reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Związek Miast Polskich proponuje zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Związek Miast Polskich proponuje zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Związek Miast Polskich wystosował apel do nowego parlamentu. Proponuje w nim m.in. zastąpienie terminu "planowanie i zagospodarowanie przestrzenne" słowami "zagospodarowanie terenu".

Apel Związku Miast Polskich i Unii Metropolii Polskich do nowego Parlamentu i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z uchwalonymi przez Sejm RP zmianami w ustawie o działach administracji rządowej zwracamy się do Państwa o dokonanie korekty w przyjętych w dniu 16 listopada br. rozwiązaniu. Korekta powinna dotyczyć art. 5 pkt 1a oraz art. 9a ustawy i polegać na zastąpieniu w nazwie działu, p.4 w ust. 1 oraz w ust. 2 słów „planowanie i zagospodarowanie przestrzenne” słowami „zagospodarowanie terenu”, użytymi w odpowiednim przypadku.

Zobacz również: Związki metropolitalne od 1 stycznia 2016 r.

Jednocześnie w art. 23a - rozwój regionalny w pkt 2a słowa „krajowym i regionalnym” należy zastąpić słowami: „krajowym, regionalnym i lokalnym”.

UZASADNIENIE

Połączenie urbanistyki i architektury w jednym dziale jest dziedzictwem PRL z lat 1945-89, gdy urbanistyka nie była narzędziem kreowania rozwoju lokalnego, lecz stanowiła instrument kontroli aktywności  inwestycyjnej  obywateli  i  przedsiębiorstw.  Tymczasem  w  państwie,  demokratycznym i sprawiedliwym, gdzie wszyscy mają mieć równe warunki rozwoju, planowanie zagospodarowania przestrzeni powinno być zgodne z priorytetami rozwojowymi państwa, określonymi w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju oraz planach (strategiach) rozwoju regionalnego. Gdy urbanistyka straciła funkcję kontrolowania aktywności Polaków, stała się najmniej ważnym departamentem w resorcie, w którym się znajdowała od dziesięcioleci (budownictwa, infrastruktury itp.).

Lokalna polityka przestrzenna (urbanistyka), której głównym narzędziem jest studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gminy, a uszczegółowieniem  plany  miejscowe, jest od początku wprowadzenia tego instrumentu prawnego (2003) przestrzennym wyrazem lokalnej polityki rozwoju. Jest dokumentem interdyscyplinarnym, uwzględniającym uwarunkowania społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a nie parametry techniczne, architektoniczne  i infrastrukturalne.

W tych okolicznościach lokalne planowanie zagospodarowania przestrzeni (urbanistyka) powinno pozostać w zakresie spraw nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju. Z kolei minister właściwy do spraw infrastruktury i budownictwa powinien nadzorować dziedzinę umownie określaną jako architektura, w tym kwestie zagospodarowania terenu (działki, a nie przestrzeni), na którym prowadzona jest inwestycja, oczywiście zgodnie z kierunkami rozwoju, określonymi dla danej przestrzeni w studium i planach miejscowych.

Pragniemy podkreślić, że powyższe stanowisko zajmujemy od wielu lat. Ma ono także poparcie środowisk profesjonalnych, zrzeszonych w Towarzystwie Urbanistów Polskich.

za  Unię Metropolii Polskich                                                            za Związek Miast Polskich

          Rafał  Dutkiewicz                                                                           Zygmunt Frankiewicz

Prezes   Zarządu                                                                                      Prezes Związku

Warszawa, 17 listopada 2015 r.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

AYMING POLSKA

Konsulting strategiczny i operacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama