REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd dla rodziny - nowy projekt ustawy o polityce prorodzinnej

Subskrybuj nas na Youtube
Samorząd dla rodziny - nowy projekt ustawy o polityce prorodzinnej
Samorząd dla rodziny - nowy projekt ustawy o polityce prorodzinnej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

"Samorząd dla rodziny" - to nowy projekt ustawy o polityce prorodzinnej przygotowany przez polityków Prawa i Sprawiedliwości. Według nich jego celem jest realizowanie tej polityki także przez samorządy m.in. poprzez opiniowanie uchwał władz gmin, powiatów, czy województw zgodnie jej zasadami.

O przygotowaniu przez PiS nowego projektu ustawy o polityce prorodzinnej pod nazwą "Samorząd dla rodziny", poinformował poseł Bartłomiej Wróblewski podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Sejmie. "Polityka prorodzinna to jeden z fundamentów polityki Prawa i Sprawiedliwości. Dlatego chcemy rozpocząć nowy - mamy wszyscy nadzieję - lepszy rok 2021, właśnie od złożenia kolejnego projektu w obszarze polityki prorodzinnej" - podkreślił Wróblewski.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Polityka prorodzinna

Poseł przypomniał, że konstytucja, w artykule 18., mówi o tym, że "państwo polskie szczególną opieką otacza małżeństwo, rodzinę, rodzicielstwo i macierzyństwo".

Wróblewski zwrócił uwagę, że z konstytucji wynika zasada subsydiarności, zgodnie z którą - jak wyjaśnił - "jeśli instytucje niższego rzędu są w stanie wypełniać pewne kompetencje w sposób właściwy, wystarczający, to należy im to umożliwić". Oznacza to - według niego - że art. 18. konstytucji może być realizowany "nie tylko przez władze państwowe w ścisłym tego słowa znaczeniu (przez władze rządowe, centralne), ale może być także realizowany, i powinien być realizowany, przez samorząd terytorialny".

REKLAMA

"Niestety przepisy nie były w tej sprawie jednoznaczne. Istniały wątpliwości, czy i w jakim stopniu samorząd terytorialny - zarówno gminny, jak i powiatowy, i wojewódzki mają kompetencje do tego, by podejmować różne działania prorodzinne. Takie działania były podejmowane, ale zawsze istniały wątpliwości prawne, czy i w jakim zakresie, jest to możliwe. I stąd projekt opracowany przez pana posła Piotra Uścińskiego, wspierany przez PiS, środowisko konserwatywne i wolnościowe w PiS" - powiedział Wróblewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uściński podkreślił, że samorządy w Polsce są "prekursorem polityki prorodzinnej". Przypomniał, że prawie 30 lat temu pierwsza gmina wprowadziła becikowe, a "dopiero lata później" takie świadczenia wprowadziło państwo. Podobnie było według niego z Kartą Dużej Rodziny, którą najpierw wprowadził Wrocław, czy z programem 500 plus, który w formie bonu najpierw wprowadził samorząd nyski, ale do tej pory ma problemy prawne i administracyjne z tym związane.

Wyjaśnił, że nowy projekt ustawy PiS precyzuje, czym jest polityka prorodzinna zgodnie z polską konstytucją i "nie jest rewolucyjna".

Samorządowe programy polityki prorodzinnej

Mówiąc o szczegółowych propozycjach, Uściński stwierdził, że celem jest wprowadzenie samorządowych programów polityki prorodzinnej, jednak "bez narzucania, tylko z oczekiwaniem kreatywności ze strony samorządów".

Jak dodał, samorządy mają "przyglądać się polityce prorodzinnej i ją realizować", a każda uchwała władz gminy, powiatu, czy województwa ma być "opiniowana pod kątem realizacji polityki prorodzinnej i wpływu (tej uchwały) na rodzinę".

Ponadto, w jednostkach samorządu terytorialnego będą mogły powstawać również tzw. Rady Rodziny, a na poziomie samorządów organizacje prorodzinne mają brać "czynny udział w kształtowaniu i realizowaniu polityki prorodzinnej".

"Ważne, że tego typu rozwiązanie wprowadzamy począwszy od samorządów, ale mamy nadzieję, że zostanie wprowadzone na szczeblu państwowym" - zaznaczyła posłanka Anna Maria Siarkowska, odnosząc się do ostatniego punktu propozycji z projektu ustawy. Wyraziła też nadzieję, że w "niedługiej przyszłości ta zasada znajdzie zastosowanie na wyższym szczeblu, czyli na szczeblu państwowym, aby w przyszłości każda ustawa, która jest przyjmowana przez Sejm była rozpatrywana pod kątem zgodności z polityką prorodzinną i skutków regulacji dla rodzin". 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA