reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Związek Miast Polskich proponuje zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Związek Miast Polskich proponuje zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Związek Miast Polskich wystosował apel do nowego parlamentu. Proponuje w nim m.in. zastąpienie terminu "planowanie i zagospodarowanie przestrzenne" słowami "zagospodarowanie terenu".

Apel Związku Miast Polskich i Unii Metropolii Polskich do nowego Parlamentu i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z uchwalonymi przez Sejm RP zmianami w ustawie o działach administracji rządowej zwracamy się do Państwa o dokonanie korekty w przyjętych w dniu 16 listopada br. rozwiązaniu. Korekta powinna dotyczyć art. 5 pkt 1a oraz art. 9a ustawy i polegać na zastąpieniu w nazwie działu, p.4 w ust. 1 oraz w ust. 2 słów „planowanie i zagospodarowanie przestrzenne” słowami „zagospodarowanie terenu”, użytymi w odpowiednim przypadku.

Zobacz również: Związki metropolitalne od 1 stycznia 2016 r.

Jednocześnie w art. 23a - rozwój regionalny w pkt 2a słowa „krajowym i regionalnym” należy zastąpić słowami: „krajowym, regionalnym i lokalnym”.

UZASADNIENIE

Połączenie urbanistyki i architektury w jednym dziale jest dziedzictwem PRL z lat 1945-89, gdy urbanistyka nie była narzędziem kreowania rozwoju lokalnego, lecz stanowiła instrument kontroli aktywności  inwestycyjnej  obywateli  i  przedsiębiorstw.  Tymczasem  w  państwie,  demokratycznym i sprawiedliwym, gdzie wszyscy mają mieć równe warunki rozwoju, planowanie zagospodarowania przestrzeni powinno być zgodne z priorytetami rozwojowymi państwa, określonymi w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju oraz planach (strategiach) rozwoju regionalnego. Gdy urbanistyka straciła funkcję kontrolowania aktywności Polaków, stała się najmniej ważnym departamentem w resorcie, w którym się znajdowała od dziesięcioleci (budownictwa, infrastruktury itp.).

Lokalna polityka przestrzenna (urbanistyka), której głównym narzędziem jest studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gminy, a uszczegółowieniem  plany  miejscowe, jest od początku wprowadzenia tego instrumentu prawnego (2003) przestrzennym wyrazem lokalnej polityki rozwoju. Jest dokumentem interdyscyplinarnym, uwzględniającym uwarunkowania społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a nie parametry techniczne, architektoniczne  i infrastrukturalne.

W tych okolicznościach lokalne planowanie zagospodarowania przestrzeni (urbanistyka) powinno pozostać w zakresie spraw nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju. Z kolei minister właściwy do spraw infrastruktury i budownictwa powinien nadzorować dziedzinę umownie określaną jako architektura, w tym kwestie zagospodarowania terenu (działki, a nie przestrzeni), na którym prowadzona jest inwestycja, oczywiście zgodnie z kierunkami rozwoju, określonymi dla danej przestrzeni w studium i planach miejscowych.

Pragniemy podkreślić, że powyższe stanowisko zajmujemy od wielu lat. Ma ono także poparcie środowisk profesjonalnych, zrzeszonych w Towarzystwie Urbanistów Polskich.

za  Unię Metropolii Polskich                                                            za Związek Miast Polskich

          Rafał  Dutkiewicz                                                                           Zygmunt Frankiewicz

Prezes   Zarządu                                                                                      Prezes Związku

Warszawa, 17 listopada 2015 r.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama