reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Zadania powiatu w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Zadania powiatu w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, której wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2012 r., nakłada na powiaty nowe zadania związane z organizowaniem i prowadzeniem pieczy zastępczej.

Zadaniami zleconymi powiatu z zakresu administracji rządowej będą:

- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej

- finansowanie pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców z uregulowaną sytuacją prawną w zakresie ich pobytu w Polsce.

Czytaj także: Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej>>

Realizatorzy zadań powiatu w zakresie wspierania rodziny pieczy zastępczej

Stosownie do aktualnej treści ustawy obowiązki powiatu w zakresie pieczy zastępczej spoczną na staroście wykonującym zadania za pośrednictwem powiatowego centrum pomocy rodzinie oraz organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej. 

Do kompetencji powiatowego centrum pomocy rodzinie przypisano wszystkie sprawy z zakresu pieczy zastępczej, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów. W indywidualnych sprawach z zakresu pieczy zastępczej, należących do właściwości powiatu, decyzje wydawane będą mogły być przez starostę, upoważnionego przez niego kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie lub innych pracowników powiatowego centrum pomocy rodzinie, upoważnionych na wniosek kierownika.

Na kierowniku powiatowego centrum pomocy rodzinie spocznie obowiązek współpracy z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci, których rodzice zostali pozbawieni lub ograniczeni we władzy rodzicielskiej nad nimi. Powinnością  kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie stanie się składanie zarządowi powiatu corocznych sprawozdań z działalności powiatowego centrum pomocy rodzinie oraz przedstawienie zestawienia potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej. Natomiast zestawienie potrzeb ma służyć uchwalaniu powiatowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Na powiat zostały scedowane obowiązki z zakresu organizacji i finansowania rodzin zastępczych zawodowych i niezawodowych oraz rodzinnych domów dziecka. Uzasadnieniem dla „nowego” podziału zadań było m.in. „przesunięcie” organizowania pieczy zastępczej w rodzinach spokrewnionych z samorządów powiatów do samorządów gmin mające  spowodować większą odpowiedzialność gminy za rodziny ze swego obszaru, a zarazem spadek liczby dzieci umieszczanych poza rodziną.  Z obecnej praktyki umieszczania dzieci w rodzinach zastępczych wynika, że w większości zostają one powierzone opiece babć i dziadków zamieszkujących niejednokrotnie w pobliżu siebie i w obrębie jednej gminy i dlatego powiaty zostaną kompetencyjnie odciążone z odpowiedzialności za organizowanie opieki zastępczej w rodzinach spokrewnionych.     

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, Poz. 887)

Barbara Matysik

samorzad.infor.pl

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl
INFORLEX PKWiU + CN ze stawkami VAT i WIS249.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama