REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej i zaświadczenia o niekaralności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kos

REKLAMA

Którzy pracownicy (stanowiska kierownicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi) zobowiązani byli składać oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej (i w stosunku do których można było żądać informacji o niekaralności) według „starej” ustawy o pracownikach samorządowych, a którzy według obecnie obowiązujących przepisów?

Chcąc wskazać konkretne stanowiska, na których pracownicy zobowiązani byli (czy są obecnie) do składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i informacji o niekaralności, należy przeanalizować przepisy obu ustaw o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

Oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej

Według art. 31 i 33 obecnie obowiązującej ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, obowiązkiem złożenia oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej objęci są pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach:

● urzędniczych – w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych,

● doradców,

● asystentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile stanowiska doradców i asystentów nie budzą wątpliwości, to w ramach kategorii stanowisk urzędniczych wyróżniamy wiele różnych funkcji. Nie każdy pracownik zatrudniony na takim stanowisku będzie zobowiązany do składania oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej. Oświadczeń nie składają bowiem pracownicy zatrudnieni na podstawie:

● wyboru:

– w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,

– w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,

– w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),

– w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi,

● powołania – zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa,

umowy o pracę na stanowisku sekretarza.

Osoby zatrudnione na powyższych stanowiskach podlegają przepisom ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Na podstawie art. 4 tej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. – pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru, powołania oraz na stanowiskach sekretarzy nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w jej prowadzeniu (nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego). Skoro zatem osoby te nie mogą prowadzić działalności, to nie muszą również składać oświadczenia na ten temat.

ZAPAMIĘTAJ!

Z obowiązku składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej zwolnieni są również pracownicy samorządowi zatrudnieni na wszystkich stanowiskach pomocniczych i obsługi.

REKLAMA

Żaden przepis ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych nie nakłada na pracowników stanowisk pomocniczych i obsługi obowiązku składania oświadczeń o prowadzonej działalności gospodarczej. Należy zatem przyjąć, że nie muszą ich składać.

Poprzednie regulacje w tym zakresie – zawarte w ustawie z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych – stanowiły (w art. 18a), że pracownik samorządowy był obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przepisach tych nie było przy tym dodatkowych wytycznych określających, jacy dokładnie pracownicy samorządowi i na jakich stanowiskach objęci byli takim obowiązkiem. W związku z tym przyjmowano, że obowiązek złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej dotyczył wszystkich pracowników samorządowych – bez względu na formę zatrudnienia i pełnione funkcje.

Należy jednak wspomnieć, że szczegółowe regulacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych zatrudnionych na urzędniczych i kierowniczych stanowiskach urzędniczych wynikały również z ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Do 31 grudnia 2008 r. (czyli do dnia obowiązywania ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych) osoby na stanowiskach:

REKLAMA

● wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), skarbników gmin, sekretarzy gmin, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta),

● członków zarządów powiatów, skarbników powiatów, sekretarzy powiatów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osób zarządzających i członków organów zarządzających powiatowymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty,

● członków zarządów województw, skarbników województw, kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organów zarządzających wojewódzkimi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa

– nie mogły prowadzić działalności gospodarczej.

ZAPAMIĘTAJ!

Do końca 2008 r. obowiązek składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej obejmował wszystkich pracowników samorządowych – nawet tych, którzy faktycznie nie mogli prowadzić takiej działalności.

TABELA. Osoby obowiązane do składania oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej

@RY1@i40/2011/018/i40.2011.018.000.0036.001.jpg@RY2@

Zaświadczenie o niekaralności

Obowiązująca ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych przewiduje, że zaświadczenie o niekaralności jest wymagane tylko w przypadkach w niej wskazanych, gdy jednym z warunków do zatrudnienia jest niekaralność lub brak skazania kandydata. W związku z tym każdy pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie powołania lub wyboru powinien złożyć zaświadczenie o niekaralności. Jednym z podstawowych warunków zatrudnienia pracownika na takiej podstawie jest bowiem potwierdzenie faktu, że nie był on skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych).

ZAPAMIĘTAJ!

Od pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oświadczenia o niekaralności wymaga się tylko w przypadku, gdy mają oni objąć stanowisko urzędnicze lub kierownicze urzędnicze.

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi – czyli tzw. nieurzędniczych – nie muszą informować pracodawcy o braku skazania.

Natomiast poprzednio obowiązująca ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nakładała obowiązek przedłożenia zaświadczenia o niekaralności w przypadku obsadzania stanowisk urzędniczych i kierowniczych urzędniczych. Poświadczenie, że dana osoba nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne, musiał złożyć kandydat na stanowisko urzędnicze, który miał być zatrudniony na podstawie mianowania lub umowy o pracę (art. 3 ust. 3 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych). Natomiast poświadczenie niekaralności w przypadku kierowniczego stanowiska urzędniczego dotyczyło zatrudnienia na podstawie mianowania, powołania i umowy o pracę (art. 3 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych). Wszelkie stanowiska pomocnicze i obsługi nie wymagały zatem również wówczas składania zaświadczenia o niekaralności.

TABELA. Osoby zobowiązane do złożenia zaświadczenia o niekaralności

@RY1@i40/2011/018/i40.2011.018.000.0036.002.jpg@RY2@

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 777)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593) – akt nieobowiązujący

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W czwartek nawet blisko 30 st. C. Gdzie takie temperatury?

Jest szansa, że w tym roku na Wielkanoc nie będzie śniegu. Od kilku dni pogoda jest wiosenna, w czwartek temperatura wyniesie od 21 do 26 st. C, a w centrum możliwe jest nawet 27 st. C!

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS. Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172)?

Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, czeka na niższe ceny energii

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

REKLAMA

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA