reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Siła portali społecznościowych w gminie

Siła portali społecznościowych w gminie

Konsultacje, opinie, wymiana poglądów na temat gminy lub jej włodarzy to tylko kilka z możliwości, jakie dają portale społecznościowe. Ale jest to także miejsce, które buduje relacje i wspólnotę między mieszkańcami.

Internet od wielu już lat jest podstawowym narzędziem w pracy większości branż sektora prywatnego. Trudno wyobrazić dzisiaj sobie funkcjonowanie bez ciągłego dostępu do sieci. Wraz z poszerzaniem się dostępu do Internetu rozpoczęła się debata nad wykorzystaniem go w pracy administracji publicznej. Poza rosnącą liczbą użytkowników przemawiały za tym niskie koszty użycia, nieograniczona możliwość przekazywania informacji, dążenie do ciągłego podnoszenia jakości i przejrzystości pracy administracji publicznej, a także przenikanie ducha przedsiębiorczości do działań sektora publicznego.

Uwarunkowania prawne

Z punktu widzenia funkcjonowania Internetu we wspólnotach lokalnych, jak i w całej administracji publicznej ważnym okresem był rok 2002, w którym weszła w życie ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa o dostępie do informacji publicznej). To od tego momentu władze lokalne były prawnie zobowiązane, aby udostępnić informacje na temat władz samorządowych, wiadomości o sposobie rozstrzygania spraw, a także informacje na temat majątku publicznego. Wprowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej było pierwszym krokiem w kierunku informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST). Jednak sama świadomość korzyści płynących z ustawy o dostępie do informacji publicznej nieco wolniej docierała do lokalnych społeczności.

Czytaj także: Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja>>

Nieograniczone możliwości

Wraz z powstawaniem stron lokalnych samorządów, które początkowo były wykorzystywane głównie do promocji gmin, pojawiła się idea zarządzania usługami publicznymi za pomocą Internetu. Dzięki platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) JST mogły wprowadzać ułatwienia w wydawaniu wielu dokumentów (np. prawa jazdy, dowodu osobistego), pozwoleń, licencji, publikować informacje na temat sposobu załatwiania spraw, udostępniać dokumenty, czy, jak coraz częściej można zauważyć, organizować usługi z zakresu ochrony zdrowia.

Wykorzystanie Internetu w działalności administracji miało także znaczenie w sferze publicznej. Za pomocą stron internetowych obywatele zdobyli dodatkową możliwość kontrolowania władz samorządowych, zdobywania informacji o podjętych działaniach. Jak zauważa Sue Goss (autor Making Local Governance Work) Internet spowodował, że urzędnicy przestali być jedynymi osobami, które posiadały niezbędny zasób wiedzy do podejmowania decyzji.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
Zmiany w zatrudnieniu pracowników administracji rządowej i samorządowej wprowadzone przez tarczę antykryzysową 2.0 (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama