REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznakowanie pojazdów straży gminnych - nadchodzące zmiany

Wojciech Bugajski

REKLAMA

Minister Infrastruktury doszedł do wniosku, iż warto ujednolicić system oznakowania pojazdów straży gminnych/miejskich. Wszystko po to, by system wizualizacji i identyfikacji pojazdów straży stał się spójny i jednolity.

Minister Infrastruktury przekazał ostatnio do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia, który w sposób bezpośredni dotyka jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o projekt z dnia 22 lutego 2011 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Podstawą prawną do wydania projektowanego rozporządzenia jest art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).

Projekt Ministra Infrastruktury jest rezultatem zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, która z dniem 24 grudnia 2009 r. wprowadziła możliwość używania pojazdów straży gminnych/miejskich jako pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym (na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 10c).

REKLAMA

Natomiast zasady oznakowania pojazdów uprzywilejowanych określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262, z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Infrastruktury, co jest słuszne, doszedł do wniosku, iż warto ujednolicić system oznakowania pojazdów straży gminnych/miejskich. Wszystko to po to by system wizualizacji i identyfikacji pojazdów straży miejskiej / gminnej stał się spójny i jednolity.

Czytaj także: Szersze uprawnienia straży miejskich do nakładania mandatów>>

Funkcje staży miejskiej / gminnej

Przypomnijmy, iż straż miejska / gminna spełnia szereg społecznie istotnych funkcji takich jak:

a)    ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

b)    czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

c)    współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

d)    zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

e)    ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

f)    współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

g)    doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,

h)    informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

i)    konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gmin.

Jak więc można zauważyć, fundamentalnym celem istnienia tej służby jest ochrona porządku publicznego oraz służba wspólnotom lokalnym, służba ludziom. Społeczeństwo musi łatwo i bezbłędnie ją identyfikować. Z tego też powodu, inicjatywa Ministra Infrastruktury, polegająca na próbie uspójnienia systemu identyfikacji jest słuszna. Pytanie, które się jednak nasuwa, to pytanie o finanse. Ile ta operacja będzie kosztowała podatników? Jak przepisy wprowadzane poprzez ww. rozporządzenie będą skutkować na finanse samorządów?

W uzasadnieniu do projektu ww. rozporządzenia Minister Infrastruktury przyznaje, iż jakiś skutek będzie (czyli samorządy poniosą koszty wdrożenia zapisów rozporządzenia), ale konkretnych kwot tam nie znajdziemy. Szkoda, bowiem przedkładając do konsultacji społecznych tego typu regulację, warto by było wiedzieć ile trzeba będzie wysupłać z „kasy” samorządu.

Zobacz: Poradnik Samorządowca - Działalność straży gminnych>>

Zmiany

Zasadnicze zmiany proponowane przez Ministra Infrastruktury to kwestie wprowadzenia oznakowania pojazdów:

i.    pasem wyróżniającym odblaskowym w postaci trójrzędnej szachownicy w kolorze żółto-granatowym,

ii.    napisem „Staż Gminna (Miejska) umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach przednich,

iii.    emblematem gminy umieszczonym po obu stronach pojazdu.

Skutki regulacji

W ocenie Ministra Infrastruktury wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, jak również nie będzie oddziaływać na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki i rozwój regionalny.

Po to by ograniczyć negatywny wpływ zapisów rozporządzenia na budżet jednostek samorządu terytorialnego, Minister Infrastruktury proponuje by obowiązkowi oznakowania określonemu w projekcie podlegały pojazdy zakupione przez straże gminne (miejskie) już po wejściu w życie ww. rozporządzenia. 

Z tego też powodu do rozporządzenia wprowadzono zapis, wedle którego dodany w projekcie § 32 b będzie miał zastosowanie do pojazdu straży gminnej (miejskiej) zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2012.

Zgodnie z założeniami Ministra Infrastruktury ww. rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA