REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalogi Administracji Publicznej dostępne w 2022 roku? [KAP]

Dr Ewa Maria Włodyka
dr Ewa Włodyka, naukowiec i wykładowca w dyscyplinie nauk o polityce i administracji, samorządowiec-praktyk
Katalogi administracji publicznej
Katalogi administracji publicznej
Media

REKLAMA

REKLAMA

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP.

Cyfryzacja administracji publicznej w Polsce nie zaczęła się w momencie wybuchu pandemii koronawirusa. Wraz z wkraczaniem gospodarki w erę Przemysłu 4.0 i rewolucją cyfrową społeczeństw, rosną również w administracji publicznej procesy cyfryzacyjne. Co prawda - od czasu pandemii wirusa SARS-CoV-2 od 2020 roku wachlarz dostępnych w ramach e-administracji usług dynamicznie powiększa się. Także w związku z przeniesieniem wielu pracowników, również w administracji publicznej, na pracę zdalną, wprowadzono w urzędach m.in. elektroniczny obieg dokumentów czy dostęp do wspólnych zasobów w chmurze.

REKLAMA

REKLAMA

Digitalizacja procesów administracyjnych

Jak wspominał w czasie konferencji naukowej „System informacyjny państwa w dobie transformacji cyfrowej” (z 2021r., zorganizowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz) prof. Wojciech Cellary, że choć pandemia nie wpłynęła na poprawę dostępu do szerokopasmowego Internetu, to jednak zwiększyła się skala korzystania z usług udostępnianych przez administrację, poprawiły się kompetencje cyfrowe obywateli, a także nastąpił wzrost zaufania do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Fałszem jednak byłoby wskazanie na pandemię jako jedyną przyczynę digitalizacji wielu procesów administracyjnych. Sytuacja ta wymusiła jedynie przyspieszenie procesów cyfryzacji.

Wszak Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne obowiązuje od 2005 r. A nowelizacje wprowadzające m.in. obowiązek rejestrowania cyfrowego obrad  sesji rady gminy, powiatu czy sejmiku wojewódzkiego - od 2018 r. Podobnie Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która weszła w życie w 2018 r. Ta określiła zakres obowiązków podmiotów publicznych w cyberprzestrzeni. 

Czym są Katalogi Administracji Publicznej?

Sama pandemia spowodowała jednakże przyspieszenie procesów cyfryzacyjnych. Idea jednego z największych w tym zakresie w Polsce  projektów - Katalogów Administracji Publicznej- pojawiła się bowiem jesienią 2020 r. KAP ma być elementem elektronicznej platformy świadczenia usług publicznych w rozumieniu ustawy o informatyzacji, a jego główną grupą docelową odbiorców i użytkowników systemu będą podmioty centralne wykonujące zadania publiczne. Jak podaje Kancelaria Prezesa Rady ministrów, KAP pozwoli przyspieszyć realizację oraz podnieść jakość usług świadczonych przez jednostki administracji publicznej w Polsce. Pracownicy urzędów zostaną wyposażeni w narzędzie umożliwiające im pozyskiwanie w bezpośredni, szybki i przyjazny użytkownikowi sposób informacji na temat usług, podmiotów publicznych oraz zasobów informacyjnych państwa. Aktualizacja danych stanie się łatwiejsza, a zarządzanie nimi skuteczniejsze. System KAP przyczyni się do uspójnienia wzorów dokumentów wykorzystywanych w administracji publicznej. Dzięki KAP obywatele i przedsiębiorcy będą mieli możliwość załatwienia spraw urzędowych sprawniej i według czytelnych procedur. KAP ma być więc digitalizacyjną odpowiedzią na problemy obywateli, przedsiębiorców i samej administracji publicznej.

REKLAMA

Z czego ma się składać KAP?

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) w rozumieniu Ustawy o informatyzacji i będzie wspierał interoperacyjność podmiotów publicznych. Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP. System KAP będzie udostępniał dane przez API dla portali usługowych i innych systemów dziedzinowych administracji, w szczególności dla portalu RP (GOV.PL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na Katalogi Administracji Publicznej będą składać się powiązane ze sobą komponenty:

  • Katalog Podmiotów Publicznych – będą w nim gromadzone i udostępniane przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.
  • Katalog Spraw – będzie zawierał kompletną listę spraw obywateli i przedsiębiorców, załatwianych przez polską administrację publiczną.
  • Katalog Usług Publicznych – będzie zawierał informacje o usługach elektronicznych udostępnianych przez administrację publiczną.
  • Katalog Wzorów Dokumentów – będzie rozwinięciem wykorzystywanego obecnie Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE). Stanie się referencyjnym źródłem wiarygodnych, aktualnych wzorów dokumentów elektronicznych, do którego będą trafiały wszystkie dokumenty elektroniczne wykorzystywane w usługach publicznych oraz wiarygodnych wzorów dokumentów nieelektronicznych (formularzy do wydruku).
  • Katalog Procesów Administracyjnych – będzie zawierał zbiór definicji procesów wykorzystywanych do zarządzania przebiegiem realizacji e-usług.
  • Katalog Rejestrów Publicznych – zostaną w nim zgromadzone i udostępnione przez API aktualne informacje o rejestrach publicznych i innych zasobach informacyjnych państwa.

Trzy z komponentów: KPP, KUP i KWD będą stanowiły modernizację i rozszerzenie istniejących modułów ePUAP. Pozostałe komponenty: KS, KPA i KRP będą nowe. W ramach projektu powstanie także silnik procesów biznesowych, który będzie umożliwiał uruchamianie procesów zdefiniowanych w KPA.

Od kiedy KAP?

Projekt KAP, w ramach Programu Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, II oś priorytetowa „E-administracja i otwarty rząd”, działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej”, wdrażany jest od pilotażowo od kwietnia 2021 r. Na koniec (według różnych danych) października lub listopada 2022 r. przewidziane jest udostępnienie do eksploatacji Katalogu Rejestrów Publicznych i Katalogu Procesów Administracyjnych oraz udostępnienie samego KAP na portalu Dane.gov.pl.

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA