Obniżka pensji musi mieć uzasadnienie
REKLAMA
REKLAMA
Stosunek pracy pracownika samorządowego z wyboru jest szczególnym stosunkiem pracy związanym z pełnioną przez niego funkcją. Oznacza to, że zasady ustalania wynagrodzenia są inne niż w przypadku pozostałych pracowników samorządowych.
REKLAMA
REKLAMA
Wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta (dalej: wójt) ustala rada gminy w formie uchwały. Określa także składniki tego wynagrodzenia oraz ich dopuszczalną wysokość. Podstawą prawną takiego działania są art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) mówiący, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia wójta, a także art. 8 ust. 2 i art. 36 ust. 1-4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) oraz przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: r.w.p.s.). Te same przepisy są podstawą korygowania wynagrodzenia wójta. Skoro bowiem do rady gminy należy ustalenie wysokości jego wynagrodzenia, to do niej należy również zmiana wysokości. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo, chociażby wyrok NSA z 9 listopada 2004 r. (sygn. akt OSK 873/04).
Początkowo w orzecznictwie istniał spór co do tego, czy rada gminy może wójtowi obniżyć wynagrodzenie bez jego zgody, czy też uchwała rady w tej sprawie może zapaść jedynie wówczas gdy organ wykonawczy gminy obniżkę swojego wynagrodzenia zaakceptuje. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja przyznająca radzie gminy prawo do jednostronnej zmiany wynagrodzenia wójta. Pogląd ten został szeroko uzasadniony w wyroku SN z 9 czerwca 2008 r. (sygn. akt II PK 330/07).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:
Obniżka pensji musi mieć uzasadnienie
W publikacji wyjaśniono m.in. na co należy zwrócić uwagę przy sporządzaniu uzasadnienia uchwały w przedmiocie obniżenia wysokości wynagrodzenia wójta.
REKLAMA
REKLAMA