Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miasta zadowolone z efektów zagranicznych kampanii promocyjnych

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Polskie miasta coraz chętniej przeprowadzają zagraniczne kampanie reklamowe. Nie wszystkie są w stanie ocenić ich efektywność, jednak te, które odpowiednie badania już przeprowadziły, twierdzą, że wyniki są dużo lepsze niż zakładano.

Z kampanii przeprowadzonych w zagranicznych mediach zadowolona jest Łódź. Za przygotowanie spotu i jego emisję (235 razy) w BBC Word News miasto zapłaciło 250 tys. dolarów. Kampania była podzielona na dwa okresy trwające po 5 tygodni każdy (wrzesień 2007 roku, marzec 2008 roku).

Spot reklamowy nadawany był w czasie najwyższej oglądalności, a tym samym najdroższym. Były to bloki reklamowe nadawane przede wszystkim w czasie emisji, m.in. przed lub w trakcie głównych wydań aktualności lub talk-show Larry`ego Kinga.

Władze miasta zachęcone sukcesem tej kampanii w 2009 roku oraz w bieżącym postanowiły przeprowadzić kolejną kampanię na antenie BBC Word News. Podobnie jak w poprzedniej kampanii została ona podzielona na dwa okresy. W tym czasie widzowie stacji zobaczyli i oglądać będą trzy spoty promujące kulturalne aspekty miasta.

Pierwsza, 8-tygodniowa część została wyemitowana jesienią. Resztę Łódź chce emitować w kwietniu i maju tego roku. Tym razem zwiększa się także liczba emisji spotów, które w BCC pokażą się aż 483 razy. Na ten cel miasto przeznaczyło 417 tys. dolarów.

- Główny cel kampanii reklamowej to zainteresowanie odbiorców Łodzią, pokazanie wieloaspektowego charakteru naszego Miasta, pełniącego funkcję prężnego ośrodka kultury polskiej oraz jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 – wymienia Justyna Makowska z biura promocji łódzkiego Magistratu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wyników przeprowadzonej na stronie internetowej BBC ankiety wynika, że emitowany jesienią 2009 roku spot Łodzi widziało trzech na czterech respondentów. Kampania osiągnęła także wysoki pułap odbioru, gdyż obejrzało ją 10,9 mln widzów. Tym samym docierając do 43 proc. odbiorców ze zdefiniowanej grupy docelowej. Spot był widziany ponad 23 miliony razy, co daje średnią ekspozycję 2,2 na osobę.

W odróżnieniu od Łodzi, Warszawa, Kraków, a także Poznań postawiły na kampanie promocyjne w CNN. Stolica naszego kraju tegoroczne i ubiegłoroczne działania promocyjne koncentruje wokół osoby Fryderyka Chopina i przywrócenie świadomości w kraju i poza granicami Polski, że Fryderyk Chopin nie tylko był Polakiem ale też warszawiakiem. Jak pokazują badania, świadomość mieszkańców Warszawy na ten temat, a tym bardziej obywateli innych państw jest niewielka.

Ostatnia czterotygodniowa kampania zagraniczna Warszawy przebiegała pod hasłem „Odliczanie do roku Chopinowskiego” i była realizowana na antenie CNN (Europa, Bliski Wschód, Afryka i Azja). Ponadto starano się zachęcić do „Odwiedzenia Chopina w Warszawie” poprzez kampanie w USA, Japonii, Rosji, Chinach i Francji.

Materiał promocyjny został opublikowany również w magazynach pokładowych dedykowanych na te rynki (Gateway – inflight magazine, Ryanair, Hemispheres, High Life, Wizzair) oraz oparte na tej kreacji bannery na najbardziej popularnych w tych krajach portalach internetowych odsyłających do strony miasta, gdzie znajdował się film promocyjny. Dzięki tej kampanii udało się wygenerować łącznie 114 milionów odsłon bannerów (m.in. na: cnn.com, foxnews.com, nytimes.com, japantimes.com, japantoday.com, izviestia.ru, chinadaily.som.cn, francesoir.fr, lefigaro.fr, allomusic.com.).

Na te kampanie miasto wydało niespełna milion złotych.

W tym roku Warszawa przeprowadzi jeszcze kampanię w CNN – gdzie wyemituje film chopinowski oraz zorganizuje eventy promocyjne w krajach tradycyjnie „chopinowskich” – Japonii i Chinach.

