanie w USA, Japonii, Rosji, Chinach i Francji.

Materiał promocyjny został opublikowany również w magazynach pokładowych dedykowanych na te rynki (Gateway – inflight magazine, Ryanair, Hemispheres, High Life, Wizzair) oraz oparte na tej kreacji bannery na najbardziej popularnych w tych krajach portalach internetowych odsyłających do strony miasta, gdzie znajdował się film promocyjny. Dzięki tej kampanii udało się wygenerować łącznie 114 milionów odsłon bannerów (m.in. na: cnn.com, foxnews.com, nytimes.com, japantimes.com, japantoday.com, izviestia.ru, chinadaily.som.cn, francesoir.fr, lefigaro.fr, allomusic.com.).

Na te kampanie miasto wydało niespełna milion złotych.

W tym roku Warszawa przeprowadzi jeszcze kampanię w CNN – gdzie wyemituje film chopinowski oraz zorganizuje eventy promocyjne w krajach tradycyjnie „chopinowskich” – Japonii i Chinach.

- W naszym przypadku ocena skuteczności działań kampanijnych to liczba pytań o Warszawę Chopina podczas targów, liczba zapytań o możliwości organizacji wycieczek studyjnych dla dziennikarzy zagranicznych, zainteresowanie stałym dostępem do materiałów promocyjnych wśród zagranicznych biur podróży.

To przede wszystkim ilość wejść na „chopinowską” część miejskiej strony internetowej oraz liczba ściągnięć na komórki specjalnej aplikacji o Warszawie Chopina (tylko w styczniu 2010 było to odpowiednio ponad 13 tysięcy osób oraz ponad 11 tysięcy pobrań aplikacji) – wylicza Andrzej Mańkowski, p.o. zastępcy dyrektora stołecznego Biura Promocji.

- Szum informacyjny towarzyszący obchodom Roku Chopinowskiego wytwarzamy przez różne instytucje sprawia, że informacje o Chopinie docierają bardzo szeroko i o to też chodzi,  ale jednocześnie to oznacza że do nas trafia tylko część informacji zwrotnych - dodaje.

Poznań na ubiegłoroczną kampanię w CNN wydał 1,2 mln zł. Nieco mniej, gdyż tylko 800 tys. zł miasto zapłaciło za kampanię w Eurosporcie. Za taką kwotę na antenie tej telewizji pojawił się spot reklamujący poznański maraton oraz 5-minutowy materiał z udziałem poznańskiego olimpijczyka Szymona Ziółkowskiego opisującego zalety oraz mocne punkty Poznania dla sportowców.

- Promocja Miasta Poznania w największym w Europie kanale sportowym jest świetną okazją do pokazania, iż Poznań należy do grona aktywnych europejskich miast, zorientowanych na światowe trendy. Kampania przeprowadzona w CNN miała zaimplementować Markę Poznań w świadomości europejczyków. Zwracała uwagę głównie na idealnie charakteryzujące miasto hasło "City of Work and City of Play" - metropolię oferującą bardzo komfortowe i interesujące możliwości realizacji wszelkich osobistych ambicji – tłumaczy Łukasz Goździor, dyrektor poznańskiego biura promocji.

Dodaje, że efektywność tych działań będzie można oceniać w dłuższej, zapewne kilkuletniej, perspektywie. Dlatego, iż jest to dopiero początek dłuższej, strategicznie przemyślanej, promocji.

W 2010 roku Poznań chce przeprowadzić zagraniczną kampanię wizerunkową. Jak podkreślają przedstawiciele miasta, kluczowe dla promocji Poznania poza granicami kraju są mocno z nim związane marki, m.in. Poznań Marathon.

Czytaj także: Internetowy Klub Samorządów - "Lokalni - Globalni" >>

- Działania realizowane przez miasto Gdańsk na rynkach zagranicznych można podzielić na trzy podstawowe kategorie – kampanie wizerunkowe, promocja turystyczna oraz promocja gospodarcza. Dokładamy wszelkich starań, by w każdej z tych kategorii wykorzystywane były najróżniejsze narzędzia marketingowe i PR. Zdajemy sobie sprawę, że tylko przemyślane, zintegrowane i spójne działania mogą przynieść najlepsze efekty czyli budować pożądany wizerunek naszego miasta – mówi natomiast Ewa Salamon z biura prezydenta ds promocji Gdańska.

Podstawowym założeniem promocji Gdańska jest budowanie wizerunku miasta jako miejsca, gdzie dzieją się rzeczy istotne, ważne dla współczesnej Europy. - Jesteśmy i chcemy być postrzegani jako miasto nowych idei, śmiałych pomysłów, energicznych wizjonerów, miastem aktywności, dynamiki i postępu – podkreśla Salamon.

Największa, jak do tej pory, zrealizowana  przez miasto zagraniczna kampania wizerunkowa Gdańska – „We make things happen”, realizowana była jesienią 2008 roku. Jej najważniejszym elementem był spot emitowany przez sześć tygodni na kanale CNN International.

Kampania kierowana była przede wszystkim do Brytyjczyków, Niemców i Skandynawów, w szczególności mieszkańców dużych miast, w wieku od 25 do 55 lat, ze średnim i wyższym wykształceniem, do ludzi o otwartych umysłach, ciekawych świata i kochających podróże.

Koszt emisji 300 spotów wyniósł 300 tys. dolarów, natomiast koszt realizacji filmu - ok. 260 tys. zł – podają przedstawiciele gdańskiego ratusza. W uzupełnieniu kampanii telewizyjnej, spoty oraz banery reklamowe, nawiązujące w swej stylistyce do filmiku, były wyświetlone na stronach CNN.com, CNN.com, CNNInternational i CNNMoney.com.

Kampanie wizerunkowe miasta wspierane są przez liczne działania dodatkowe. Miasto zaprasza do siebie zagranicznych dziennikarzy. Ponadto w zeszłym roku w Gdańsku odbyły się dwa istotne wydarzenia - konferencja touroperatorów brytyjskich AITO oraz XII Kongres Stowarzyszenia Dziennikarzy Turystycznych AJT z Francji.

- Poprzez tego typu, stosunkowo niskokosztowe, przedsięwzięcia docieramy do osób, które mają realny wpływ na kształtowanie trendów w branży turystycznej. Cieszy nas, że po każdej takiej wizycie otrzymujemy informacje o licznych materiałach ukazujących niezwykły klimat naszego miasta – w zeszłym roku Gdańsk miał okazję zaprezentować się już m.in. w teleturnieju edukacyjnym telewizji japońskiej, reportażach stacji niemieckich, a także we francuskich magazynach podróżniczych – mówi Ewa Salamon.

Aby sprawdzić jak pod wpływem działań marketingowych zmienia się postrzeganie marki Gdańsk przez mieszkańców poszczególnych państw na przełomie 2007 i 2008 roku, miasto przeprowadziło badanie, które obejmowało swym zasięgiem Niemcy, Szwecję i Wielką Brytanię.

- Kolejny tego typu program badawczy planujemy zrealizować w roku 2013. Dopiero wtedy, analizując wyniki obu badań będziemy mogli stwierdzić, jaka jest realna skuteczność, przygotowywanych przez nas kampanii – zapewnia przedstawicielka ratusza.

1,25 mln zł w minionym roku na kampanię w CNN wydał także Kraków. Za tę kwotę stacja wyemitowała spot promujący miasto 270 razy. Dzięki tej kampanii realizowanej w dwóch odsłonach w pierwszej połowie 2009 roku Kraków chciał dotrzeć do turysty młodego, indywidualnego, biznesowego, grupowego; zainteresowanego kulturą, rozrywką, sztuką i zabytkami.  

Czytaj także: Samorządowy dystans do świata Social Media >>

Szymon Sikorski, dyrektor generalny agencji PR Publicon zauważa, że ciekawą kampanię prowadziło także Trójmiasto, wspólnie promując się hasłem "Shop and sea" oraz serwisem shopandsea.eu.

- Z tego co mi wiadomo, kampania miała całkiem fajne wskaźniki efektywności. Głównie dlatego, że miała cel i cel ten, wydaje się, osiągnęła – mówi Sikorski. Uważa, że polskie miasta mogą także doskonale promować się poprzez organizowane u siebie duże koncerty, czy festiwale.

Niestety czasami może być to antypromocja dla danej miejscowości. - Był w ubiegłym roku Eurobasket - fatalnie rozpromowany i fatalnie zorganizowany. W Katowickim Spodku czy we Wrocławiu było jednak widać kibiców z innych europejskich krajów - a na wspomnienie kibiców z Litwy, aż żal, że tak bardzo spaliliśmy temat – twierdzi Sikorski.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Premia dla lekarza POZ za szczepienie

    Lekarz POZ otrzyma premię finansową za zwiększenie tempa szczepień i liczby zaszczepionych pacjentów w poradni.

    Nadzór nad dyrektorami - planowane zmiany

    Projektowane przepisy, mające zwiększyć kontrolę nad szkołami, zostały złagodzone. Co z dyrektorami?

    Powodzie - czy możemy przygotować się na nadchodzące zalania?

    W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej praktyczne możliwości zabezpieczenia przed jej skutkami są bardzo ograniczone. Jakie mamy możliwości ograniczenia zagrożenia powodziowego?

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym przewiduje przygotowany przez MRiPS projekt nowelizacji. Co się zmieni?

    Społeczne Agencje Najmu - korzyści podatkowe dla właścicieli

    Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.

    Zasady odwołania od wyników egzaminu maturalnego 2021

    Odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Niecałe trzy tygodnie temu maturzyści poznali wyniki egzaminów dojrzałości. Niektórzy mają wątpliwości, czy ich praca została poprawnie sprawdzona, i wnioskują o wgląd do niej oraz wyższe noty.

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli - zgodnie z projektem nowelizacji prawa oświatowego autorstwa MEiN ministerstwo co kwartał będzie przekazywało do ZUS szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli przebywających m.in. na zwolnieniach lekarskich, urlopach zdrowotnych oraz macierzyńskich.

    Nauka stacjonarna w szkołach od 1 września 2021 r.

    Nauka stacjonarna w szkołach - minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że trwają przygotowania do powrotu uczniów do szkół od 1 września 2021 r.

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot?

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot zapowiedziany w Polskim Ładzie? Co obejmie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - możliwość zwiększenia liczby godzin

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - większa liczba dzieci będzie mogła skorzystać z dodatkowych lekcji. MEiN przygotowało zmianę przepisów w tym zakresie.

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? - wytyczne dla uczelni

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla uczelni.

    Compliance - cykl Deminga

    Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

    Transakcja zakupu nieruchomości na rzecz gminy

    Zakup nieruchomości na rzecz gminy. W ramach działalności gospodarczej gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku - w trybie czynności cywilnoprawnych. W takich transakcjach istotne są kompetencje organów gminy. Wójt jest uprawniony do dokonywania czynności związanych z nabyciem nieruchomości. Działa jednak z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki i w ramach wytyczonych przez radę gminy.

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania?

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania? Wciąż można zarejestrować się w Loterii Narodowego Programu Szczepień i wziąć udział w kolejnych losowaniach nagród.

    Wakacje 2021 w Europie - zasady podróżowania, paszport covidowy, testy

    Wakacje 2021 w Europie w czasach koronawirusa - jakie zasady obowiązują podróżnych? W większości krajów trzeba pokazać paszport covidowy lub wynik testu na COVID-19.

    Aspekty środowiskowe w nowym prawie zamówień publicznych

    Zrównoważone zamówienia to taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, co przekłada się na charakter udzielanego zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. W pojęciu tym mieszczą się więc zarówno tzw. „zielone”, jak również społeczne zamówienia publiczne.

    Cyfryzacja usług a cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym

    W ostatnich latach można obserwować postępującą cyfryzację usług, również w sektorze publicznym. O ile załatwianie spraw urzędowych online jest dla obywateli ogromną wygodą, o tyle zasadne w tym kontekście jest pytanie – jak właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych danych?

    Karta Lokalizacji Podróżnego - jak wypełnić?

    Kartę Lokalizacji Podróżnego musi wypełnić każdy przylatujący do Polski. Czym jest? Jak wypełnić Kartę Lokalizacji Pasażera?

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej od soboty zastąpi karty papierowe. Kto musi wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego?

    Loteria szczepionkowa - ochrona danych uczestników

    Loteria szczepionkowa - jak chronione są dane osobowe uczestników Loterii Narodowego Programu Szczepień? Czy dane medyczne są bezpieczne?

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych. Są już pierwsi zwycięzcy w Loterii Narodowego Programu Szczepień. Gdzie sprawdzić listę wygranych nagród? Kiedy kolejne losowania?

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną. Jak prawidłowo sporządzić protokół powypadkowy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy? Jest to niezwykle istotna kwestia pod kątem roku szkolnego i bezproblemowego powrotu dzieci do szkół.

    Compliance - od czego zacząć wdrożenie systemu?

    Compliance - od czego należy zacząć wdrożenie systemu w organizacji? Coraz więcej podmiotów z sektora prywatnego oraz z sektora publicznego rozumie, że posiadanie systemów Compliance jest niezbędne, by podmiot mógł bezpiecznie funkcjonować lub się rozwijać.