REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy mogą nakładać podatek wstecz

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mogą wydać decyzje podatkowe w podatku od nieruchomości za lata wcześniejsze, jeśli zmiany w rejestrze gruntów i budynków zostaną zaktualizowane za wcześniejsze okresy.

Zdarza się, że podatnik, który dawno zapłacił podatek od nieruchomości, dostaje decyzję wyrównującą jego wymiar i musi go opłacić drugi raz albo, mówiąc inaczej, w prawidłowej wysokości. Na wystawienie takiej decyzji gminnym organom podatkowym pozwalają przepisy. Mało tego, jeśli zmieni się ewidencja gruntów i budynków, a zmiany mają zastosowanie np. od 1 stycznia 2007 r., to wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wystawić decyzje wyrównujące wymiar podatku od nieruchomości. Nie zawsze musi to być decyzja podwyższająca podatek. Teoretycznie może się zdarzyć, że podatek się zmniejszy.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą ewidencja

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych lub użytkownikami wieczystymi gruntów.

Gminne organy podatkowe mają kilka źródeł, z których czerpią informacje o nieruchomościach na swoim terenie. Przede wszystkim osoby fizyczne mają obowiązek złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, czyli zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku. Jak wynika z art. 6 ust. 7 ustawy podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Firmy natomiast muszą m.in. składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy.

REKLAMA

Gminy czerpią zatem wiedzę z trafiających do nich informacji o nieruchomościach, które posiadają osoby fizyczne, oraz z deklaracji na podatek od nieruchomości od firm. Nie jest to jednak jedyne źródło informacji. Nawet jeśli podatnik zadeklaruje, że ma nieruchomość o powierzchni np. 100 mkw., to organ podatkowy musi mieć podstawy do weryfikacji tej informacji. Może to zrobić na podstawie ewidencji gruntów i budynków, w której są zapisane informacje m.in. o powierzchni budynków lub ich części. Co więcej, to nie informacja od podatnika, ale właśnie ewidencja jest podstawą do określenia podatku od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 prawa geodezyjnego i kartograficznego, podstawę planowania gospodarczego, pla- nowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Nawet gdy podatnik wykaże 80 mkw. powierzchni budynku do opodatkowania, ale z ewidencji wynika, że powinien wykazać 100 mkw. powierzchni, to będzie musiał uiścić podatek od 100 mkw. Organ podatkowy wyda decyzję zgodną z ewidencją gruntów i budynków. Jeśli podatnik chce zakwestionować decyzję podatkową, ponieważ faktyczna powierzchnia do opodatkowania wynosi 80 mkw., a nie 100 mkw., to musi najpierw wystąpić do starosty powiatowego o dokonanie stosownych zmian w ewidencji gruntów i budynków. A zatem procedura wygląda następująco: najpierw zmiany w ewidencji, później zmiany w opodatkowaniu. Do tej procedury muszą stosować się również gminne organy podatkowe. Zdarza się jednak, że co jakiś czas starosta (on prowadzi ewidencję gruntów i budynków) modernizuje ewidencję. W wyniku modernizacji może się okazać, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta muszą wydać decyzje wyrównujące podatek.

Modernizacja ewidencji

Uprawnienia do modernizacji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych nadaje staroście art. 24a prawa geodezyjnego i kartograficznego. W wyniku modernizacji może się okazać, że inaczej sklasyfikowane zostaną grunty i budynki. Zmiana klasyfikacji ma natomiast wpływ na zastosowanie określonych stawek podatku od nieruchomości. Zdarza się, że po modernizacji podatnik musi zapłacić podatek nawet kilkukrotnie wyższy niż przed modernizacją.

Na czym polega modernizacja, wyjaśnia par. 55 rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Przepis stanowi, że modernizacja ewidencji to zespół działań technicznych, organizacyjnych i administracyjnych podejmowanych przez starostę w celu:

• uzupełnienia bazy danych ewidencyjnych i utworzenia pełnego zakresu zbiorów danych ewidencyjnych zgodnie z wymogami rozporządzenia,

• modyfikacji istniejących danych ewidencyjnych do wymagań określonych w rozporządzeniu,

• poprawy funkcjonowania informatycznego systemu obsługującego bazę danych ewidencyjnych.

Jeśli w wyniku modernizacji okaże się, że zmiany w ewidencji mają zastosowanie od okresów wcześniejszych, np. od 1 stycznia 2007 lub 2008 roku, to zmiany te są wiążące dla wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wyjaśnijmy też, że zmiany w ewidencji rodzą skutki podatkowe tylko na przyszłość. Organy podatkowe nie mogą wydać decyzji podatkowych za lata wcześniejsze. Jeśli jednak w wyniku modernizacji przeprowadzonej w 2009 roku okaże się, że zmiany w ewidencji mają zastosowanie od 1 stycznia 2007 r., to organ podatkowy wyda decyzje podatkowe za 2007, 2008 i 2009 rok. Dla podatników oznacza to tyle, że wysokość podatku od nieruchomości za te lata może albo wzrosnąć, albo zmaleć.

Nieprecyzyjne przepisy

Podatnicy i eksperci zwracają uwagę, że przepisy rozporządzenia, na podstawie którego geodeci wprowadzają zmiany w ewidencji, są nieprecyzyjne, co w konsekwencji przekłada się na wysokość podatków od nieruchomości. Przykładowo, jak wyjaśniał Benedykt Kołodziejczyk, radny miasta Rybnika, nie wiadomo, jakie cechy (powierzchnia i rodzaj upraw, położenie względem zabudowań i inne) powinien posiadać np. ogródek przydomowy. W rezultacie do ogródków przydomowych, stanowiących część terenów mieszkaniowych, zostały zaliczone grunty ewidentnie posiadające cechy łąk trwałych i pastwisk trwałych.

Dane ewidencji gruntów i budynków

Ewidencja obejmuje informacje dotyczące:

• gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;

• budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;

• lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej;

• właściciela, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych – innych osób fizycznych lub prawnych, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;

• miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela lub innych osób, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;

• informacji o wpisaniu do rejestru zabytków;

• wartości nieruchomości.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

Ustawa z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 100, poz. 1086 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. nr 38, poz. 454 z późn.zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA