REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak informacji o odpadach

Paweł Górski

REKLAMA

Do 15 marca 2011 r. wytwórcy odpadów, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy, mieli obowiązek przekazać marszałkom województw zbiorcze zestawienie o wytworzonych w 2010 roku odpadach. Tych, którzy tego nie zrobili albo przygotowali nierzetelne zestawienia, marszałek musi ukarać grzywną 10 tys. zł.

Wytwórcy odpadów (dalej: posiadacz odpadów) mają obowiązek ich ewidencjonowania. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim przedsiębiorców oraz jednostki organizacyjne, takie jak urzędy, szkoły czy zakłady opieki zdrowotnej. Nie dotyczy on wytwórców odpadów komunalnych oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Ponadto obowiązek ten nie dotyczy osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby (art. 36 ust. 2 i 3 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach; dalej: ustawa o odpadach).

REKLAMA

Informacja do urzędu marszałkowskiego

REKLAMA

Do 15 marca posiadacz odpadów ma obowiązek przekazać marszałkowi województwa, właściwemu ze względu na miejsce wytwarzania, odbierania, zbierania, odzysku lub ich unieszkodliwiania, zbiorcze zestawienia danych o odpadach za rok poprzedni. W przypadku informacji za 2010 rok termin ten minął 15 marca 2011 r.

Zbiorcze zestawienie danych powinno zawierać informację o ich rodzajach i ilości, sposobach gospodarowania oraz o instalacjach i urządzeniach służących do ich odzysku i unieszkodliwiania. Ponadto musi się tam znaleźć imię i nazwisko, adres zamieszkania lub nazwa oraz adres siedziby posiadacza odpadów.

Odrębne zestawienia, dostosowane do specyfiki wytwarzania i sposobu wykorzystywania odpadów, muszą sporządzać wytwórca komunalnych osadów ściekowych oraz prowadzący zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Weryfikacja zestawień

Za weryfikację informacji zawartych w zbiorczych zestawieniach danych odpowiada marszałek. Jeżeli w jej wyniku okaże się, że dane nie są zgodne ze stanem faktycznym, zobowiązuje on (w drodze decyzji) posiadacza odpadów do korekty sporządzonego zestawienia danych we wskazanym terminie. Konsekwencją braku takiej korekty jest uznanie, że posiadacz odpadów nie wykonał obowiązku przekazania zbiorczego zestawienia danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie m.in. zbiorczych zestawień danych marszałek prowadzi wojewódzką bazę danych, dotyczącą wytwarzania i gospodarowania odpadami.

Czytaj także: Zezwolenie na zbieranie odpadów a wymagania wobec składowisk>>

Kary pieniężne

REKLAMA

Niezłożenie lub nierzetelne przygotowanie zbiorczego zestawienia podlega karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł (art. 79c. ust. 3 ustawy o odpadach). Kary wymierza (w drodze decyzji) marszałek województwa. W sprawach dotyczących kar pieniężnych stosuje się zaś odpowiednio przepisy działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

W tym roku wielu posiadaczy odpadów spóźniło się z terminowym przekazaniem zbiorczego zestawienia danych. Powodem było przede wszystkim to, że w poprzednich latach termin na składanie dokumentów mijał dopiero 31 marca. Niestety, marszałek nie ma dowolności w wymierzeniu kary. Musi być ona nałożona.

Decyzje o wymierzaniu kar podtrzymują samorządowe kolegia odwoławcze, a sądy administracyjne oddalają w większości wnoszone na nie skargi.

Karę należy zapłacić w ciągu 14 dni od momentu, gdy decyzja o jej wymierzeniu stała się ostateczna. Środki trafiają na odrębny rachunek bankowy zarządu województwa.

Marszałkowie nie muszą jednak spieszyć się z nakładaniem kar, ponieważ mają na to aż trzy lata. Według art. 68 § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanego odpowiednio, zobowiązanie podatkowe o takim charakterze nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego

Kara 10 tys. zł. za opóźnienie złożenia informacji o odpadach wielu ekspertom wydaje się jednak rażąco wysoka, w stosunku do przewinienia, a tym samym niekonstytucyjna. Podobne wątpliwości ma Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. 9 marca 2011 r. łódzki WSA wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem, czy art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach jest zgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. oraz jedną z ratyfikowanych umów międzynarodowych (sygn. akt I SA/Łd 1509/10).

Do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez TK pozostaje niepewność co do losu przepisu. W tej sytuacji usprawiedliwione jest powstrzymanie się przez urzędy marszałkowskie od wszczynania postępowań dotyczących nakładania kar za nieterminowe składanie informacji o odpadach.

Czytać: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>

Planowane zmiany zasad wymierzania kar

W projekcie nowej ustawy o odpadach opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska (projekt z 11 marca 2011 r.) zmieniono zasady stosowania sankcji za niezłożenie lub nierzetelne przygotowanie zestawienia danych o odpadach. W przypadku niezłożenia rocznego sprawozdania albo złożenia go niezgodnie z dokumentami, nieterminowo lub niekompletnie nie będzie już groziła administracyjna kara pieniężna. Czyny takie będą klasyfikowane jako wykroczenie zagrożone karą grzywny (od 20 zł do 5 tys. zł) lub aresztem. Dotychczasowe przepisy dotyczące ewidencji odpadów mają obowiązywać do 31 grudnia 2012 r.

Z interpretacji ministerstwa

Weryfikacja zbiorczych zestawień danych powinna polegać w pierwszej kolejności na analizie danych będących w posiadaniu urzędów. Analiza taka powinna mieć charakter przeglądowy i przesiewowy. Należy ustalić, czy nadesłane dane są kompletne, nie zawierają błędów (także interpretacyjnych) oraz czy są spójne. Należy zwrócić szczególną uwagę, czy istnieje ciągłość we wprowadzanych danych, tzn. czy nie występuje sytuacja, w której jakieś dane niespodziewanie pojawiły się albo zniknęły z zestawienia – w porównaniu z danymi z lat poprzednich.

Organ właściwy powinien najpierw wezwać obowiązany podmiot do złożenia zestawienia bądź do korekty nierzetelnie złożonego zestawienia, a dopiero w następnej kolejności należy stosować przepisy karne.

Nie istnieje obowiązek składania odrębnych zbiorczych zestawień danych dla poszczególnych miejsc czy zakładów na terenie województwa, w których jest prowadzone gospodarowanie odpadami. Wystarczy jedno zestawienie. Niezłożenie wszystkich wymaganych danych jest nierzetelnym złożeniem sprawozdania, a nie niezłożeniem sprawozdania. Należy uznać, że w przypadku złożenia części danych nieterminowo, całe zbiorcze zestawienie zostało złożone nieterminowo.

Wyjaśnienia Ministerstwa Środowiska, Departamentu Gospodarki Odpadami z 23 lipca 2010 r. do przepisów ustawy o odpadach w związku z wejściem w życie ustawy z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 185, poz. 1243; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 203, poz. 1351)

•  Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 197, poz. 1306)

•  Rozporządzenie Ministra Środowiska z 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych o odpadach (Dz.U. nr 249, poz. 1674)

•  Rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 lutego 2006 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. nr 30, poz. 213)

•  Rozporządzenie Ministra Środowiska z 11 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów odpadów lub ich ilości, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, oraz kategorii małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów (Dz.U. nr 152, poz. 1735)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA