REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Agata Piłat

REKLAMA

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa/b zawiera załącznik nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdania sporządzane w zł

Do Ministerstwa Finansów, Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa są przysyłane sprawozdania sporządzane w złotych. Obowiązek sporządzania sprawozdania Rb-WSa/b w tysiącach złotych wynika z zapisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej:

● § 6 ust. 1 pkt 4 – sprawozdania skonsolidowane sporządza się po wyeliminowaniu przepływów wewnętrznych i wewnątrzsektorowych,

● § 8 ust. 1 pkt 3 – sprawozdania skonsolidowane sporządza się w tysiącach złotych.

REKLAMA

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do jednostki samorządu terytorialnego wpłynęły sprawozdania jednostkowe od kilku jednostek organizacyjnych:

1) szkoła podstawowa wykazała wydatki strukturalne w łącznej wysokości 29 300,10 zł w następujących kodach:

● kod 10 2 500,00 zł

● kod 43 20 200,10 zł

● kod 72 5 750,00 zł

● kod 73 850,00 zł

2) przedszkole wykazało wydatki strukturalne w łącznej wysokości 92 720,00 zł w następujących kodach:

● kod 75 89 200,00 zł

● kod 81 3 520,00 zł

3) ośrodek pomocy społecznej wykazał wydatki strukturalne w łącznej wysokości 82 188,30 zł w następujących kodach:

● kod 13 435,30 zł

● kod 43 3 753,00 zł

● kod 71 78 000,00 zł

4) urząd jako jednostka budżetowa w jednostkowym sprawozdaniu wykazał wydatki strukturalne w łącznej wysokości 71 353,50 zł w następujących kodach:

● kod 11 8 683,00 zł

● kod 58 57 785,50 zł

● kod 81 4 885,00 zł

Czytaj także: Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących wydatków strukturalnych>>

Jednostka samorządu terytorialnego sporządziła sprawozdanie zbiorcze, skonsolidowane w następujący sposób:

w tys. zł

bez znaku po przecinku

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.002.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.003.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.004.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.005.jpg@RY2@


Wykazywanie wydatków w kodach 85 i 86 przez JST

Jednostka samorządu terytorialnego wykazała wydatki w kodzie 85. Ogólna zasada jest taka, że w obszarze XVII. Pomoc Techniczna, w kodzie 85. Przygotowanie, realizacja, monitorowanie i kontrola, oraz w kodzie 86. Ocena, badania, ekspertyzy, informacja i komunikacja, wydatki (współfinansowanie krajowe) mogą wykazywać jedynie jednostki realizujące programy w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna lub komponentu Pomocy Technicznej w ramach innych Programów Operacyjnych.

Źle wpisane kwoty

Kolejnym błędem, który pojawił się w sprawozdaniach, było złe wpisanie kwot w sprawozdaniu.

Sprawozdania na nieaktualnym druku

Do Ministerstwa Finansów wpłynęły sprawozdania sporządzone na dwóch nieaktualnych drukach, stanowiących załączniki:

● nr 28 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, obowiązywał do 2007 r.,

● nr 6 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, obowiązywał w latach 2008–2009.

Wydatki zakwalifikowane do wydatków strukturalnych, poniesione od 2010 r. powinny być ujęte w sprawozdaniach Rb-WSa/b, stanowiących odpowiednio załącznik nr 30/31 do obowiązującego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Niesporządzenie sprawozdań

Jeśli jednostka uzna, że wśród poniesionych wydatków nie znalazły się takie, które można zakwalifikować do wydatków strukturalnych, wtedy należy sporządzić sprawozdanie zerowe. Z zapisów zawartych w art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wynika, że niesporządzenie sprawozdania o wydatkach strukturalnych w przypadku, gdy jednostka nie poniosła żadnych wydatków strukturalnych, będzie stanowiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Czytaj także: Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych>>

Brak wpisania słowa „KOREKTA”

Zdarza się, że jednostka jest zmuszona do sporządzenia korekty sprawozdania Rb-WSa/b. W takim przypadku, zgodnie z instrukcją sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych, jednostka powinna wpisać na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr ... z dnia ...” drukowanymi literami. Należy również pamiętać o wpisaniu roku, którego dotyczy korekta, oraz prawidłowych danych teleadresowych. Oto przykład prawidłowo wypełnionej pierwszej strony korekty sprawozdania Rb-WSa:

Załącznik nr 30

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.006.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.007.jpg@RY2@

Ujemna korekta

Jednostka sporządziła i przysłała do Ministerstwa Finansów korektę wydatków poniesionych w 2009 r. W dwóch kodach wydatki zostały zmniejszone. Jednostka w sprawozdaniu ujęła tylko ujemne kwoty:

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.015b.008.jpg@RY2@

Jeżeli jednostka stwierdzi, że wydatki, które zostały wykazane w uprzednio przysłanym sprawozdaniu, należy skorygować (pomniejszyć, zwiększyć, zmienić wartość), wtedy należy przysłać korektę całego sprawozdania z odpowiednio skorygowanymi kwotami.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA