REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to robiłą ... z pomocą AI

Kielce
Raport o stanie gminy 2025, czyli jak dzięki AI zmienić obowiązek w cenne źródło wiedzy dla mieszkańców i inwestorów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

rozwiń >

Raport o stanie gminy. Obowiązek narzucony przez ustawę

Raport o stanie gminy (także powiatu, województwa) to obowiązkowe sprawozdanie organu wykonawczego za dany rok. Jego sporządzenie narzuca art. 28aa Ustawy o samorządzie gminnym. Co ma zawierać raport? Podstawą są informacje dotyczące podjętych polityk, uchwał, programów i działań w ramach przyjętej strategii oraz realizacja zadań przewidzianych w budżecie obywatelskim. Wpływ na finalną zawartość opracowania mają również radni (rada gminy może przyjąć uchwałę, która będzie bardzo konkretnie wskazywać, co się ma znaleźć w raporcie), oraz mieszkańcy, chociażby poprzez udział w dyskusji nad raportem w formie wysłuchania publicznego. 

Raport za poprzedni rok musi powstać do 31 maja roku bieżącego. Następnie jest omawiany na sesji rady gminy. Dyskusje kończy głosowanie nad udzieleniem bądź też nieudzieleniem wotum zaufania wójtowi, prezydentowi lub burmistrzowi miasta. Jeżeli przez dwa kolejne lata wynik takiego głosowania będzie negatywny, może dojść do referendum, które będzie decydować o odwołaniu osoby sprawującej władzę w gminie [Zob. Dawid Sześciło, Raport o stanie gminy w pytaniach i odpowiedziach, w ramach: Pracownia Samorządowa, Fundacja im. Stefana Batorego. Warto zaznaczyć, że nieudzielenie wotum zaufania władzy wykonawczej w dwóch kolejnych latach nie oznacza odgórnego przeprowadzenia referendum. Decyduje o tym rada gminy, przyjmując dedykowaną uchwałę.].

Raport o stanie gminy ma duży wpływ na ocenę władzy wykonawczej. Jednak to nie wszystko. To bardzo ważny dokument, pozwalający zdiagnozować aktualny stan gminy. Ma odzwierciedlać realną sytuację. Istotne jest pokazanie sukcesów i tego, co udało się zrealizować, ale opracowanie powinno również uwidocznić obszary, które wymagają poprawy. Po prostu na raport trzeba spojrzeć jak na efektywne narzędzie  do prowadzenia corocznego, stałego monitoringu rozwoju społecznego, ekonomicznego i przestrzennego gminy –  zaznacza Wojciech Łachowski, Kierownik Integratora Danych Miejskich Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR).

Sprawozdanie przedstawiane przez gminę nie powinno być listą zadań, które w danym roku były podejmowane przez prezydenta miasta czy wójta, ale również dostarczać konkretnych wniosków i rekomendacji, które będą powodem do rozpoczęcia dyskusji o przyszłości, kierunkach, w których powinna rozwijać się gmina. Raport powinien zawierać konkretne dane opisujące w sposób mierzalny stan gminy oraz poziom realizacji zakładanych polityk, oraz strategii. Oprócz radnych, warto, aby w takich rozmowach udział brali mieszkańcy, lokalni przedsiębiorcy, inwestorzy oraz pozostali interesariusze, którzy są zainteresowani losami danej gminy. Co jest niezbędne, aby także działo się w praktyce? Kluczowa jest lektura raportu i zrozumienie jego treści.

REKLAMA

REKLAMA

Nikt nie czyta, wszyscy go potrzebują

Problem w tym, że raporty o stanie gminy przeważnie nie budzą zainteresowania mieszkańców, a zdarza się, że nierzadko i samych radnych. W dużej mierze wpływa na to język i sposób przygotowania opracowań. 

–  W Instytucie Rozwoju Miast i Regionów przeanalizowaliśmy kilkanaście gminnych raportów z ostatniego roku. Łączą je wspólne problemy. Główny to język. Typowy raport przygotowywany przez urzędników gminy zazwyczaj jest zrozumiały głównie przez nich, a przecież ma docierać do wszystkich. Pracownicy samorządów trzymają się swojego żargonu, charakterystycznych sformułowań, trudno bowiem byłoby im dopasowywać język w zależności od dokumentu. W gminach zazwyczaj nie ma na to przestrzeni – dodaje Wojciech Łachowski, IRMiR.

Jakie problemy sprawozdań gmin i wyzwań, przed którymi stoją urzędnicy odpowiedzialni za ich przygotowanie, można jeszcze wymienić? 

 Walka gmin z czasem

Część gmin mając świadomość znaczenia tego dokumentu, przygotowuje wielostronicowe, rozbudowane opracowania z ogromną liczbą danych, przez które po prostu trudno jest przebrnąć i zrozumieć, a często forma ich przedstawienia również nie jest atrakcyjna. Gminy przykładają się do gromadzenia i analizowania wielu danych, ale zdarza się, że pozostaje im za mało czasu na sformułowanie odpowiednich wniosków, a przecież to jest główny cel przedstawiania corocznych sprawozdań. Czas w tym przypadku działa na niekorzyść pracowników gmin. Chociaż termin publikacji raportu jest znany, co roku ten sam – 31 maja, to nierzadko opracowanie jest przygotowywane na ostatnią chwilę. Cześć danych spływa do gmin za późno, ale prawdą jest również fakt, że szczególnie te mniejsze gminy nie mają zasobów, by przygotować raport na czas. 

Zbieranie danych z wydziałów, spółek, przygotowanie tabel, diagramów oraz materiału zdjęciowego, opracowanie treści raportu wraz z wnioskami, redakcja tekstu i zadbanie o jego oprawę graficzną zajmuje bardzo dużo czasu. Gminy poświęcają min. 120 godzin na przygotowanie corocznego sprawozdania, ale są i takie, które potrzebują na ten cel aż 2500 godzin [Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR]. Dzięki zastosowaniu AI gminy mogą znacznie skrócić czas przygotowania corocznego sprawozdania. Ma to ogromną wartość nie tylko w oszczędzeniu czasu pracy urzędników, ale także zwiększa szanse na zainteresowanie współpracą potencjalnych inwestorów czy biznes. Konkretnie, przejrzyście i z wyprzedzeniem opracowany raport może stanowić punkt wyjścia do debaty publicznej i zaangażować mieszkańców do współdziałania. Eksperci Sieci Obywatelskiej Watchtog Polska przyznają, że zaangażowanie mieszkańców jest potrzebne już na wcześniejszym etapie, kiedy raport jest tworzony, dzięki temu mogą  mieć wpływ także na to, jakie obszary zostaną omówione w tym corocznym sprawozdaniu [Źródło: Jak włączyć mieszkańców w debatę nad raportem o stanie gminy?, https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-gminy-debata/]. 

 – W przypadku raportu o stanie gminy bazującego na AI cały proces przygotowania dokumentu, od przekazania przez gminę potrzebnych danych, do przedstawienia gminie finalnego opracowania wraz z czytelnymi i estetycznym wizualizacjami oraz oprawą graficzną, wynosi kilka dni. Ten okres może być nieco krótszy lub dłuższy w zależności od wielkości i potrzeb gminy, ale czas opracowania raportu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest kilkanaście razy krótszy, niż napisanie go w tradycyjny sposób. Raport jest generowany w ciągu kilkudziesięciu minut. Należy doliczyć czas potrzebny na dostosowanie go do potrzeb gminy oraz weryfikację i poprawki graficzne, jeżeli są wymagane – zaznacza Aleksandra Lyn, Founder & CEO BTTR, firmy doradczej wykorzystującej szeroko AI do projektowania rozwiązań przyszłości, mających podnosić jakość życia.

Lekarstwo na braki kadrowe 

Zastosowanie sztucznej inteligencji zmniejsza do minimum nie tylko czas, ale również nakład pracy urzędników związany z przygotowaniem raportu, a jest on znaczący. Można oszacować, że w przygotowaniu sprawozdania gminnego bierze udział kilku pracowników, min. 2, ale nie brakuje przykładów gmin, gdzie w ten proces zaangażowanych jest 20 osób [Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR.]. W przypadku raportu AI udział pracowników urzędów gmin ogranicza się do przekazania niezbędnych danych i uczestniczenia w konsultacjach nad finalną wersją opracowania. Gmina otrzymuje wyniki w postaci czytelnych grafów oraz zestaw wniosków, czyli interpretację wyników. Oznacza to, że nie ma potrzeby angażowania w przygotowanie raportu ani analityka danych, którego dniówka pracy wynosi już średnio 300 zł, ani grafika, który zadba o wizualna część dokumentu. To z kolei koszt ok. 3500 zł za projekt [Źródło: pl.talent.com.].

Zaangażowanie AI w opracowanie raportu o stanie gminy absolutnie nie jest krokiem w kierunku zmniejszenia liczby etatów w samorządzie, czy dokonywania oszczędności innego rodzaju, które mogłyby uderzyć w pracowników urzędów gmin, lecz odpowiedzią na braki kadrowe w urzędach i rosnącą liczbą obowiązków. Swój cenny czas mogą wykorzystać do realizacji zadań, które wymagają ich doświadczenia oraz wiedzy, a nie do analizy danych, z którą świetnie radzi sobie generatywna sztuczna inteligencja. Po prostu gmin, ani żadnych urzędów w Polsce, nie stać na to, aby płacić pracownikom za kopiowanie danych z tabelki do tabelki, kiedy dostępne jest tańsze i efektywniejsze rozwiązanie w postaci AI – komentuje Aleksandra Lyn, BTTR.

REKLAMA

Sposób na uniknięcie błędów w raportach

Wsparcie AI pozwala uniknąć błędów w obliczeniach i zestawieniach finansowych, które zdarzają się, kiedy pracownicy urzędu opracowują go pod presją czasu. Co więcej, pozwala na przygotowanie raportu o stanie gminy w takiej formie, która umożliwi szybkie porównywanie danych w kolejnych latach. Wszelkie analizy porównawcze są ważne dla odbiorców raportu, szczególnie dla mieszkańców. Pozwalają zrozumieć aktualną sytuację gminy, jak poradzono sobie z wyzwaniami, które zdefiniowano w latach ubiegłych.
Zdarza się, że gmina, aby postawić właściwą diagnozę na swój temat, musi dokonać głębszych analiz i np. porównać swoją sytuację do gminy sąsiedniej czy gmin borykających się z podobnymi problemami. Wykonanie takich zestawień musiałaby zlecić analitykowi z odpowiednimi kompetencjami lub całemu zespołowi specjalistów. Algorytmom AI wystarczy przedstawić odpowiednie dane i określić kryterium analizy, aby na podstawie dostępnych danych dokonać konstruktywnych porównań – wyjaśnia Wojciech Łachowski, IRMiR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawozdanie gminy było dostępne dla wszystkich

Sprawozdania są opracowywane przez pracowników gminy przeważnie w jednej docelowej wersji, dla wszystkich. Natomiast AI umożliwia wygenerowanie kilku edycji raportu jednocześnie, w zależności od potrzeb gminy. Każda z nich może posiadać strukturę, narrację i język dopasowane do potrzeb różnych grup odbiorców: mieszkańców, inwestorów, samorządowców itp. W przypadku ostatniej kwestii – języka, ta personalizacja może nawet prowadzić do tego, że cały raport będzie napisany w tonie, w którym na co dzień wypowiada się prezydent miasta lub będzie dopasowany do stylu innej, konkretnej osoby. Odbiorcy coraz częściej potrzebują również opracowań w języku angielskim, ukraińskim czy podkreślenia korzyści płynących z inwestycji lub głębszych analiz rezultatów oraz dobrych praktyk i działań, które realnie rozwiązują problemy gmin. 

2025 rok, czyli nowa generacja sprawozdań

Raporty gmin generowane przez AI to nie kwestia przyszłości, kilku najbliższych lat czy nawet paru miesięcy. To teraźniejszość. Czy staną się powszechne? Pracują nad tym twórcy projektu „Raport AI o stanie gminy”, który jest realizowany przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR) we współpracy z firmą BTTR. – Celem, który nam przyświecał, było wsparcie gmin w zadaniu przygotowania corocznych sprawozdań, kosztujących samorządy sporo wysiłku, czasu i realnych pieniędzy. Jako pierwsi w Europie (i prawdopodobnie na świecie) wprowadzamy narzędzie dla miast do raportowania oparte na sztucznej inteligencji, oferujemy sposób przygotowywania raportów, który uwalnia zasoby w gminach i sprawia, że same sprawozdania są bardziej przystępne dla mieszkańców – wyjaśnia Wojciech Łachowski, IRMiR.
Jak dodaje Aleksandra Lyn, BTTR: – Żaden dotychczasowy system nie był w stanie jednolicie zarządzać danymi, odnajdywać między nimi relacji, tworzyć scenariuszy wydarzeń i rekomendować, które decyzje przyniosą najwięcej potencjalnych korzyści, jednocześnie zmniejszając ilość czasu ekspertów spędzanego przy ujednolicaniu oraz analizie danych. Dlatego zachęcamy samorządy, by w ogóle zmieniły podejście do realizacji swoich zadań i sięgnęły po sztuczną inteligencję.

Na taki krok zdecydowały się Kielce i Jarocin. Pilotażowe raporty dla tych miast powstają przy wsparciu rozwiązania IRMiR i BTTR bazującego na AI. Jakie są wnioski gmin? – Dzięki sztucznej inteligencji kilkukrotnie skracamy czas potrzebny na przygotowanie raportu o stanie miasta. Nie musimy już opracowywać złożonych sprawozdań czy delegować pracowników do mozolnego przygotowywania danych. Kolejną kluczową kwestią jest język raportu. Jest jednolity dla wszystkich rozdziałów, przystępny dla mieszkańców, co oznacza, że jak najwięcej osób będzie mogło zapoznać się z dokumentem i zgodny ze stylem komunikacji naszych Władz Miejskich – przyznaje Anna Dwurnik, Dyrektorka Biura Rozwoju Miasta w kieleckim magistracie.

AI i co dalej?

Gminy potrzebują nowoczesnych technologii i wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Dla tych większych to szansa na zwiększenie konkurencyjności i przyciągnięcie kolejnych inwestorów-pracodawców, ale także i mieszkańców. Dla mniejszych to szansa na rozwój. Jak pokazuje przykład Jarocina i Kielc, raport AI o stanie gminy może być pierwszym krokiem w systemowym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w samorządzie.  
Czy to oznacza, że urzędnicy w gminach powinny masowo przejść szkolenie z obsługi sztucznej inteligencji?  – Nie chodzi o to, aby dokładać urzędnikom pracy, a wręcz przeciwnie, ułatwiać im ją – zaznacza Aleksandra Lyn,  BTTR. – AI jest teraz na językach wszystkich i można odnieść mylne wrażenie, że każdy wie, jak jej używać. Generatywna sztuczna inteligencja wtedy przynosi najlepsze efekty, kiedy jest wspierana wiedzą ekspercką osób na co dzień zajmujących się daną tematyką – dodaje Lyn. Przekonały się o tym Kielce i Jarocin.

Więcej informacji o „Raporcie AI o stanie gminy”, projekcie Integratora Danych Miejskich IRMiR oraz BTTR można przeczytać na stronie: https://danemiejskie.pl/wsparcie-dla-miast/raport-ai/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA