Oznakowanie pojazdów straży gminnych - nadchodzące zmiany
REKLAMA
Minister Infrastruktury przekazał ostatnio do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia, który w sposób bezpośredni dotyka jednostek samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Podstawą prawną do wydania projektowanego rozporządzenia jest art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
REKLAMA
Projekt Ministra Infrastruktury jest rezultatem zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, która z dniem 24 grudnia 2009 r. wprowadziła możliwość używania pojazdów straży gminnych/miejskich jako pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym (na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 10c).
Natomiast zasady oznakowania pojazdów uprzywilejowanych określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262, z późn. zm.).
Minister Infrastruktury, co jest słuszne, doszedł do wniosku, iż warto ujednolicić system oznakowania pojazdów straży gminnych/miejskich. Wszystko to po to by system wizualizacji i identyfikacji pojazdów straży miejskiej / gminnej stał się spójny i jednolity.
Czytaj także: Szersze uprawnienia straży miejskich do nakładania mandatów>>
Funkcje staży miejskiej / gminnej
Przypomnijmy, iż straż miejska / gminna spełnia szereg społecznie istotnych funkcji takich jak:
a) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
b) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
c) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
d) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
e) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
f) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
REKLAMA
g) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
h) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
i) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gmin.
Jak więc można zauważyć, fundamentalnym celem istnienia tej służby jest ochrona porządku publicznego oraz służba wspólnotom lokalnym, służba ludziom. Społeczeństwo musi łatwo i bezbłędnie ją identyfikować. Z tego też powodu, inicjatywa Ministra Infrastruktury, polegająca na próbie uspójnienia systemu identyfikacji jest słuszna. Pytanie, które się jednak nasuwa, to pytanie o finanse. Ile ta operacja będzie kosztowała podatników? Jak przepisy wprowadzane poprzez ww. rozporządzenie będą skutkować na finanse samorządów?
W uzasadnieniu do projektu ww. rozporządzenia Minister Infrastruktury przyznaje, iż jakiś skutek będzie (czyli samorządy poniosą koszty wdrożenia zapisów rozporządzenia), ale konkretnych kwot tam nie znajdziemy. Szkoda, bowiem przedkładając do konsultacji społecznych tego typu regulację, warto by było wiedzieć ile trzeba będzie wysupłać z „kasy” samorządu.
Zobacz: Poradnik Samorządowca - Działalność straży gminnych>>
Zmiany
Zasadnicze zmiany proponowane przez Ministra Infrastruktury to kwestie wprowadzenia oznakowania pojazdów:
i. pasem wyróżniającym odblaskowym w postaci trójrzędnej szachownicy w kolorze żółto-granatowym,
ii. napisem „Staż Gminna (Miejska) umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach przednich,
iii. emblematem gminy umieszczonym po obu stronach pojazdu.
Skutki regulacji
W ocenie Ministra Infrastruktury wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, jak również nie będzie oddziaływać na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki i rozwój regionalny.
Po to by ograniczyć negatywny wpływ zapisów rozporządzenia na budżet jednostek samorządu terytorialnego, Minister Infrastruktury proponuje by obowiązkowi oznakowania określonemu w projekcie podlegały pojazdy zakupione przez straże gminne (miejskie) już po wejściu w życie ww. rozporządzenia.
Z tego też powodu do rozporządzenia wprowadzono zapis, wedle którego dodany w projekcie § 32 b będzie miał zastosowanie do pojazdu straży gminnej (miejskiej) zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2012.
Zgodnie z założeniami Ministra Infrastruktury ww. rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Wojciech Bugajski
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA