REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalogi Administracji Publicznej dostępne w 2022 roku? [KAP]

Dr Ewa Maria Włodyka
dr Ewa Włodyka, naukowiec i wykładowca w dyscyplinie nauk o polityce i administracji, samorządowiec-praktyk
Katalogi administracji publicznej
Katalogi administracji publicznej
Media

REKLAMA

REKLAMA

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP.

Cyfryzacja administracji publicznej w Polsce nie zaczęła się w momencie wybuchu pandemii koronawirusa. Wraz z wkraczaniem gospodarki w erę Przemysłu 4.0 i rewolucją cyfrową społeczeństw, rosną również w administracji publicznej procesy cyfryzacyjne. Co prawda - od czasu pandemii wirusa SARS-CoV-2 od 2020 roku wachlarz dostępnych w ramach e-administracji usług dynamicznie powiększa się. Także w związku z przeniesieniem wielu pracowników, również w administracji publicznej, na pracę zdalną, wprowadzono w urzędach m.in. elektroniczny obieg dokumentów czy dostęp do wspólnych zasobów w chmurze.

REKLAMA

REKLAMA

Digitalizacja procesów administracyjnych

Jak wspominał w czasie konferencji naukowej „System informacyjny państwa w dobie transformacji cyfrowej” (z 2021r., zorganizowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz) prof. Wojciech Cellary, że choć pandemia nie wpłynęła na poprawę dostępu do szerokopasmowego Internetu, to jednak zwiększyła się skala korzystania z usług udostępnianych przez administrację, poprawiły się kompetencje cyfrowe obywateli, a także nastąpił wzrost zaufania do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Fałszem jednak byłoby wskazanie na pandemię jako jedyną przyczynę digitalizacji wielu procesów administracyjnych. Sytuacja ta wymusiła jedynie przyspieszenie procesów cyfryzacji.

Wszak Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne obowiązuje od 2005 r. A nowelizacje wprowadzające m.in. obowiązek rejestrowania cyfrowego obrad  sesji rady gminy, powiatu czy sejmiku wojewódzkiego - od 2018 r. Podobnie Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która weszła w życie w 2018 r. Ta określiła zakres obowiązków podmiotów publicznych w cyberprzestrzeni. 

Czym są Katalogi Administracji Publicznej?

Sama pandemia spowodowała jednakże przyspieszenie procesów cyfryzacyjnych. Idea jednego z największych w tym zakresie w Polsce  projektów - Katalogów Administracji Publicznej- pojawiła się bowiem jesienią 2020 r. KAP ma być elementem elektronicznej platformy świadczenia usług publicznych w rozumieniu ustawy o informatyzacji, a jego główną grupą docelową odbiorców i użytkowników systemu będą podmioty centralne wykonujące zadania publiczne. Jak podaje Kancelaria Prezesa Rady ministrów, KAP pozwoli przyspieszyć realizację oraz podnieść jakość usług świadczonych przez jednostki administracji publicznej w Polsce. Pracownicy urzędów zostaną wyposażeni w narzędzie umożliwiające im pozyskiwanie w bezpośredni, szybki i przyjazny użytkownikowi sposób informacji na temat usług, podmiotów publicznych oraz zasobów informacyjnych państwa. Aktualizacja danych stanie się łatwiejsza, a zarządzanie nimi skuteczniejsze. System KAP przyczyni się do uspójnienia wzorów dokumentów wykorzystywanych w administracji publicznej. Dzięki KAP obywatele i przedsiębiorcy będą mieli możliwość załatwienia spraw urzędowych sprawniej i według czytelnych procedur. KAP ma być więc digitalizacyjną odpowiedzią na problemy obywateli, przedsiębiorców i samej administracji publicznej.

REKLAMA

Z czego ma się składać KAP?

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) w rozumieniu Ustawy o informatyzacji i będzie wspierał interoperacyjność podmiotów publicznych. Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP. System KAP będzie udostępniał dane przez API dla portali usługowych i innych systemów dziedzinowych administracji, w szczególności dla portalu RP (GOV.PL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na Katalogi Administracji Publicznej będą składać się powiązane ze sobą komponenty:

  • Katalog Podmiotów Publicznych – będą w nim gromadzone i udostępniane przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.
  • Katalog Spraw – będzie zawierał kompletną listę spraw obywateli i przedsiębiorców, załatwianych przez polską administrację publiczną.
  • Katalog Usług Publicznych – będzie zawierał informacje o usługach elektronicznych udostępnianych przez administrację publiczną.
  • Katalog Wzorów Dokumentów – będzie rozwinięciem wykorzystywanego obecnie Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE). Stanie się referencyjnym źródłem wiarygodnych, aktualnych wzorów dokumentów elektronicznych, do którego będą trafiały wszystkie dokumenty elektroniczne wykorzystywane w usługach publicznych oraz wiarygodnych wzorów dokumentów nieelektronicznych (formularzy do wydruku).
  • Katalog Procesów Administracyjnych – będzie zawierał zbiór definicji procesów wykorzystywanych do zarządzania przebiegiem realizacji e-usług.
  • Katalog Rejestrów Publicznych – zostaną w nim zgromadzone i udostępnione przez API aktualne informacje o rejestrach publicznych i innych zasobach informacyjnych państwa.

Trzy z komponentów: KPP, KUP i KWD będą stanowiły modernizację i rozszerzenie istniejących modułów ePUAP. Pozostałe komponenty: KS, KPA i KRP będą nowe. W ramach projektu powstanie także silnik procesów biznesowych, który będzie umożliwiał uruchamianie procesów zdefiniowanych w KPA.

Od kiedy KAP?

Projekt KAP, w ramach Programu Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, II oś priorytetowa „E-administracja i otwarty rząd”, działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej”, wdrażany jest od pilotażowo od kwietnia 2021 r. Na koniec (według różnych danych) października lub listopada 2022 r. przewidziane jest udostępnienie do eksploatacji Katalogu Rejestrów Publicznych i Katalogu Procesów Administracyjnych oraz udostępnienie samego KAP na portalu Dane.gov.pl.

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA