REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurs „Samorządowy Lider Zarządzania - Razem dla rozwoju”

Polska, rozwój regionalny/ Fot. Fotolia
Polska, rozwój regionalny/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To już druga edycja konkursu z cyklu „Samorządowy Lider Zarządzania”, zatytułowanego „Razem dla rozwoju”, którego celem jest zidentyfikowanie i nagrodzenie najciekawszych przykładów praktycznie stosowanych metod i narzędzi współpracy międzysamorządowej oraz współpracy jednostek samorządu z podmiotami z innych sektorów. Laureaci konkursu wezmą udział w wyjeździe studialnym do Norwegii.

Konkurs „Samorządowy Lider Zarządzania - Razem dla rozwoju”

W stronę lepszego partnerstwa

Konkurs jest częścią projektu predefiniowanego, realizowanego przez Związek Miast Polskich ze środków Mechanizmu Finansowego EOG „Budowanie kompetencji do współ-pracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego”. Projekt realizowany jest w partnerstwie ze Związkiem Powiatów Polskich i Związkiem Gmin Wiejskich RP oraz Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnoty samorządowe stoją przed wyzwaniami rozwojowymi w obliczu negatywnych tendencji demograficznych, społecznych czy gospodarczych, rosnących ograniczeń  finansowych i dostępności funduszy UE w latach 2014-2020. Zmierzenie się z nimi będzie związane z koniecznością współpracy pomiędzy JST i z innymi podmiotami publicznymi, społecznymi i gospodarczymi, które działają na danym terenie. Jest to podyktowane względami ekonomicznymi i społecznymi, takimi jak niższe koszty i ponadgminny charakter zadań. Wiąże się ponadto z wielkim wysiłkiem koncepcyjnym i organizacyjnym. Trzeba bowiem pamiętać, że w Polsce tradycja takiej współpracy nie jest zbyt bogata.

Zobacz również: Bariery w wykorzystaniu środków unijnych

Przykłady, na które czekają organizatorzy konkursu, mają dotyczyć stosowanych metod i narzędzi współpracy międzysamorządowej oraz współpracy jednostek samorządu z  organizacjami pozarządowymi, podmiotami gospodarczymi, jednostkami naukowo-badawczymi, instytucjami administracji publicznej. Współpraca ta może być realizowana w formie stowarzyszeń JST, związków komunalnych, lokalnych grup działania lub wszelkich porozumień o współpracy opartych o umowę cywilno-prawną (umów partnerskich, w tym o współdziałaniu w ramach regionalnych lub subregionalnych ZIT-ów i innych form obszarów funkcjonalnych itp.).

REKLAMA

Rozwiązania zebrane w konkursie wzbogacą i pozwolą lepiej zilustrować przygotowywany „Model współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej”. Ma on być w zamyśle jego autorów swoistym drogowskazem i zbiorem praktycznych podpowiedzi, które mają podnosić jakość partnerstw zarówno tych już zawiązanych, jak i tych dopiero tworzonych. Model składa się z 10 standardów opisujących pożądany i docelowy kształt relacji i mechanizmów organizujących współpracę partnerów w kluczowych wymiarach zarządzania. Są to: skład partnerstwa, diagnoza zasobów i konkurencyjności obszaru funkcjonalnego, analiza powiązań funkcjonalnych w zakresie usług publicznych, programy rozwoju, integracja usług publicznych i infrastruktury, stopień integracji między dokumentami strategicznymi i operacyjnymi partnerów samorządowych a wspólnie przygotowanymi dokumentami partnerstwa, monitoring i ewaluacja działań, komunikacja z mieszkańcami i interesariuszami, przestrzeń debaty i dialogu między partnerami oraz komunikacja wewnętrzna i wzajemne zaufanie. Pierwszych siedem standardów dotyczy strategicznego zarządzania rozwojem terytorialnym, zaś pozostałe trzy – operacyjnego zarządzania relacjami w partnerstwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konkursie poszukiwane są realne przykłady, które pozwoliły na skuteczną realizację różnych aspektów działania partnerstw. Mogą być to rozwiązania odnoszące się do więcej niż jednego standardu, ale też ciekawe i innowacyjne działania w ramach jednego aspektu, a nawet jego części (np. nowatorski sposób prowadzenia konsultacji, nieszablonowy pomysł na biuletyn informacyjny, specyficzne procedury aktywizowania mieszkańców).

Zgłoszone do konkursu przykłady współpracy partnerów zostaną ocenione pod kątem 4 podstawowych kryteriów takich jak:

  • innowacyjność wdrożonego rozwiązania pod względem zastosowanego podejścia, szerokiego widzenia problemu, doboru narzędzi i metod, rozwiązań organizacyjno-zarządczych, wykorzystania nowoczesnych technologii (20% wagi oceny),
  • skuteczność w realizacji celu, jakiemu służy dane narzędzie w ramach konkretnego jednego lub więcej standardu w oparciu o przedłożone uzasadnienie i dokumenty (40% wagi oceny),
  • zgodność z modelem współpracy oraz stopień zaawansowania narzędzia lub podejścia w ramach danego standardu, w tym użyteczność narzędzia w realizacji jednego lub więcej standardu współpracy (20% wagi oceny),
  • replikowalność – łatwość adaptacji przez inne partnerstwa (20% wagi oceny).

Najciekawsze rozwiązania będą nagrodzone i szeroko promowane wśród jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów z innych sektorów, służąc upowszechnianiu wiedzy o dostępnych i sprawdzonych metodach oraz narzędziach współpracy. Pozytywne doświadczenia będą mogły stanowić pomoc dla innych w rozwoju współpracy na swoim terenie.

Termin przesyłania wniosków to 13 listopada 2015 r. Rozdanie nagród nastąpi 15 grudnia br. w Warszawie.

Więcej informacji o konkursie (w tym formularz zgłoszenia) na stronie www.zmp.poznan.pl (http://www.zmp.poznan.pl/aktualnosc-1586-konkurs_samorzadowy_lider_zarzadzania.html), www.zgwrp.org.pl, www.zpp.pl, www.partnerstwa.jst.org.pl, www.wartowiedziec.org

(jp)

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA