REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy mogą nakładać podatek wstecz

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mogą wydać decyzje podatkowe w podatku od nieruchomości za lata wcześniejsze, jeśli zmiany w rejestrze gruntów i budynków zostaną zaktualizowane za wcześniejsze okresy.

Zdarza się, że podatnik, który dawno zapłacił podatek od nieruchomości, dostaje decyzję wyrównującą jego wymiar i musi go opłacić drugi raz albo, mówiąc inaczej, w prawidłowej wysokości. Na wystawienie takiej decyzji gminnym organom podatkowym pozwalają przepisy. Mało tego, jeśli zmieni się ewidencja gruntów i budynków, a zmiany mają zastosowanie np. od 1 stycznia 2007 r., to wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wystawić decyzje wyrównujące wymiar podatku od nieruchomości. Nie zawsze musi to być decyzja podwyższająca podatek. Teoretycznie może się zdarzyć, że podatek się zmniejszy.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą ewidencja

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych lub użytkownikami wieczystymi gruntów.

Gminne organy podatkowe mają kilka źródeł, z których czerpią informacje o nieruchomościach na swoim terenie. Przede wszystkim osoby fizyczne mają obowiązek złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, czyli zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku. Jak wynika z art. 6 ust. 7 ustawy podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Firmy natomiast muszą m.in. składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy.

REKLAMA

Gminy czerpią zatem wiedzę z trafiających do nich informacji o nieruchomościach, które posiadają osoby fizyczne, oraz z deklaracji na podatek od nieruchomości od firm. Nie jest to jednak jedyne źródło informacji. Nawet jeśli podatnik zadeklaruje, że ma nieruchomość o powierzchni np. 100 mkw., to organ podatkowy musi mieć podstawy do weryfikacji tej informacji. Może to zrobić na podstawie ewidencji gruntów i budynków, w której są zapisane informacje m.in. o powierzchni budynków lub ich części. Co więcej, to nie informacja od podatnika, ale właśnie ewidencja jest podstawą do określenia podatku od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 prawa geodezyjnego i kartograficznego, podstawę planowania gospodarczego, pla- nowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Nawet gdy podatnik wykaże 80 mkw. powierzchni budynku do opodatkowania, ale z ewidencji wynika, że powinien wykazać 100 mkw. powierzchni, to będzie musiał uiścić podatek od 100 mkw. Organ podatkowy wyda decyzję zgodną z ewidencją gruntów i budynków. Jeśli podatnik chce zakwestionować decyzję podatkową, ponieważ faktyczna powierzchnia do opodatkowania wynosi 80 mkw., a nie 100 mkw., to musi najpierw wystąpić do starosty powiatowego o dokonanie stosownych zmian w ewidencji gruntów i budynków. A zatem procedura wygląda następująco: najpierw zmiany w ewidencji, później zmiany w opodatkowaniu. Do tej procedury muszą stosować się również gminne organy podatkowe. Zdarza się jednak, że co jakiś czas starosta (on prowadzi ewidencję gruntów i budynków) modernizuje ewidencję. W wyniku modernizacji może się okazać, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta muszą wydać decyzje wyrównujące podatek.

Modernizacja ewidencji

Uprawnienia do modernizacji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych nadaje staroście art. 24a prawa geodezyjnego i kartograficznego. W wyniku modernizacji może się okazać, że inaczej sklasyfikowane zostaną grunty i budynki. Zmiana klasyfikacji ma natomiast wpływ na zastosowanie określonych stawek podatku od nieruchomości. Zdarza się, że po modernizacji podatnik musi zapłacić podatek nawet kilkukrotnie wyższy niż przed modernizacją.

Na czym polega modernizacja, wyjaśnia par. 55 rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Przepis stanowi, że modernizacja ewidencji to zespół działań technicznych, organizacyjnych i administracyjnych podejmowanych przez starostę w celu:

• uzupełnienia bazy danych ewidencyjnych i utworzenia pełnego zakresu zbiorów danych ewidencyjnych zgodnie z wymogami rozporządzenia,

• modyfikacji istniejących danych ewidencyjnych do wymagań określonych w rozporządzeniu,

• poprawy funkcjonowania informatycznego systemu obsługującego bazę danych ewidencyjnych.

Jeśli w wyniku modernizacji okaże się, że zmiany w ewidencji mają zastosowanie od okresów wcześniejszych, np. od 1 stycznia 2007 lub 2008 roku, to zmiany te są wiążące dla wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wyjaśnijmy też, że zmiany w ewidencji rodzą skutki podatkowe tylko na przyszłość. Organy podatkowe nie mogą wydać decyzji podatkowych za lata wcześniejsze. Jeśli jednak w wyniku modernizacji przeprowadzonej w 2009 roku okaże się, że zmiany w ewidencji mają zastosowanie od 1 stycznia 2007 r., to organ podatkowy wyda decyzje podatkowe za 2007, 2008 i 2009 rok. Dla podatników oznacza to tyle, że wysokość podatku od nieruchomości za te lata może albo wzrosnąć, albo zmaleć.

Nieprecyzyjne przepisy

Podatnicy i eksperci zwracają uwagę, że przepisy rozporządzenia, na podstawie którego geodeci wprowadzają zmiany w ewidencji, są nieprecyzyjne, co w konsekwencji przekłada się na wysokość podatków od nieruchomości. Przykładowo, jak wyjaśniał Benedykt Kołodziejczyk, radny miasta Rybnika, nie wiadomo, jakie cechy (powierzchnia i rodzaj upraw, położenie względem zabudowań i inne) powinien posiadać np. ogródek przydomowy. W rezultacie do ogródków przydomowych, stanowiących część terenów mieszkaniowych, zostały zaliczone grunty ewidentnie posiadające cechy łąk trwałych i pastwisk trwałych.

Dane ewidencji gruntów i budynków

Ewidencja obejmuje informacje dotyczące:

• gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;

• budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;

• lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej;

• właściciela, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych – innych osób fizycznych lub prawnych, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;

• miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela lub innych osób, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;

• informacji o wpisaniu do rejestru zabytków;

• wartości nieruchomości.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

Ustawa z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 100, poz. 1086 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. nr 38, poz. 454 z późn.zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA