| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Bez uchwały nie będzie dochodów z opłat lokalnych

Bez uchwały nie będzie dochodów z opłat lokalnych

Gmina może, ale nie musi, pobierać opłaty: targową, miejscową, uzdrowiskową czy reklamową. Mają one bowiem fakultatywny, a nie obligatoryjny charakter, podobnie zresztą jak opłata od posiadania psów. Oznacza to, że wprowadzenie tych opłat wymaga podjęcia uchwały (uchwał), których treść będzie kategorycznie przesądzać o tym, że opłaty te będą na terenie gminy i w danym roku pobierane. Jednocześnie trzeba pamiętać, że samo uchwalenie stawek tych opłat na 2018 rok nie daje gminie prawa do ich poboru.

Opłaty: targowa, miejscowa i uzdrowiskowa stały się fakultatywnym, a nie obligatoryjnym dochodem budżetu gminy na mocy uchwalonej 25 czerwca 2015 r. ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej przepisami gminy mają możliwość (ale już nie obowiązek) pobierania tych opłat od 1 stycznia 2016 r. Wcześniej, bo już od 1 stycznia 2008 r., gmina mogła zrezygnować z poboru opłaty od posiadania psów. Stało się to na mocy uchwalonej 7 grudnia 2006 r. ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249 poz. 1828). Natomiast możliwość pobierania opłaty reklamowej (fakultatywnej) gminy zyskały na mocy przepisów ustawy z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 r. poz. 774).

Stosownie do treści art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych w granicach określonych w odrębnych ustawach. Przepisem rangi ustawowej zawierającym upoważnienie dla rady gminy do uchwalania aktu prawa miejscowego w sprawie opłat lokalnych są przepisy rozdziału 5 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) w aktualnym ich brzmieniu.

Od 1 stycznia 2016 r. przepisy u.p.o.l. dotyczące opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej oraz od posiadania psów) przesądzają, że "rada gminy może wprowadzić opłatę (…)" (porównaj treść art. 15 ust. 1; art. 17 ust. 1 i 2; art. 17a ust. 1; art. 18a ust. 1 u.p.o.l.). Tym samym nadają tym opłatom fakultatywny charakter. Oznacza to, że gmina może postanowić, że opłaty te (wszystkie lub tylko niektóre z wymienionych) będą na terenie danej gminy pobierane albo też nie. To, czy w danej gminie będzie pobierana dana opłata, nie wynika z zapisów ustawowych, ale zależy od woli organu stanowiącego tej gminy. Rada gminy zobowiązana jest więc do jednoznacznego wyrażenia swojej woli w tym zakresie poprzez wprowadzenie opłaty targowej na swoim terenie w drodze uchwały.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Bez uchwały nie będzie dochodów z opłat lokalnych

W artykule wyjaśniono czy opłaty mogą zostać wprowadzone w sposób dorozumiany.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Pilikowski

Konsultant podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »