REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fitch utrzymuje rating dla Warszawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Agencja Fitch Ratings potwierdziła długoterminowy rating Warszawy na poziomie "AAA(pol)" i jego stabilną perspektywę. Zdaniem agencji ocena stolicy odzwierciedla m.in. bardzo wysoki poziom gotówki, który zabezpiecza obsługę zadłużenia.

W komunikacie z 5 kwietnia br. zaznaczono, że agencja potwierdziła jednocześnie długoterminowy rating krajowy "AAA(pol)" dla programu emisji obligacji do kwoty 4 mld zł oraz wszystkich emisji dokonanych przez Warszawę w ramach tego programu.

REKLAMA

REKLAMA

"Rating Warszawy odzwierciedla bardzo wysoki poziom gotówki, który zabezpiecza obsługę zadłużenia, dobrze rozwiniętą oraz zdywersyfikowaną gospodarkę oraz bazę podatkową, a także umiarkowany dalszy wzrost zadłużenia miasta w latach 2012-2014" - poinformowała agencja.

W informacji wskazano, że rating bierze również pod uwagę planowany szybki wzrost zobowiązań pośrednich miasta oraz słabsze niż w innych miastach wyniki budżetowe Warszawy na poziomie operacyjnym. Zwrócono uwagę, że Warszawa jak dotąd nie zdecydowała się wdrożyć programów oszczędnościowych, które ograniczałyby istotnie wzrost wydatków.

"Stabilna perspektywa ratingu odzwierciedla oczekiwanie Fitch, że wyniki operacyjne miasta wraz z wysokim poziomem gotówki zapewnią bezpieczne wskaźniki obsługi zadłużenia w średnim okresie. Rating może zostać obniżony w wyniku zmniejszenia wolnych środków na rachunkach miasta, które nie będzie zrekompensowane odpowiednią poprawą wyników operacyjnych, zapewniającą bezpieczne wskaźniki obsługi zadłużenia - zaznaczono.

REKLAMA

W komunikacie poinformowano, że stan środków na rachunkach miasta wzrósł ze 1,5 mld zł średnio w latach 2008-2010 do 2,37 mld zł w 2011 r., na co miały wpływ przychody z prywatyzacji w kwocie 1,44 mld zł. Gotówka na rachunkach ponad trzykrotnie przewyższała obsługę zadłużenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według agencji miasto może wykorzystać cześć wolnych środków na finansowanie deficytu budżetowego w 2012 r., mimo to będą one nadal wysokie (około 1 mld zł) w średnim okresie.

Zdaniem Fitch w latach 2012-2013 wyniki operacyjne miasta będą zbliżone do poziomu z lat 2009-2011, z nadwyżką operacyjną stanowiącą ok. 4-5 dochodów operacyjnych. Agencja spodziewa się, że w latach 2012-2014 zadłużenie Warszawy nieznacznie wzrośnie, do ponad 6 mld zł w 2014r., ale nie powinno ono przekroczyć 55 proc. dochodów bieżących.

"Jednocześnie zadłużenie pośrednie Warszawy może wzrosnąć ponad dwukrotnie, do około 4 mld zł w 2014r. w wyniku inwestycji spółek. Miasto wspiera realizację najważniejszych inwestycji spółek poprzez długoterminowe umowy na świadczenie usług komunalnych. Umowy te, zwłaszcza ze spółkami transportu publicznego, mogą powodować znaczną presję na wydatki operacyjne miasta w średnim i długim okresie" - napisano.

Fitch wskazał, że Warszawa liczy ponad 1,7 mln mieszkańców, a produkt regionalny brutto na mieszkańca jest trzykrotnie wyższy niż średnia krajowa. "Dobrze rozwinięta i zdywersyfikowana gospodarka miasta przekłada się na wysokie dochody podatkowe, które powodują jednak, że budżet Warszawy jest narażony na zmiany koniunktury gospodarczej" - ostrzega Fitch.

Agencja zaznaczyła ratingi zostały nadane na zlecenie emitenta i w związku z tym Fitch otrzymał wynagrodzenie za ich nadanie.

W komunikacie dodano, że najniższe ryzyko kredytowe w danym kraju jest oceniane jako "AAA" i inne podmioty są oceniane w relacji do tego ryzyka. "Ratingi krajowe są przeznaczone głównie dla krajowych inwestorów działających na rynkach krajowych. Zawierają one specjalny wyróżnik, odnoszący się do danego kraju, np. +AAA(pol)+ dla krajowego ratingu w Polsce. Ratingi krajowe nie są porównywalne pomiędzy różnymi krajami" - poinformowano.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA