Nowe zadania dla gmin z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
REKLAMA
Zadania administracji publicznej na każdym szczeblu podzielono na własne (obowiązkowe) oraz zlecone z zakresu administracji rządowej. Po wejściu w życie ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej do zadań własnych gminy należeć będą:
REKLAMA
1) opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny oraz rodzin zastępczych spokrewnionych;
2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
3) tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:
a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
b) tworzenie i organizację zespołów interdyscyplinarnych wspierających rozwiązywanie problemów na rzecz dobra dziecka i rodziny,
c) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków dla działania rodzin wspierających,
d) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;
4) zapewnienie dzieciom przebywającym w rodzinach zastępczych spokrewnionych właściwej opieki i wychowania;
5) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych spokrewnionych;
6) wspieranie procesu usamodzielnienia oraz prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach socjalnych i mieszkaniach chronionych dla osób opuszczających spokrewnione rodziny zastępcze;
Czytaj także: Koordynator rodzin zastępczych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej>>
Jednym z zadań własnych gminy stanie się finansowanie:
a) świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu gminy, umieszczonych w rodzinach zastępczych spokrewnionych na jej terenie lub na terenie innej gminy,
b) pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających rodziny zastępcze,
c) kosztów szkoleń dla rodzin wspierających, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej spokrewnionej oraz rodzin zastępczych spokrewnionych,
d) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
e) kosztów dojazdu członków zespołu interdyscyplinarnego, związanych z udziałem w pracach zespołu,
REKLAMA
f) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o której mowa w art. 30 ust. 2, ponoszonych przez rodziny wspierające oraz współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej niezawodowej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej.
W ustawie zadeklarowano, że jednostki samorządu terytorialnego będą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych z zakresu realizacji zadań wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej, przy czym wysokość dotacji nie może przekroczyć 50 proc. wydatków przeznaczonych na realizację zadania.
Ustalony został także zróżnicowany zakres partycypacji finansowej gmin w pokrywaniu kosztów sprawowania pieczy zastępczej nad dziećmi w zależności od udzielonej formy pieczy i okresu korzystania z niej (rodziny zastępcze spokrewnione, niespokrewnione, placówki wsparcia itp.)
Okres współfinansowania zadań przez budżet państwa ma obejmować 3 kolejne lata od wejścia w życie ustawy, choć zawiera ona nieścisłości w zakresie wysokości dotacji celowej zawarte w przepisach przejściowych tejże ustawy .
REKLAMA
Na gminach spocznie także obowiązek sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i organizacji pieczy zastępczej oraz przekazywania ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem odpowiedniego systemu teleinformatycznego.
Gminy będą odpowiedzialne również za prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy oraz przekazywanie do biura informacji gospodarczych informacji o zaległościach z tytułu opłat od rodziców naturalnych związanych ze sprawowaną pieczą zastępczą nad dziećmi.
Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę należeć będzie wykonywanie zadań wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. W ustawie został umieszczony zapis, że zadania zlecone z zakresu administracji rządowej powinny być realizowane zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez wojewodę.
Czytaj także: Zadania powiatu w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej>>
Realizacja zadań
Obecne brzmienie ustawy wskazuje, że wójt będzie mógł upoważnić swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, do prowadzenia postępowań w sprawach z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz wydawania w tych sprawach decyzji.
Barbara Matysik
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA