REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej i zaświadczenia o niekaralności

Anna Kos

REKLAMA

Którzy pracownicy (stanowiska kierownicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi) zobowiązani byli składać oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej (i w stosunku do których można było żądać informacji o niekaralności) według „starej” ustawy o pracownikach samorządowych, a którzy według obecnie obowiązujących przepisów?

Chcąc wskazać konkretne stanowiska, na których pracownicy zobowiązani byli (czy są obecnie) do składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i informacji o niekaralności, należy przeanalizować przepisy obu ustaw o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej

Według art. 31 i 33 obecnie obowiązującej ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, obowiązkiem złożenia oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej objęci są pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach:

● urzędniczych – w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych,

● doradców,

REKLAMA

● asystentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile stanowiska doradców i asystentów nie budzą wątpliwości, to w ramach kategorii stanowisk urzędniczych wyróżniamy wiele różnych funkcji. Nie każdy pracownik zatrudniony na takim stanowisku będzie zobowiązany do składania oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej. Oświadczeń nie składają bowiem pracownicy zatrudnieni na podstawie:

● wyboru:

– w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,

– w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,

– w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),

– w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi,

● powołania – zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa,

umowy o pracę na stanowisku sekretarza.

Osoby zatrudnione na powyższych stanowiskach podlegają przepisom ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Na podstawie art. 4 tej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. – pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru, powołania oraz na stanowiskach sekretarzy nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w jej prowadzeniu (nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego). Skoro zatem osoby te nie mogą prowadzić działalności, to nie muszą również składać oświadczenia na ten temat.

ZAPAMIĘTAJ!

Z obowiązku składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej zwolnieni są również pracownicy samorządowi zatrudnieni na wszystkich stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Żaden przepis ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych nie nakłada na pracowników stanowisk pomocniczych i obsługi obowiązku składania oświadczeń o prowadzonej działalności gospodarczej. Należy zatem przyjąć, że nie muszą ich składać.

Poprzednie regulacje w tym zakresie – zawarte w ustawie z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych – stanowiły (w art. 18a), że pracownik samorządowy był obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przepisach tych nie było przy tym dodatkowych wytycznych określających, jacy dokładnie pracownicy samorządowi i na jakich stanowiskach objęci byli takim obowiązkiem. W związku z tym przyjmowano, że obowiązek złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej dotyczył wszystkich pracowników samorządowych – bez względu na formę zatrudnienia i pełnione funkcje.

Należy jednak wspomnieć, że szczegółowe regulacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych zatrudnionych na urzędniczych i kierowniczych stanowiskach urzędniczych wynikały również z ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Do 31 grudnia 2008 r. (czyli do dnia obowiązywania ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych) osoby na stanowiskach:

● wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), skarbników gmin, sekretarzy gmin, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta),

● członków zarządów powiatów, skarbników powiatów, sekretarzy powiatów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osób zarządzających i członków organów zarządzających powiatowymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty,

● członków zarządów województw, skarbników województw, kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organów zarządzających wojewódzkimi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa

– nie mogły prowadzić działalności gospodarczej.

ZAPAMIĘTAJ!

Do końca 2008 r. obowiązek składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej obejmował wszystkich pracowników samorządowych – nawet tych, którzy faktycznie nie mogli prowadzić takiej działalności.

TABELA. Osoby obowiązane do składania oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej

@RY1@i40/2011/018/i40.2011.018.000.0036.001.jpg@RY2@

Zaświadczenie o niekaralności

Obowiązująca ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych przewiduje, że zaświadczenie o niekaralności jest wymagane tylko w przypadkach w niej wskazanych, gdy jednym z warunków do zatrudnienia jest niekaralność lub brak skazania kandydata. W związku z tym każdy pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie powołania lub wyboru powinien złożyć zaświadczenie o niekaralności. Jednym z podstawowych warunków zatrudnienia pracownika na takiej podstawie jest bowiem potwierdzenie faktu, że nie był on skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

ZAPAMIĘTAJ!

Od pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oświadczenia o niekaralności wymaga się tylko w przypadku, gdy mają oni objąć stanowisko urzędnicze lub kierownicze urzędnicze.

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi – czyli tzw. nieurzędniczych – nie muszą informować pracodawcy o braku skazania.

Natomiast poprzednio obowiązująca ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nakładała obowiązek przedłożenia zaświadczenia o niekaralności w przypadku obsadzania stanowisk urzędniczych i kierowniczych urzędniczych. Poświadczenie, że dana osoba nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne, musiał złożyć kandydat na stanowisko urzędnicze, który miał być zatrudniony na podstawie mianowania lub umowy o pracę (art. 3 ust. 3 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych). Natomiast poświadczenie niekaralności w przypadku kierowniczego stanowiska urzędniczego dotyczyło zatrudnienia na podstawie mianowania, powołania i umowy o pracę (art. 3 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych). Wszelkie stanowiska pomocnicze i obsługi nie wymagały zatem również wówczas składania zaświadczenia o niekaralności.

TABELA. Osoby zobowiązane do złożenia zaświadczenia o niekaralności

@RY1@i40/2011/018/i40.2011.018.000.0036.002.jpg@RY2@

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 777)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593) – akt nieobowiązujący

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA