REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokalne lotnisko w Kaniowie otrzyma pieniądze na rozwój

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samorząd woj. śląskiego przeznaczył blisko 800 tys. zł na rozwój infrastruktury lokalnego lotniska w Kaniowie k. Czechowic-Dziedzic. Władze lotniska myślą o przedłużeniu drogi startowej.

Samorządowe środki na ten cel to efekt przyjętej ponad dwa lata temu w regionie koncepcji wspierania lotnisk lokalnych, które mają być uzupełnieniem dla Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Co roku zarząd województwa ogłasza konkurs dla samorządów, na których terenie są takie lotniska.

REKLAMA

REKLAMA

Środki przyznane w ramach konkursu "Lotniska lokalne 2012" trafią do powiatu bielskiego, gdzie leży lotnisko.

To pierwszy taki samorządowy program w Polsce. Chodzi o to, by zwiększyć dostępność transportu lotniczego i zapewnić szybki dostęp do innych miast i krajów europejskich. Samorządy mogą przeznaczyć pieniądze np. na parkingi przy lotniskach czy drogi łączące porty z siecią transportu kołowego i szynowego regionu, a także na infrastrukturę lotniskową, jeżeli gmina lub powiat są współwłaścicielami lotniska.

Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu woj. śląskiego, poza portem w Pyrzowicach, wpisane są lotniska: Aleksandrowice k. Bielska-Białej, Gliwice, Gotartowice k. Rybnika, Katowice-Muchowiec, Żar w Międzybrodziu Żywieckim, Rudniki k. Częstochowy oraz Kaniów k. Czechowic-Dziedzic.

REKLAMA

Właśnie to ostatnie lotnisko dostało wsparcie z urzędu marszałkowskiego. Środki zostaną przeznaczone na przesunięcie słupów wysokiego napięcia. Umożliwi to korzystanie z pasa startowego w szerszym zakresie. Dotychczasowe położenie słupów uniemożliwiało prawidłowe naloty samolotów na pas. Wymiana słupa wysokiego napięcia i poprowadzenie części instalacji pod ziemią pozwoli w przyszłości np. na przedłużenie pasa z 700 do 1200 metrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powierzchnia śląskich lotnisk lokalnych jest bardzo zróżnicowana - od 12 ha lotniska Żar, przez 88 ha Katowic-Muchowca i 90 ha lotniska w Gliwicach, do 250 ha w przypadku Częstochowy-Rudnik.

Wszystkie lotniska są dogodnie położone względem centrów miast, w pobliżu których są zlokalizowane. Szacowany maksymalny czas dojazdu do centrów miast to 10-15 minut. Np. z lotniska na Muchowcu w Katowicach w ciągu niespełna pół godziny można pieszo dojść do ścisłego centrum miasta.

Infrastruktura lotnisk jest w większości przypadków stosunkowo dobrze rozbudowana. Wszystkie mają hangary oraz różnego rodzaju zabudowania portu lotniczego, a także stacje paliw. Problemem jest natomiast brak miejsc noclegowych oraz budynków kontroli lotów.

Dla kilku lotnisk - w Aleksandrowicach, Kaniowie, Rudnikach i Rybniku - opracowane zostały plany lub koncepcje modernizacji i rozwoju. Zrobiono to w ramach międzynarodowego projektu "Via Regia Plus", w którym uczestniczyła m.in. Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości w Katowicach.

W rozwoju lokalnych lotnisk ma pomóc znowelizowane w ub.r. Prawo lotnicze, znoszące wiele barier administracyjnych dla takich portów. W świetle nowych przepisów większość lotnisk lokalnych będzie tzw. lotniskami użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. To nowa kategoria w Prawie lotniczym, służąca lepszemu zróżnicowaniu wymogów, jakie muszą spełniać duże porty od tych, jakie będą obowiązywać małe lokalne lotniska. Będą one zwolnione z wielu obowiązków.

Dotychczas wysokie koszty oraz trudności w pozyskiwaniu finansowania ze środków publicznych były barierą rozwoju lokalnych lotnisk. Żeby otworzyć takie porty na loty np. komercyjne, trzeba było mieć profesjonalne ogrodzenie, własną straż pożarną i inne służby, a także tzw. plan generalny - podstawowy dokument, na którym opiera się działalność lotniska. Minimalne koszty spełnienia tylko tych trzech warunków to blisko 2,5 mln zł, nie licząc bieżących kosztów utrzymania służb. Dla zarządców małych lotnisk było to nieopłacalne.

Nowe regulacje przewidują, że dla lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji nie będzie już tak restrykcyjnych wymogów.

W Polsce jest 11 dużych lotnisk użytku publicznego, 42 mniejsze lotniska lokalne (w tym 33 zarządzane przez aerokluby) oraz 70 lądowisk. Sieć lotnisk komunikacyjnych jest u nas ponad sześciokrotnie rzadsza niż w rozwiniętych krajach europejskich.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA