Wynagrodzenie płatnika w samorządowej jednostce budżetowej
REKLAMA
Jesteśmy ośrodkiem pomocy społecznej finansowanym z różnych źródeł. Czy 0,3% podatku od wynagrodzeń osób zatrudnionych w Dziale Świadczeń Rodzinnych finansowanym z zadań zleconych stanowi dochód budżetu państwa? Jeśli tak, to czy powinniśmy wystosować pismo do gminy o zwiększenie w planie po stronie dochodów i wydatków?
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź W odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych wynagrodzenie płatnika może być dochodem jednostki, jeśli zostanie ustanowione jako jedno ze źródeł dochodu w uchwale rady dotyczącej utworzenia rachunku dochodów własnych. Brak takiego ustanowienia spowoduje, że wynagrodzenie powinno zostać odprowadzone do budżetu państwa. Należy też pamiętać o ograniczeniu czasowym związanym z funkcjonowaniem rachunków własnych.
Uzasadnienie Jak wiadomo, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa (art. 28 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa: dalej: Ordynacja podatkowa). Wynosi ono:
● 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa,
● 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów na rzecz budżetu państwa.
Należy pamiętać, że kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów.
Niejako na marginesie można dodać, że także rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio: budżetu gminy, powiatu lub województwa.
Jednak w opisanej sytuacji ośrodek pomocy społecznej ma do czynienia z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, a nie samorządu. Chodzi bowiem o podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych wynagrodzeń.
Jak stanowi art. 11 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio: dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Czytaj także: Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową>>
Ponadto:
1) jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności,
2) podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, czyli plan finansowy jednostki.
REKLAMA
W planie finansowym należy określić zakres dochodów i wydatków, co oznacza, że plan finansowy jednostki powinien uwzględniać także wspomniane w pytaniu wynagrodzenie płatnika. Zatem w sytuacji przedstawionej w pytaniu należałoby współdziałać w tym zakresie z gminą.
Trzeba też pamiętać, że zgodnie z art. 93 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych utworzone przez jednostki budżetowe wydzielone rachunki dochodów własnych mogą funkcjonować zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z jednoczesnym regulowaniem zobowiązań i ściąganiem należności, do 31 grudnia 2010 r.
Po upływie tego terminu:
● nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowały rachunki dochodów własnych,
● środki pieniężne podlegają odprowadzeniu na rachunek pomocniczy odpowiednio państwowej jednostki budżetowej albo samorządowej jednostki budżetowej.
Środki pieniężne jednostek budżetowych przekazane na rachunek pomocniczy mogą być wykorzystane na dotychczasowe cele do 30 czerwca 2011 r. Natomiast środki pieniężne niewykorzystane w tym terminie państwowe jednostki budżetowe przekazują na dochody budżetu państwa, a samorządowe jednostki budżetowe przekazują na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Czytaj także: Płatnik>>
Podstawy prawne
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1241; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 161, poz. 1078)
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 152, poz. 1020)
• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 142, poz. 961)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U. nr 240, poz. 2065)
REKLAMA
REKLAMA