Ile Fundusz Dróg Samorządowych przeznaczy na drogi lokalne w 2019 r.?
REKLAMA
REKLAMA
Minister mówił, że takie możliwości powstaną dzięki ustawie o Funduszu Dróg Samorządowych, której projekt przyjęła we wtorek Rada Ministrów.
REKLAMA
"W tym roku wydaliśmy 1 mld 300 mln zł na wsparcie inwestycji na drogach gminnych i powiatowych. To realne wsparcie potrzeb samorządów (...) Na drogi w 2019 r. wydamy 6 mld 85 mln zł" - powiedział Adamczyk na wspólnej konferencji z ministrem inwestycji i rozwoju Jerzym Kwiecińskim.
"Projekty będą mogły być realizowane do 10 lat. Ten fundusz (Fundusz Dróg Samorządowych - PAP) będzie działał do 2028 roku (...) Do roku 2028 myślę, że wydamy co najmniej 36 mld zł. Tak potężnego programu na prawdę nie było" - dodał minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Minister Adamczyk poinformował, że w ramach Funduszu Dróg Samorządowych inwestycje w trasy lokalne będą mogły otrzymać od państwa wsparcie w wysokości do 80 proc. kosztów inwestycji.
"Wprowadzamy możliwość dofinansowania inwestycji samorządowych na drogach gminnych i powiatowych do 80 proc. wartości inwestycji. To oznacza, że gminy o niskim dochodzie będą wreszcie mogły realizować marzenia swoich mieszkańców, będą mogły budować, modernizować, poprawiać stan techniczny dróg na swoich obszarach, angażując tylko 20 proc. środków potrzebnych do realizacji inwestycji" - powiedział Adamczyk.
"Ustaliliśmy, że dofinansowanie będzie wynosiło do 36 mln zł. (...) Do tej pory wartość dofinansowania nie mogła przekraczać kwoty 5 mln zł" - dodał.
Adamczyk poinformował, że dzięki powstaniu Funduszu Dróg Samorządowych poszerzony zostanie krąg beneficjentów rządowego wsparcia o miasta na prawach powiatu. "Miasta na prawach powiatu również będą mogły liczyć na dofinansowanie swoich inwestycji. (...) Poszerzamy krąg beneficjentów Funduszu Dróg Samorządowych, poszerzamy krąg wsparcia o samorządy, o miasta na prawach powiatu" - powiedział Adamczyk.
Zobacz: Finanse
"Najważniejszym przesłaniem wydarzeń dnia dzisiejszego, decyzji Rady Ministrów, jest realizacja deklaracji, obietnic, które składaliśmy wcześniej, najważniejszym przesłaniem jest to, że Polskie drogi samorządowe będą bezpieczniejsze, będą bardziej przyjazne użytkownikom" - dodał.
REKLAMA
Adamczyk przypomniał, że w latach 2009-2015 na budowę i remonty dróg samorządowych planowano wydać 5,4 mld zł, z czego realnie na te cele przeznaczono 5,2 mld zł. "W latach 2016-2019 planowana kwota to bez mała 9 mld zł" - zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Minister Jerzy Kwieciński zwrócił uwagę, że jeżeli udałoby się szybko przeprowadzić ustawę przez parlament, to "jest jeszcze szansa, że w tym roku ogłosimy jako rząd nowe nabory pod tą nową ustawą".
"Część projektów, które będzie finansowane z tego Funduszu w przyszłym roku, już mamy wybrane" - dodał.
Minister infrastruktury poinformował, że Lasy Państwowe na potrzeby Funduszu Dróg Samorządowych będą odprowadzały rocznie 2 proc. wartości ze sprzedanego drewna. Podkreślił, że nie chodzi o dodatkową wpłatę, lecz o daninę, którą już obecnie płaci przedsiębiorstwo.
Adamczyk wyjaśnił, że pieniądze uzyskane z tzw. podatku od sprzedaży drewna nie trafią do budżetu państwa jak to jest obecnie, lecz zostaną przekierowane bezpośrednio do Funduszu Dróg Samorządowych.
REKLAMA
"To są te same pieniądze, które odprowadzają i nic ponad to. Rząd zdecydował, by było to przekierowane. Lasy Państwowe praktycznie utrzymują status quo jeżeli chodzi o wartość danin realizowanych na potrzeby inne niż statutowe" - zaznaczył Adamczyk.
Od 2016 roku Lasy Państwowe muszą rocznie wpłacać daninę w wysokości 2 proc. przychodów ze sprzedaży drewna. W kwietniu br. przedsiębiorstwo poinformowało PAP, że za 2017 r. wpłaciło do budżetu 158 mln zł tzw. podatku od sprzedaży drewna.
Lasy w ub.r. do budżetu państwa wpłaciły 2 mld zł, a główną pozycją był podatek VAT - ponad 1,8 mld zł.(PAP)
autorzy: Łukasz Pawłowski, Michał Boroń, Anna Wysoczańska, Małgorzata Werner-Woś
REKLAMA
REKLAMA