REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy zapewnią lokale zastępcze do 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo, nieruchomości/ Fot. Fotolia
Prawo, nieruchomości/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gminy mają obowiązek zapewnienia lokalu zastępczego osobom, których mieszkania zostały przeznaczone do rozbiórki lub remontu. W obecnym stanie prawnym obowiązek ten wygasał 31 grudnia 2015 roku. Posłowie PiS złożyli projekt zmian w ustawie wydłużający ten obowiązek o kolejne 10 lat - do 31 grudnia 2025 roku.

Komisje: do 2025 r. gminy zapewnią lokale zastępcze za mieszkania do rozbiórki

Do 2025 r. gminy będą musiały zapewnić lokal zastępczy oraz pokryć koszty przeprowadzki dla osób, których mieszkania zostały przeznaczone do rozbiórki lub remontu - przewiduje projekt noweli ustawy o ochronie praw lokatorów przyjęty w czwartek przez sejmowe komisje.

REKLAMA

REKLAMA

Obecna ustawa przewiduje, że obowiązek ten miał wygasnąć z końcem 2015 roku.

W czwartek na wspólnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Samorządowej odbyło się pierwsze czytanie projektu zmian ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego. Projekt został przyjęty przez komisje bez poprawek.

Zobacz również: Kto decyduje o zasadach wykupu resztówek

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym obowiązek zapewnienia lokali zastępczych wygasał z dn. 31 grudnia 2015 roku. Posłowie PiS złożyli projekt zmian w ustawie wydłużający ten obowiązek o kolejne 10 lat - do 31 grudnia 2025 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na problem ten zwracał uwagę także Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO tłumaczył, że gdyby z dniem 1 stycznia 2016 nastąpiło zwolnienie gmin z obowiązku zapewnienia lokum, zostałby on przerzucony na właścicieli. Właściciele, jako osoby fizyczne, nie dysponują zasobem mieszkaniowym czy środkami finansowymi na zapewnienie lokalu spełniającego warunki przewidziane dla lokalu zamiennego.

Zdaniem Rzecznika spowoduje to, że w większym niż dotychczas stopniu niewykonalny stanie się obowiązek opróżnienia budynków nadany decyzją powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.

Poseł sprawozdawca Grzegorz Schreiber (PiS) wskazywał, że nie przedłużenie tego obowiązku dla gmin może skutkować pogłębieniem problemu bezdomności. Jak dodał, w związku z tym, że obecna ustawa wygasa z końcem roku 2015 przedłużenie jej wydaje się w tym momencie konieczne. Podkreślił, że projekt ustawy leżał w Sejmie od sierpnia tego roku, jednak rządząca koalicja nie zajęła się nim.

Z zaproponowanym kształtem projektu poselskiego PiS nie zgodzili się posłowie PO. Wnioskowali oni o konsultacje społeczne z wójtami i burmistrzami, a także o stanowisko resortu infrastruktury oraz rządu w tej sprawie.

Małgorzata Chmiel (PO) zwróciła uwagę, że przedłużenie tego obowiązku gminom nie rozwiąże problemu bezdomności, ze względu na małą skalę problemu. Jak mówiła, w Gdańsku od 2009 roku do 2015 roku do opróżnienia przeznaczono tylko 9 mieszkań.

"Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że właściciele prywatni niechętnie realizują obowiązki należytego utrzymania budynków mieszkalnych, w których lokale są wynajmowane lokatorom. Działania takie prowadzą do degradacji obiektów, a w konsekwencji - do konieczności ich wyburzenia. Takie nasze działanie będzie pogłębiało jeszcze tę sytuację" - oceniła Chmiel.

Jej zdaniem komisje powinny szukać takiego rozwiązania, aby właściciele włączali się w remonty lokali.

Z kolei Schreiber zauważył, że jeśli w większym mieście problem dotyczy jedynie 9 mieszkań to nie generuje on dużych kosztów dla gmin. Ponadto - jak mówił - obowiązek zapewnienia lokali przez gminy trwa od 2001 roku, więc nie są to nowe zadania nakładane na samorządy.

Posłowie opozycji proponowali także, aby obowiązek został nałożony na gminy tylko na rok. W ciągu tego czasu miałyby się odbyć stosowne konsultacje społeczne i rządowe. Zarzucali również wnioskodawcom brak oszacowania kosztów finansowych, które miałaby ponieść gmina w związku z wejściem noweli w życie.

W uzasadnieniu napisano, że nie ma możliwości oszacowania kosztów finansowych ponieważ nie jest znana liczba budynków będących własnością osób fizycznych oraz ich stan techniczny.(PAP)

kfk/ par/

Polecamy serwis: Zarządzanie nieruchomościami

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA