REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska chce, by inwestycje PPP nie obciążały finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska zabiega na forum UE, by budowa autostrad w drodze partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) nie zwiększała długu i deficytu publicznego. To temat drugiego dnia nieformalnego spotkania ministrów transportu 27 krajów UE w Sopocie.

Drugi dzień posiedzenia ministrów rozpoczął się we wtorek rano od spotkania ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który z ramienia polskiej prezydencji przewodniczy rozmowom, z unijnym komisarzem ds. transportu Siimem Kallasem.

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień powiedział we wtorek w Sopocie, że obecnie największym i najbardziej zaawansowanym projektem autostrady, który ma być realizowany w całości bądź w części w drodze PPP, jest trasa A1 na odcinku z Tuszyna do Pyrzowic.

REKLAMA

"Boimy się tego, aby po podpisaniu umowy w drodze oceny ex post nie zakwalifikowano tego nam do długu i deficytu krajowego, bo wtedy sens PPP gwałtownie się zmniejsza. Dlatego dyskutujemy na forum UE, dyskutujemy z Eurostatem, aby mieć tę pewność, że otwierając nowy przetarg na PPP nie spowodujemy trudności w zakresie długu i deficytu" - powiedział Stępień.

"Wtedy PPP ma głęboki sens, kiedy nie będzie obciążać finansów publicznych całą swoją sumą od razu i tworzyć sytuację, która skłania ministra finansów do zadania pytania: dlaczego właściwie nie zaciągnąć na to zobowiązań własnych?" - dodał.

Zapewnił, że Polska nie zamierza wywierać presji na unijnym urzędzie statystycznym Eurostat w sprawie kwalifikacji inwestycji w ramach PPP (obecnie część może obciążać finanse publiczne), ale proponuje uzgodnienie w UE wspólnych standardów w tej sprawie. "Tak, abyśmy mogli mieć klarowne reguły przed podejmowaniem decyzji i przed podpisywaniem kontraktów. Wtedy wszyscy będziemy bezpieczni i nasze finanse publiczne też" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"My chcemy dać Eurostatowi bardzo klarowną podstawę do kwalifikacji projektów pod względem długu i deficytu" - podkreślił. Zapewnił, że polska prezydencja w poniedziałek i wtorek prowadziła w tej sprawie rozmowy, a "kilku przedstawicieli krajów europejskich stwierdziło, że to jest (im) potrzebne tak samo, jak nam".

Stępień zaprezentował dane, z których wynika, że wartość transakcji PPP w UE w 2010 r. wyniosła 18,3 mld euro (ok. 75,8 mld zł) na 112 projektów. Liderami PPP były: Wielka Brytania (44 projekty), Francja (19), Niemcy (14), Hiszpania (13). W tym roku ma to być ok. 20 mld euro.

Prezydencja nie przewiduje natomiast w Sopocie rozmów o finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych w przyszłym wieloletnim budżecie UE na lata 2014-2020 ani też o nowym przebiegu transeuropejskich szlaków transportowych, który Komisja Europejska ma przedstawić w drugiej połowie września.

Siim Kallas w ubiegłym tygodniu w wywiadzie dla PAP przyznał, że proponowane przez KE w nowym budżecie 31,7 mld euro w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2014-2020 jest tylko minimalną częścią tego, czego UE potrzebuje. Inaugurując spotkanie w poniedziałek Cezary Grabarczyk także powiedział, że publicznych środków - w budżecie europejskim i krajowym - jest za mało w stosunku do potrzeb inwestycyjnych, stąd potrzeba stosowania PPP.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

REKLAMA

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

Narodowy Portal Onkologiczny - baza wiedzy dla pacjentów

Jest już dostępny Narodowy Portal Onkologiczny. To portal dla pacjentów, którzy szukają sprawdzonych informacji na temat choroby onkologicznej, możliwościach jej leczenia i o profilaktyce.

REKLAMA