REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd woj. śląskiego: PR dostaną mniej pieniędzy niż dotąd

REKLAMA

Śląski zakład Przewozów Regionalnych dostanie w br. z budżetu regionu ok. 90 mln zł, czyli mniej niż w ubiegłych latach - zdecydował samorząd. Kolejarscy związkowcy uważają, że podział dotacji jest niesprawiedliwy, a cięcia etatów w PR mogą dotknąć 700 osób.

W tegorocznym budżecie woj. śląskiego na dotacje do połączeń kolejowych przewidziano ok. 132 mln zł. Należące do samorządu Koleje Śląskie, które od października 2011 r. obsługują popularne połączenie Gliwice-Częstochowa, podpisały umowę z urzędem marszałkowskim na dotację w wysokości 39,5 mln zł. Oznacza to, że Przewozom Regionalnym pozostanie ok. 92,5 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 r. województwo planowało pierwotnie przeznaczyć na pociągi 110 mln zł, ale w ciągu roku musiało dobrać kredyt, ponieważ kwota ta - po protestach w Przewozach Regionalnych - przekroczyła 150 mln zł. O ile jednak dotąd samorząd miał jeszcze możliwość zaciągania kredytów, z końcem 2012 r. osiągnie limit wielkości zadłużenia - 60 proc. dochodów, wynoszących w 2011 r. ok. 1,3 mld zł.

Związkowcy ze śląskiego zakładu PR do niedawna liczyli, że tegoroczna dotacja znów sięgnie stu kilkudziesięciu milionów złotych. Obecny podział pieniędzy uważają za niesprawiedliwy - argumentują m.in., że pociągi KŚ pokonują rocznie niespełna 2,7 mln km, a ich spółki - przeszło 6,5 mln km.

"Przewozy dostaną w przeliczeniu na przejechane kilometry znacznie niższą dotację. Obsługiwana przez Koleje Śląskie linia Gliwice-Częstochowa to najbardziej oblegane połączenie, przynoszące największe wpływy, więc dotacja powinna być najniższa. Stało się odwrotnie" - zaznaczył szef Solidarności w śląskim zakładzie PR Mariusz Samek.

REKLAMA

Marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz poinformował w środę PAP, że podział dotacji nie jest niesprawiedliwy, bo dotacja do trasy, którą przejęły Koleje Śląskie, jest i tak mniejsza niż przekazywana wcześniej na tę samą trasę Przewozom. "W tym, że tegoroczna kwota dla Przewozów Regionalnych będzie mniejsza (niż dotąd - PAP), nie ma nic dziwnego. Mówię o tym od miesięcy, że po prostu pieniądze nam się skończyły" - wskazał marszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W związku z tym niestety, choć tego nie chcemy, musimy doprowadzić do tego, aby najmniej rentowne linie zlikwidować" - wyjaśnił. Jak podkreślił, ubolewa, że przez ostatnich kilka miesięcy, mimo próśb, zarząd woj. śląskiego nie dostał od Przewozów wyliczeń, ile będzie kosztowało utrzymanie poszczególnych linii w 2012 r. To jeden z powodów, dla których z PR nie podpisano jeszcze umowy ws. dotacji.

Według Solidarności 5 stycznia w śląskim zakładzie PR ruszyła procedura zwolnień grupowych. Związki poinformowano o zamiarze zwolnienia 139 osób. Gdy pojawiła się wiadomość o znacznie niższej od spodziewanej dotacji, związkowcy wyliczyli, że idąca za tym likwidacja połączeń może skutkować zwolnieniem nawet 700 osób - spośród ponad 2 tys. pracujących.

Szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominik Kolorz przypomniał w środę, że sytuacja w PR w regionie była tematem listopadowej debaty w ramach Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego. Jak zaznaczył, zawarto wówczas umowę, że w zakładzie nie będzie grupowych zwolnień, a pracownicy będą płynnie przejmowani przez Koleje Śląskie, w miarę przejmowania przez tę spółkę kolejnych linii od PR.

"Ta sytuacja pokazuje, jak małą skuteczność mają ustalenia czynione na WKDS. Będziemy chcieli przedstawić projekt zmian prawnych, aby to gremium zyskało realne kompetencje" - zapowiedział Kolorz. Zapewnił też, że związek stanie w obronie zwalnianych kolejarzy z Przewozów Regionalnych.

Matusiewicz odparł, że chciałby, by protestów nie było, ale realna przyczyna sytuacji to "gigantyczne, niewspółmierne do realnych" koszty dotacji do Przewozów Regionalnych w poprzednich latach. "Jestem przygotowany na to, że protesty będą, ale nie mogę już w tej kwestii nic zrobić" - powiedział.

Marszałek zaakcentował też, że kwota 39,5 mln zł dotacji dla Kolei Śląskich nie jest ostateczna - będzie weryfikowana m.in. pod kątem wpływów z biletów. "Koleje Śląskie uzyskują znacznie lepsze wpływy z biletów niż wcześniej Przewozy Regionalne. Stąd tę dotację będę chciał obniżać, aczkolwiek wydaje mi się, że ewentualne oszczędności lepiej byłoby zainwestować w zakup nowego taboru" - ocenił.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA