REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kształcenie kierowców w szkołach branżowych

Subskrybuj nas na Youtube
Kształcenie kierowców w szkołach branżowych./ fot. Fotolia
Kształcenie kierowców w szkołach branżowych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

MEN będzie współpracował z przewoźnikami. Współpraca ma dotyczyć podnoszenia jakości oraz efektywności szkolnictwa branżowego, jak również technicznego. Ponadto ma dostosować szkolnictwo branżowe do potrzeb rynku pracy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w środę podpisało z przewoźnikami drogowymi porozumienie o współpracy na rzecz kształcenia kierowców w szkołach branżowych. Współpraca ma dotyczyć m.in. praktycznej nauki zawodu i doskonalenia podstawy programowej.

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienie resortu edukacji z organizacjami przewoźników tworzącymi Forum Transportu Drogowego podpisano w siedzibie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Warszawie.

W imieniu MEN porozumienie podpisała wiceminister Marzena Machałek, w imieniu przewoźników drogowych - prezesi i przewodniczący Forum Transportu Drogowego.

"Nasza branża przeżywa ogromny kryzys w związku z utrzymywaniem się na rynkach. A bez dopływu kadr do pracy, czyli nowych kierowców, praktycznie rzecz biorąc, skazani jesteśmy już nie na brak rozwoju, a na kurczenie się w skali całego rynku całej Europy" - powiedział prezes zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. "Sygnatariusze naszego Forum (...) są w gotowości, aby dziś włączyć się w proces kształcenia młodej kadry dla transportu, aby móc uzyskać jak najlepsze w tym zakresie efekty" - dodał.

REKLAMA

Z kolei Machałek zwróciła uwagę, że 40 proc. absolwentów szkół zasadniczych i 30 proc. techników jest bezrobotnych. "To znaczy, że szkoła uczy nieskutecznie, bo dzisiaj te proporcje są niewłaściwe i musimy to zmienić. I cieszę się, że branża transportowa bardzo mocno (...) włączyła się w przygotowanie zmian w reformie edukacji - że razem pisaliśmy podstawę programową, że razem pracujemy nad tym, co powinno się zmienić" - powiedziała wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Oświata

Jak czytamy w dokumencie, współpraca między resortem edukacji a przewoźnikami ma dotyczyć "podnoszenia jakości i efektywności szkolnictwa branżowego i technicznego" oraz dostosowywania go do potrzeb rynku pracy. Obie strony zadeklarowały wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie szkolnictwa branżowego i technicznego oraz współpracę w tworzeniu i aktualizacji podstaw programowych kształcenia w zawodach związanych z transportem drogowym. Deklarują też zachęcanie pracodawców branży transportu drogowego do organizowania praktycznej nauki zawodu i egzaminów zawodowych oraz promocji szkolnictwa branżowego i technicznego w zawodach związanych z transportem drogowym. MEN i przewoźnicy mają też współpracować przy rozbudowie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Jak czytamy w porozumieniu, organizacje przewoźników zobowiązują się m.in. do zachęcania pracodawców do udziału w "dniach otwartych" organizowanych przez szkoły i kuratoria oświaty oraz w akcjach promujących zawody związane z transportem drogowym, a także wspierania działań pracodawców w zawieraniu umów ze szkołami i obejmowaniu patronatami oddziałów szkół prowadzących kształcenie kierowców, inicjowanie wprowadzania nowych zawodów i kwalifikacji dodatkowych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, zachęcania pracodawców do współpracy ze szkołami dla organizacji praktycznej nauki zawodu i do przekazywania materiałów i pomocy dydaktycznych.

Natomiast MEN zobowiązuje się do informowania organizacji przewoźników o planowanych pracach nad podstawami programowymi kształcenia w zawodach i do zapraszania do współpracy przy ich tworzeniu, merytorycznego wsparcia działań organizacji przy realizacji praktycznej nauki zawodu i doskonalenia nauczycieli oraz współpracy z kuratorami oświaty w realizacji postanowień porozumienia na szczeblu regionalnym i lokalnym.

Porozumienie zostało zawarte na czas nieokreślony i obowiązuje od dnia podpisania.

Szkoły kształcą obecnie w dwóch zawodach przygotowujących do prowadzenia samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych. Są to: technik transportu drogowego i kierowca mechanik. Zawód technika transportu drogowego można uzyskać w dwuletniej szkole policealnej lub na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Kształcenie w zawodzie kierowca mechanik odbywa się od września 2016 r. po wprowadzeniu tego zawodu do kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o co wnioskował minister infrastruktury i budownictwa. Odbywa się w zasadniczych szkołach zawodowych i w - działających od 2018 roku - trzyletnich szkołach branżowych I stopnia.(PAP)

autor: Paweł Dembowski

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA