reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > System darmowej pomocy prawnej powinien być jednolity

System darmowej pomocy prawnej powinien być jednolity

Resort sprawiedliwości zapowiedział, że projekt ma składać się z trzech segmentów. Najważniejszym mają być nieodpłatne porady prawne, zaś pozostałymi: nieodpłatna informacja prawna w postaci infolinii oraz regulacje odnoszące się do edukacji prawnej. Ustawa ma wejść w życie od początku 2016 r. Rząd - według zapowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości - zajmie się projektem w marcu.

Prawnik: system darmowej pomocy prawnej musi być jednolity

Tworzony system bezpłatnych porad prawnych należy zintegrować z pomocą udzielaną już obecnie obywatelom przez instytucje państwowe i pozarządowe - ocenił dr Jan Winczorek z Katedry Socjologii Prawa UW. Dodał, że system - aby był skuteczny - musi być jednolity.

Od grudnia ub. roku trwają konsultacje nad projektem ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. Obecnie takich porad - w różnym zakresie - udziela wiele podmiotów państwowych i pozarządowych, np. Państwowa Inspekcja Pracy, rzecznicy konsumentów, fundacje oraz studenckie poradnie prawne.

Zgodnie z projektem MS nieodpłatna pomoc prawna ma być udzielana osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej w ponad 1,5 tys. punktów w kraju.

Polecamy serwis: Opieka społeczna

"Jeśli chodzi o integrację tego co istnieje z tym, co jest planowane, to przede wszystkim mam na myśli integrację z punktu widzenia osoby, która ma korzystać z pomocy" - powiedział PAP Winczorek. Wskazał, że usługi poradnicze zwykle nie dotyczą wyłącznie kwestii ściśle prawnych, ale także odnoszą się do spraw pomocy życiowej, psychologicznej i obywatelskiej.

"Warto, żeby wyznaczona osoba, niekonieczne prawnik, dokonywała +wstępnej diagnozy+ zgłaszającego się z problemem. Szukający pomocy powinien być skierowany na odpowiednią ścieżkę. Może nią być planowany punkt porad prawnych, ale też w określonym przypadku właściwszy może okazać się np. rzecznik konsumentów, inspektor pracy albo pomoc społeczna" - powiedział Winczorek. Dodał, że porad w planowanych punktach "nie można rozdawać jak cukierków", bo system może stać się niewydolny.

Resort sprawiedliwości zapowiedział, że projekt ma składać się z trzech segmentów. Najważniejszym mają być nieodpłatne porady prawne, zaś pozostałymi: nieodpłatna informacja prawna w postaci infolinii oraz regulacje odnoszące się do edukacji prawnej. Ustawa ma wejść w życie od początku 2016 r. Rząd - według zapowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości - zajmie się projektem w marcu.

Resort sprawiedliwości informował też, że na skutek zgłoszonych w konsultacjach uwag punkty udzielania bezpłatnej pomocy prawnej będą prowadzone nie tylko - jak pierwotnie planowano - przez adwokatów i radców prawnych, ale też przez organizacje pozarządowe. Winczorek ocenił jednak, że projekt nadal nie przewiduje mechanizmów gwarantujących, że potrzebujący nie będą zwracać się kilkukrotnie o pomoc do różnych podmiotów.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Patrycja Kubiesa

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama