REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

78 mld zł na budowę dróg w latach 2011-2015

REKLAMA

Wydatki na inwestycje związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015 wyniosą 78 mld zł - wynika z przedstawionej we wtorek "Informacji nt. planu rzeczowo-finansowego Krajowego Funduszu Drogowego na 2011 r.".

Informację na temat planu dla sejmowej komisji infrastruktury przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. W dokumencie wskazano, że ogólny limit wydatków finansowanych z KFD na 2011 rok ma wynieść 30 mld zł, na 2012 rok 23 mld zł, zaś na 2013 rok 7 mld zł. Poziom wydatków inwestycyjnych wynikających z nowo zawieranych umów na realizację Programu wyniesie 23 mld zł. Kwota ta liczona jest od 1 sierpnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

"W sumie z już zaciągniętymi zobowiązaniami kwota wydatków inwestycyjnych na realizację Programu kształtuje się na poziomie 78 mld zł" - podano w dokumencie.

W przyszłym roku wydatki na inwestycje drogowe zaplanowano w kwocie 29,96 mld zł. Z kwoty tej 13,58 mld zł ma pochodzić z refundacji unijnych, 5,88 mld zł z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych i 10,5 mld zł z tzw. obligacji infrastrukturalnych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Na autostrady zostanie przeznaczone: 15,05 mld zł; na drogi ekspresowe - 10,7 mld zł; na obwodnice - 2,25 mld zł; wzmocnienie i przebudowy - 0,49 mld zł; remonty, odbudowy, przebudowy związane z usuwaniem skutków powodzi - 0,64 mld zł; pozostałe wydatki inwestycyjne - 0,84 mld zł.

REKLAMA

"Wykonanie planu finansowego KFD na 2010 r. w okresie styczeń-listopad w zakresie zadań drogowych wyniosło 10,9 mld zł (z zaplanowanych 17,2 mld zł - PAP)" - poinformował resort infrastruktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak pełniący obowiązki szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki zapewnił, że Dyrekcja chce osiągnąć zaplanowane 17 mld zł. "Już zapłacono 12,2 mld zł, do BGK zostało przekazane dodatkowe 1,5 mld zł, a ponad 3 mld zł to jest to, co zrobimy w przeciągu najbliższego tygodnia".

Według niego faktyczne wydatki Generalnej Dyrekcji wyniosą 20 mld zł. "To rekordowe wydatkowanie, w zeszłym roku było 18,7 mld zł, a rok wcześniej ponad 13 mld zł" - powiedział Witecki. Dodał, że dyrekcja ma obecnie w kontraktach 60 mld zł. "W historii Polski takiej kwoty nigdy nie było" - podkreślił.

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień poinformował, że Program zawiera trzy załączniki opisujące zadania inwestycyjne, które mają być realizowane. W pierwszym jest prawie 80 inwestycji, które mają się rozpocząć do 2013 r., m.in. autostrad i inwestycji w toku.

W planie jest np. budowa odcinka autostrady A1 Toruń-Stryków-Tuszyn, autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy, obwodnicy Mińska Mazowieckiego, autostrady A4 na odcinku Rzeszów-Korczowa, budowa drogi S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego czy kilku odcinków drogi S7.

W załączniku 1a znajdują się inwestycje, co do których resort "ma nadzieję", iż zostaną rozpoczęte do 2013 r. Wśród nich wymieniono 30 inwestycji, w tym m.in. budowę autostrady A4 stanowiącą obwodnicę Krakowa, drogi S6 z Słupska do Lęborka czy części drogi S17 Kurów-Lublin-Piaski, zachodniej obwodnicy Poznania.

Z kolei do załącznika 2 trafiło 77 zadań, których termin rozpoczęcia przewidziano na okres po 2013 r. Wśród nich jest m.in. budowa autostrady A1 Tuszyn-Pyrzowice, drogi S3 Nowa Sól-Legnica, drogi S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego czy budowa drogi S17 Warszawa-Garwolin-Kurów.

"To lista tytułów inwestycyjnych (załącznik 2 - PAP), co do kształtu której wypowiemy się ostatecznie na przełomie 2011/2012. (...) W tym czasie będziemy znali realne możliwości finansowania Polski w związku z funduszami europejskimi" - powiedział Stępień.

Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister finansów Dominik Radziwiłł powiedział, że dodatkowy koszt, który państwo ponosi w związku z tym, że inwestycje drogowe nie są finansowane z budżetu, tylko przez KFD, wynosi rocznie ok. 50 mln zł. Według niego w skali całego programu nie jest to koszt znaczny.

"To wynika z długoterminowego celu, jakim było przeniesienie inwestycji drogowych i własności, także tych przyszłych dróg, do KFD (...). Dług KFD w średnim okresie zostanie przesunięty poza sektor" - wyjaśnił.

W rozmowie z wiceminister dodał, że nastąpi to prawdopodobnie po 2013 roku, kiedy KFD będzie się sam finansował, otrzymując np. opłaty za drogi i autostrady. "Wtedy Eurostat może uznać, że KFD nie należy do sektora finansów publicznych, jako przedsiębiorca drogowy będący właścicielem i zarządzającym drogami" - wyjaśnił.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA