Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje nowych przepisów o efektywności energetycznej

Paulina Popek
Samorządy nie muszą się wykazać konkretnymi oszczędnościami energii, mimo że przepisy unijne wymagają od Polski dużych redukcji w tym zakresie. Warto jednak, by władze lokalne i regionalne same zadbały o zwiększenie efektywności energetycznej, ponieważ przynosi to wymierne korzyści finansowe.

11 sierpnia 2011 r. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (dalej: ustawa o efektywności energetycznej). Prace nad tym dokumentem trwały prawie trzy lata. Wprowadza on, wynikający z dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/76/EWG (dalej: dyrektywa o ESD), obowiązek osiągnięcia przez Polskę w latach 2001–2005 oszczędności energii na poziomie 9% średniego zużycia (54 tys. GWh).

Wynikające z ustawy o efektywności energetycznej zobowiązania dotyczą dwóch grup podmiotów:

1) przedsiębiorstw sprzedających, produkujących, dystrybuujących energię, ciepło i gaz oraz

2) jednostek samorządów terytorialnych (dalej: JST).

Wady ustawy

Samorządy zarządzają wieloma obiektami publicznymi, takimi jak urzędy, szkoły, szpitale, domy kultury itd. Budynki mają w większości słabe parametry energetyczne. Przykładem mogą być obiekty służby zdrowia. Dla 180 przeanalizowanych na potrzeby audytu energetycznego budynków służby zdrowia w całym kraju zapotrzebowanie na energię wynosi średnio 495 kWh/m2rok, podczas gdy średnia dla wszystkich zbadanych pod tym kątem budynków niemieszkalnych wynosi 328 kWh/m2rok. Niewiele lepiej wygląda to w przypadku szkół. Ponad 230 takich budynków przeanalizowanych w Polsce ma wskaźnik zużycia energii na poziomie 260–270 kWh/m2rok. To bardzo dużo, tym bardziej że zapisy nowej dyrektywy 2010/31/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (dalej: dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków) przewidują, że sektor publiczny, pełniąc w kraju wzorcową rolę, powinien budować budynki o niemal zerowym zużyciu energii (ok. 50 kWh/m2rok).

Administracja jest w Polsce sektorem o naprawdę wysokiej energochłonności. Wobec tego nałożenie przez ustawę o efektywności energetycznej wymiernych obowiązków mogło przynieść znaczące oszczędności w skali całego kraju.

Tymczasem z ustawy o efektywności energetycznej usunięto przepis określający poziom oszczędności energii, jaki miałyby uzyskać JST – zapis stosunkowo łagodny, choć nakładający obowiązek wykazania się konkretnymi rezultatami.

Wcześniejszy zapis mówiący o konieczności wykazania przez JST oszczędności na poziomie 1% rocznie, w uchwalonej ustawie nie występuje. Dlaczego zatem, pomimo tak dużych możliwości uzyskania oszczędności eneregii, a także przyczynienia się do wykazania w skali kraju nieuniknionych i koniecznych działań na rzecz efektywności energetycznej, usunięto zapis dotyczący uzyskania poziomu oszczędności w tym sektorze? – zastanawia się Piotr Pawlak, dyrektor zarządzający BuildDesk Polska.

Realizacja poprawy efektywności energetycznej budynków na rzecz wypełnienia zarówno celów dyrektywy o ESD (zaimplementowanej przez ustawę o efektywności energetycznej), jak i dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków powinna stać się ważnym celem JST. Oczywiście, procesy modernizacyjne wymagają wielu inwestycji, a te często muszą być zaplanowane z dużym wyprzedzeniem. Uwzględniając podniesienie efektywności energetycznej obiektów zarządzanych przez JST jako jednego z priorytetów polityki lokalnej, już istnieje możliwość wypełnienia postanowień obu dyrektyw. Co więcej, inwestowane obecnie pieniądze zaczną przynosić oszczędności energii bardzo szybko, bo już od momentu zakończenia prac modernizacyjnych.

Zadania samorządów

Zadania JST związane z oszczędnością energii przewidziane są w rozdziale 3 pt. „Zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej” ustawy o efektywności energetycznej. Według tych przepisów samorządy powinny realizować swoje zobowiązania związane z obowiązkiem oszczędzania energii, wykorzystując co najmniej dwa spośród przewidzianych w ustawie środków poprawy efektywności energetycznej. Do wyboru są:

1) umowy, których przedmiotem jest realizacja i finansowanie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej,

2) nabycie nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzującego się niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji,

3) wymiana eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na urządzenie, instalację lub pojazd, o których mowa wyżej, lub ich modernizacja,

4) nabycie lub wynajęcie efektywnych energetycznie budynków lub ich części, albo przebudowa lub remont użytkowanych budynków, w tym realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

5) sporządzenie audytu energetycznego eksploatowanego budynku o powierzchni powyżej 500 m2, którego jest właścicielem lub zarządcą.

Czytaj także: Jednostki sektora publicznego poprawią efektywność energetyczną>>

Działania ESCO

Pierwszym z dostępnych narzędzi poprawy efektywności energetycznej są umowy, których przedmiotem jest realizacja działań zmniejszających energochłonność JST. Za przykład mogą tu posłużyć występujące w innych krajach Unii Europejskiej umowy realizowane przez tzw. firmy typu ESCO (Energy Saving Company). Mianem ESCO określa się firmy finansujące usługi z zakresu działań zmniejszających energochłonność procesów czy budynków, gwarantując jednocześnie osiągnięcie oszczędności. Jest to wciąż jeszcze nowość w Polsce i najprawdopodobniej celem zapisu w ustawie o efektywności energetycznej jest rozwój rynku tego rodzaju usług.

Niestety, wraz z uchwaleniem ustawy o efektywności energetycznej nie zmieniono żadnych zapisów dotyczących finansowania samorządów terytorialnych, co znacznie utrudnia realizację tego rodzaju przedsięwzięć.

Zobowiązania wynikające z realizacji umów ESCO wchodzą, niestety, w całości do zadłużenia JST, więc nie stanowią realnej, atrakcyjnej alternatywy dla dotacji unijnych lub środków krajowych. Jest to wielka szkoda, ponieważ ESCO przy sprzyjającym prawie uruchomiłoby znaczny strumień finansowy pochodzący od firm prywatnych, a służący realizacji poprawy efektywności energetycznej JST – komentuje Piotr Pawlak.


Realna poprawa efektywności

Drugim sposobem oszczędzania energii, jaki mogą wykorzystać samorządy, jest zakup efektywnych energetycznie urządzeń lub wymiana używanych na nowe, energooszczędne.

Rozwój rynku urządzeń energooszczędnych, spowodowany powszechnym wprowadzeniem klas energetycznych, zmusił producentów do rozwinięcia klasyfikacji tychże urządzeń, czego wynikiem jest wprowadzenie klasy A++. Kupowane dziś różnego rodzaju sprzęty i narzędzia do pracy są, już z zasady, energooszczędne. Czy jest to zatem jakikolwiek realny wymóg poprawy efektywności energetycznej, czy tylko korzystanie z już dostępnych rozwiązań na rynku – zastanawia się Piotr Pawlak.

Ekspert twierdzi, że zapis ustawy o efektywności energetycznej w tym zakresie jest trafiony i przydatny, jednak przyglądając się rynkowi urządzeń można zauważyć, że generalnie wszystkie sprzęty posiadają już dzisiaj najwyższe klasy energetyczne.

Audyt energetyczny

Innym potencjalnym narzędziem poprawy efektywności energetycznej w JST jest audyt energetyczny. Jest on pierwszym elementem termomodernizacji, ale samo jego przeprowadzenie nie oszczędza energii.

Zadaniem audytu jest przedstawienie możliwości i potencjalnych obszarów zwiększenia efektywności energetycznej obiektu oraz wskazanie na ewentualne inwestycje, które należy wykonać w celu osiągnięcia rzeczywistych oszczędności finansowych. Z audytu uzyskuje się również informacje na temat czasu zwrotu wykonanych inwestycji. Jednak dopiero wprowadzenie konkretnych usprawnień, wynikających z audytu, pozwala na uzyskanie oszczędności i poprawę efektywności energetycznej budynku – przekonuje Maria Dreger, kierownik Działu Norm i Standardów Rockwool Polska. – Ocieplenie starych budynków jest jednym z najkorzystniejszych, a jednocześnie najłatwiej dostępnych działań zmniejszających koszty eksploatacji.

Czytaj także: Będą nowe obowiązki w zakresie efektywności energetycznej>>

Dofinansowanie na tacy

W procesie poprawy efektywności energetycznej budynków samorządy mogą liczyć na pomoc Ministerstwa Środowiska, które sprawuje pieczę nad Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW).

W marcu 2011 r. NFOŚiGW ogłosił m.in. nowy program kierowany do JST, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej budynków. Ze środków programu System Zielonych Inwestycji administracja publiczna może ubiegać się o dotacje lub pożyczki na termomodernizacje budynków. Wymagany wkład własny wynosi jedynie 10% kosztów.

Dodatkowo NFOŚiGW będzie dofinansowywany z opłat zastępczych i kar nałożonych na przedsiębiorstwa energetyczne, które nie będą wywiązywały się z obowiązków wynikających z ustawy o efektywności energetycznej. Te środki również mogą wspierać działania w ramach Systemu Zielonych Inwestycji.

Wykorzystując rozwiązania i instrumenty finansowe dostępne na rynku, JST mają dużo większe możliwości, niż tylko spełnienie postanowień ustawy o efektywności energetycznej. Mam tu na myśli skorzystanie z dofinansowań i tym samym realizację przedsięwzięć, które przyczynią się do naprawdę dużych oszczędności energii. Warto, aby samorządy zobaczyły swój realny potencjał wpływu na poprawę efektywności energetycznej użytkowanych budynków. Nie do przecenienia jest fakt, że zrealizowane termomodernizacje obiektów przekładają się wprost na niższe koszty eksploatacji, a więc oszczędności finansowe, które można wykorzystać w innych obszarach działań jednostek samorządów – tłumaczy Piotr Pawlak. – Nie chodzi przecież jedynie o spełnienie wymogów ustawowych, ale o uzyskanie realnych korzyści finansowych, pozwalających w perspektywie na wykorzystanie zaoszczędzonych pieniędzy publicznych na cele inne niż np. ogrzewanie budynków.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. nr 94, poz. 551)

•  Dyrektywa 2010/31/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.Urz. UE L153 z 18 czerwca 2010 r.)

•  Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. UE L114 z 27 kwietnia 2006 r.; ost.zm. Dz.Urz. UE L311 z 21 listopada 2008 r.)

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownik z 4200 zł brutto zachorował, Jak obliczyć pensję netto za część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    1 lipca 2022 r. w PIT: 15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9 167,58 zł [42 przykłady]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3100 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.
    Posiłki w szkołach obowiązkowo od 1 września 2022 r. [Nowe obowiązki szkół]
    Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia posiłku uczniom. Przepisy dotyczące wyżywienia w przedszkolach nie zmieniły się. Art. 106a u.p.o. dotyczy tylko szkół podstawowych.
    Likwidacja nauczyciela kontraktowego i stażysty [Sejm zmienił Kartę Nauczyciela]
    Liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona, a nauczyciele w pierwszych latach pracy będą zarabiać więcej – zdecydował w czwartek Sejm, uchwalając nowelizację ustawy Karta nauczyciela.
    Podwyżki w służbie zdrowia od 632 zł do 2000 zł [Sejm uchwalił ustawę]
    Najniższe wynagrodzenie zasadnicze ratowników medycznych i pielęgniarek ze średnim wykształceniem wzrośnie o 1550 zł (wzrost z 3772 zł do 5323 zł), magistrów pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceutów i diagnostów laboratoryjnych ze specjalizacją o 1827 zł (wzrost z 5478 zł do 7304 zł).
    Czy pracodawcy będą musieli informować pracownika, jakie ma możliwości awansu?
    Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pacjentowi w szpitalu usunięto zdrowe oko
    W szpitalu w Bratysławie usunięto pacjentowi niewłaściwe oko, w wyniku czego stracił oboje oczu, poinformował w środę portal gazety „Pravda”. Lekarka, która przeprowadziła operację, już nie pracuje z pacjentami. Zdaniem dziennikarzy chodzi o cenioną specjalistkę.
    Rząd: w 2023 r. budowa 500 hal sportowych w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich
    Rozpoczynamy program budowy hal sportowych, które będą wielofunkcyjne. W ciągu najbliższych paru lat chcemy, aby takich hal powstał tysiąc. W tym roku wybudujemy co najmniej kilkadziesiąt takich hal, a w przyszłym 500 - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.
    Jak rzucić palenie? Powoli, stopniowo!
    Palacz przeżywa żal po stracie, niepokój związany z dużą zmianą w jego życiu. Można to porównać do przeżyć sportowca, który nagle dowiedział się, że z powodu kontuzji ma przerwać treningi i pożegnać się na zawsze z rywalizacją. Trzeba dać sobie czas na odnalezienie się w nowej rzeczywistości bez papierosa - mówi dr n. hum. Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna.
    Wzór legitymacji strażaka OSP [rozporządzenie z 1 czerwca 2022 r. - Dz.U. poz. 1274]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego (Dz.U. poz. 1274).
    Czy urlop wypoczynkowy musi trwać co najmniej 14 dni? [PIP wyjaśnia]
    Pytanie: Czy należy wykorzystać urlop wypoczynkowy w taki sposób, aby jego jedna część trwała co najmniej 14 dni?
    Wyliczenia miesięcznych wynagrodzeń brutto / netto od 1 lipca 2022 r. - MF podaje przykłady dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy
    Ministerstwo Finansów: przykłady zmian na poziomie zaliczek i rozliczenia rocznego dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy od 1 lipca 2022 r.
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Tarcza dla pogranicza to rządowy program wsparcia z budżetem kilkudziesięciu milionów złotych
    Buda: budżet "tarczy dla pogranicza" wyniesie kilkadziesiąt milionów zł. Ale warunkiem uruchomienia programu jest jego notyfikowanie przez Komisję Europejską.