- W naszym przypadku ocena skuteczności działań kampanijnych to liczba pytań o Warszawę Chopina podczas targów, liczba zapytań o możliwości organizacji wycieczek studyjnych dla dziennikarzy zagranicznych, zainteresowanie stałym dostępem do materiałów promocyjnych wśród zagranicznych biur podróży.

To przede wszystkim ilość wejść na „chopinowską” część miejskiej strony internetowej oraz liczba ściągnięć na komórki specjalnej aplikacji o Warszawie Chopina (tylko w styczniu 2010 było to odpowiednio ponad 13 tysięcy osób oraz ponad 11 tysięcy pobrań aplikacji) – wylicza Andrzej Mańkowski, p.o. zastępcy dyrektora stołecznego Biura Promocji.

- Szum informacyjny towarzyszący obchodom Roku Chopinowskiego wytwarzamy przez różne instytucje sprawia, że informacje o Chopinie docierają bardzo szeroko i o to też chodzi,  ale jednocześnie to oznacza że do nas trafia tylko część informacji zwrotnych - dodaje.

Poznań na ubiegłoroczną kampanię w CNN wydał 1,2 mln zł. Nieco mniej, gdyż tylko 800 tys. zł miasto zapłaciło za kampanię w Eurosporcie. Za taką kwotę na antenie tej telewizji pojawił się spot reklamujący poznański maraton oraz 5-minutowy materiał z udziałem poznańskiego olimpijczyka Szymona Ziółkowskiego opisującego zalety oraz mocne punkty Poznania dla sportowców.

- Promocja Miasta Poznania w największym w Europie kanale sportowym jest świetną okazją do pokazania, iż Poznań należy do grona aktywnych europejskich miast, zorientowanych na światowe trendy. Kampania przeprowadzona w CNN miała zaimplementować Markę Poznań w świadomości europejczyków. Zwracała uwagę głównie na idealnie charakteryzujące miasto hasło "City of Work and City of Play" - metropolię oferującą bardzo komfortowe i interesujące możliwości realizacji wszelkich osobistych ambicji – tłumaczy Łukasz Goździor, dyrektor poznańskiego biura promocji.

Dodaje, że efektywność tych działań będzie można oceniać w dłuższej, zapewne kilkuletniej, perspektywie. Dlatego, iż jest to dopiero początek dłuższej, strategicznie przemyślanej, promocji.

W 2010 roku Poznań chce przeprowadzić zagraniczną kampanię wizerunkową. Jak podkreślają przedstawiciele miasta, kluczowe dla promocji Poznania poza granicami kraju są mocno z nim związane marki, m.in. Poznań Marathon.

Czytaj także: Internetowy Klub Samorządów - "Lokalni - Globalni" >>

- Działania realizowane przez miasto Gdańsk na rynkach zagranicznych można podzielić na trzy podstawowe kategorie – kampanie wizerunkowe, promocja turystyczna oraz promocja gospodarcza. Dokładamy wszelkich starań, by w każdej z tych kategorii wykorzystywane były najróżniejsze narzędzia marketingowe i PR. Zdajemy sobie sprawę, że tylko przemyślane, zintegrowane i spójne działania mogą przynieść najlepsze efekty czyli budować pożądany wizerunek naszego miasta – mówi natomiast Ewa Salamon z biura prezydenta ds promocji Gdańska.

Podstawowym założeniem promocji Gdańska jest budowanie wizerunku miasta jako miejsca, gdzie dzieją się rzeczy istotne, ważne dla współczesnej Europy. - Jesteśmy i chcemy być postrzegani jako miasto nowych idei, śmiałych pomysłów, energicznych wizjonerów, miastem aktywności, dynamiki i postępu – podkreśla Salamon.

Największa, jak do tej pory, zrealizowana  przez miasto zagraniczna kampania wizerunkowa Gdańska – „We make things happen”, realizowana była jesienią 2008 roku. Jej najważniejszym elementem był spot emitowany przez sześć tygodni na kanale CNN International.

Kampania kierowana była przede wszystkim do Brytyjczyków, Niemców i Skandynawów, w szczególności mieszkańców dużych miast, w wieku od 25 do 55 lat, ze średnim i wyższym wykształceniem, do ludzi o otwartych umysłach, ciekawych świata i kochających podróże.

Koszt emisji 300 spotów wyniósł 300 tys. dolarów, natomiast koszt realizacji filmu - ok. 260 tys. zł – podają przedstawiciele gdańskiego ratusza. W uzupełnieniu kampanii telewizyjnej, spoty oraz banery reklamowe, nawiązujące w swej stylistyce do filmiku, były wyświetlone na stronach CNN.com, CNN.com, CNNInternational i CNNMoney.com.

Kampanie wizerunkowe miasta wspierane są przez liczne działania dodatkowe. Miasto zaprasza do siebie zagranicznych dziennikarzy. Ponadto w zeszłym roku w Gdańsku odbyły się dwa istotne wydarzenia - konferencja touroperatorów brytyjskich AITO oraz XII Kongres Stowarzyszenia Dziennikarzy Turystycznych AJT z Francji.

- Poprzez tego typu, stosunkowo niskokosztowe, przedsięwzięcia docieramy do osób, które mają realny wpływ na kształtowanie trendów w branży turystycznej. Cieszy nas, że po każdej takiej wizycie otrzymujemy informacje o licznych materiałach ukazujących niezwykły klimat naszego miasta – w zeszłym roku Gdańsk miał okazję zaprezentować się już m.in. w teleturnieju edukacyjnym telewizji japońskiej, reportażach stacji niemieckich, a także we francuskich magazynach podróżniczych – mówi Ewa Salamon.

Aby sprawdzić jak pod wpływem działań marketingowych zmienia się postrzeganie marki Gdańsk przez mieszkańców poszczególnych państw na przełomie 2007 i 2008 roku, miasto przeprowadziło badanie, które obejmowało swym zasięgiem Niemcy, Szwecję i Wielką Brytanię.

- Kolejny tego typu program badawczy planujemy zrealizować w roku 2013. Dopiero wtedy, analizując wyniki obu badań będziemy mogli stwierdzić, jaka jest realna skuteczność, przygotowywanych przez nas kampanii – zapewnia przedstawicielka ratusza.

1,25 mln zł w minionym roku na kampanię w CNN wydał także Kraków. Za tę kwotę stacja wyemitowała spot promujący miasto 270 razy. Dzięki tej kampanii realizowanej w dwóch odsłonach w pierwszej połowie 2009 roku Kraków chciał dotrzeć do turysty młodego, indywidualnego, biznesowego, grupowego; zainteresowanego kulturą, rozrywką, sztuką i zabytkami.  

Czytaj także: Samorządowy dystans do świata Social Media >>

Szymon Sikorski, dyrektor generalny agencji PR Publicon zauważa, że ciekawą kampanię prowadziło także Trójmiasto, wspólnie promując się hasłem "Shop and sea" oraz serwisem shopandsea.eu.

- Z tego co mi wiadomo, kampania miała całkiem fajne wskaźniki efektywności. Głównie dlatego, że miała cel i cel ten, wydaje się, osiągnęła – mówi Sikorski. Uważa, że polskie miasta mogą także doskonale promować się poprzez organizowane u siebie duże koncerty, czy festiwale.

Niestety czasami może być to antypromocja dla danej miejscowości. - Był w ubiegłym roku Eurobasket - fatalnie rozpromowany i fatalnie zorganizowany. W Katowickim Spodku czy we Wrocławiu było jednak widać kibiców z innych europejskich krajów - a na wspomnienie kibiców z Litwy, aż żal, że tak bardzo spaliliśmy temat – twierdzi Sikorski.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Cieszyński: Centralny Rejestr Wyborców będzie gotowy do obsłużenia najbliższych wyborów parlamentarnych [wywiad]

    Centralny Rejestr Wyborców będzie gotowy do obsłużenia najbliższych wyborów parlamentarnych. 

    Minister Niedzielski: brak profilaktyki i permanentny problem z personelem medycznym to główne problemy

    Jeżeli patrzymy na cały system opieki zdrowotnej w Polsce i w różnych krajach europejskich, to widzimy, że te systemy opieki zdrowotnej będą miały permanentny problem z personelem medycznym - ocenił w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski.

    Obniżka nowych emerytur o 6% od kwietnia 2023 r.

    Zgodnie z tablicami GUS, 60 latek będzie miał przed sobą 254,3 miesiące życia wobec 238,9 miesiąca zapisanych w tablicach opublikowanych rok temu.

    Wyższe o 10% dotacje na podręczniki dla uczniów

    Podwyższenie o 10 proc. maksymalnych kwot dotacji na wyposażenie szkół w podręczniki i materiały edukacyjne – przewiduje projekt rozporządzenia, którego założenia opublikowano w wykazie prac legislacyjnych rządu.   

    Dopłaty do 58 000 zł. Fotowoltaika, pompy ciepła, magazyny energii, kolektory [Mój prąd, kwiecień 2023 r.]

    Od 4,4 tys. zł do 28 tys. zł mogą wynieść dopłaty do pomp ciepła w piątej odsłonie programu "Mój prąd"; w przypadku kolektorów ma być to do 3,5 tys. zł - poinformował PAP wiceszef NFOŚiGW Paweł Mirowski. Dodał, że "Mój prąd" 5.0 miałby ruszyć w drugiej połowie kwietnia.

    Gdański Tydzień Zawodowca. Oferta dla absolwentów szkół

    Gdański Tydzień Zawodowca to wydarzenie adresowane do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które rozpoczyna się 27 marca. W programie m.in. debata, dni otwarte, warsztaty, webinaria, a także Gdańskie Targi Szkół Ponadpodstawowych.

    Minister Czarnek: Mniej o 5h godzin nauki w szkole. Religia od trzeciego roku życia dziecka to za wcześnie. Katolik może głosować na PO i PSL

    Ponad 8 mld zł przeznaczyliśmy na rządowe inwestycję w oświatę od 2021 roku - mówił w niedzielę w Lublinie minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Zapowiedział przywrócenie uprawnienia emerytalnego nauczycielskiego, a także plany uruchomienia stałego funduszu dla szkół specjalnych.

    10 nowych wzorów z USC. Akty urodzenia, małżeństwa i zgonu [Maj 2023 r.]

    Możliwość łatwiejszego pozyskiwania zaświadczeń z USC wymusza zmianę 10 wzorów dokumentów wydawanych przez USC. Nowe wzory pojawią się w maju 2023 r.

    Wszystko o świadczeniu wspierającym: Wnioski do ZUS i wojewódzkich zespołów. Kwestionariusz. [Pełny projekt ustawy w Word]

    Będą dwa wnioski o świadczenie wspierające. Pierwszy do wojewódzkiego zespołu orzekania, który ustali w decyzji poziom potrzeby wsparcia. Do wniosku trzeba będzie załączyć kwestionariusz. Drugi wniosek będzie do ZUS poprzez PUE ZUS. ZUS nie będzie wydawał decyzji, tylko informację. Decyzję ZUS wyda tylko, gdy odmówi przyznania świadczenia. 

    Świadczenie wspierające: Co to jest międzynarodowa klasyfikacja ICF?

    Międzynarodowa klasyfikacja ICF ma być podstawą przyznawania świadczenia wspierającego osoby niepełnosprawne w 2024 r.

    PFRON: Jakie sprawozdania i do kiedy składa się za 2022 r.?

    Przedsiębiorcy o wielkości innej niż mikro- lub mały przedsiębiorca, którzy nie składają sprawozdań finansowych do KRS, mają obowiązek dostarczenia elektronicznego sprawozdania finansowego za 2022 r. lub „oświadczenia o braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego za 2022 r.” do właściwego terytorialnie Oddziału PFRON do dnia 15 lipca 2023 r. 

    Wzór: Oświadczenie o braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego za 2022 rok [PFRON]
    Założenia ustawy o świadczeniu wspierającym

    Jakie są założenia i zapisy ustawy o świadczeniu wspierającym?

    Tatrzańskie żaby przedostaną się na drugą stronę drogi

    Wolontariusze Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN) rozpoczęli akcję przenoszenia żab trawnych przez ruchliwą drogę przy wejściu do Doliny Olczyskiej w Zakopanem. Płazy przemieszczają się do miejsc lęgowych, a akcja ma uchronić je przed śmiercią pod kołami samochodów.

    Emerytury nauczycielskie prawem nie przywilejem. Kiedy zostaną przywrócone

    Emerytury nauczycielskie po 20 latach pracy „przy tablicy” lub po 30 latach pracy w ogóle to przedmiot projektu, który – jak poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek – jest na końcowym etapie prac. Zapowiedział, że jeszcze wiosną tego roku ten projekt ujrzy światło dzienne. 

    Euro 2024. Ile razy reprezentacja Polski grała w mistrzostwach? Kiedy najbliższy mecz o eliminacje?

    Euro 2024. Polscy piłkarze czterokrotnie dotychczas grali w mistrzostwach Europy. Trzy razy po eliminacjach - w 2008, 2016 i 2021 roku, a w 2012 jako współgospodarze, obok Ukrainy. Zmagania o udział w kolejnej imprezie tej rangi - w 2024 w Niemczech - rozpoczną od piątkowego meczu z Czechami w Pradze.

    M. Pietrzak: wyższe diety dla członków obwodowych komisji wyborczych

    Będą wyższe diety dla członków obwodowych komisji wyborczych - zapowiedziała szefowa Krajowego Biura Wyborczego Magdalena Pietrzak.

    Program Dobrowolnych Nabyć nieruchomości pod CPK tylko do 7 kwietnia. Później wywłaszczenia

    Właściciele nieruchomości położonych na terenie przyszłego lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego na zgłoszenie się do Programu Dobrowolnych Nabyć mają czas do 7 kwietnia. Później grunty pod lotnisko będą wywłaszczane. Wkrótce ruszy podobny program obejmujący tereny wokół planowanego lotniska. 

    Brakuje 13 000 policjantów. Dlaczego mundurowi odchodzą?

    Podwyżki, dodatki stażowe, waloryzacja, czyli dorzucanie pieniędzy, bez reformy struktur, nic nie dało. W tym roku ze służby odeszło już 6,5 tys. osób, przyjęto 772. Policjanci są przeciążeni pracą i zniechęceni. Efekty? Nie ma patroli na ulicach, częściej dochodzi do pospolitych przestępstw, np. kradzieży w 2022 r. było 124 tys. – to o 12 tys. więcej.

    Prezes ZUS: pierwsze "trzynastki" trafią do emerytów przed Wielkanocą [Harmonogram]

    Pierwsze "trzynastki" trafią do emerytów i rencistów jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi - przekazała prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska. Aby otrzymać to świadczenie nie trzeba składać żadnego wniosku, ZUS zrobi to automatycznie.

    PFRON: Dopłata 120 000 zł do samochodu osobowego. Wzory dokumentów od sprzedawcy samochodu

    PFRON udostępnił wzory dokumentów od sprzedawcy samochodu. Dokumenty służą rozliczeniu dofinansowania do samochodu dla osoby niepełnosprawnej. Można otrzymać nawet 120 000 zł.  

    Rząd chwali się 30 korzystnymi dla Polaków zmianami w podatkach

    Ministerstwo opublikowało listę korzystnych zmian w podatkach wprowadzonych od 2016 r. Jest to prawdopodobnie odpowiedź na zestawienie szeregu podwyżek podatków, opłat i niekorzystnych rozwiązań przez money.pl. 

    Duża podwyżka: 4765,32 zł brutto dla osoby niepełnosprawnej. Świadczenie wspierające i jednocześnie renta socjalna w 2024 r. [3 mld zł]

    Projekt ustawy wprowadzającej nowe świadczenie wspierające dla osób niepełnosprawnych został w środę skierowany pod obrady Rady Ministrów. Projekt przewiduje również możliwość dorabiania przez opiekunów do świadczenia pielęgnacyjnego - poinformowało MRiPS.

    Niewyjaśnione problemy trawienne. Zespół alfa-gal. Czy to skutek ukąszenia kleszcza?

    The American Gastroenterological Association (AGA) opublikowało nowe wytyczne kliniczne, aby pomóc lekarzom i pacjentom w określeniu, czy niewyjaśnione objawy ze strony przewodu pokarmowego są spowodowane zespołem alfa-gal, alergią pokarmową na mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego powodowaną przez ukąszenie kleszcza amerykańskiego. W Polsce pierwszy przypadek zespołu alfa-gal odnotowano w roku 2021 w Krakowie.

    MF: nie będzie waloryzacji 500+ do 1000+

    Nie dyskutujemy i nie ma mowy o podniesieniu 500 plus do 1000 plus - poinformowała w środę minister finansów Magdalena Rzeczkowska. W tym roku priorytetem, jaki stanął przed polskim budżetem, jest szeroko pojęte bezpieczeństwo - dodała.