Sprawozdania z prac audytu
REKLAMA
Zgodnie ze standardami audytu wewnętrznego sprawozdanie z prac audytorów wewnętrznych powinno obejmować cele i zakres zadania oraz odpowiednie wnioski, zalecenia i plany działań. Określenie celów i zakresu jest niezbędne, by odbiorca sprawozdania wiedział, dlaczego zadanie zostało wykonane (zwykle wynika to z analizy ryzyka) i jaka działalność podlegała badaniu. Przy opisie zakresu zadania warto również wyraźnie zaznaczyć te obszary, które badaniu nie podlegały, na wypadek gdyby opis zakresu pozostawiał w tej kwestii jakieś wątpliwości. Najistotniejszą częścią sprawozdania są ustalenia i zalecenia.
REKLAMA
Ustalenia audytu
Ustalenia to nic innego, jak przedstawienie stanu faktycznego. W sprawozdaniu należy ująć tylko te ustalenia, które są istotne i niezbędne do uzasadnienia wniosków i zaleceń. Inne ustalenia, które audytor poczynił w trakcie badania (np. mniejszej wagi lub niezwiązane bezpośrednio z tematem zadania), można przekazać w sposób nieformalny, np. na spotkaniu podsumowującym badanie lub w formie prezentacji dla badanego zespołu.
Czytaj także:
Kiedy należy zatrudnić audytora w samorządzie>>
Te samorządy, które dysponują dużymi środkami publicznymi, muszą prowadzić w ramach wewnętrznego systemu kontroli audyt wewnętrzny. Zajmuje się nim zatrudniony na podstawie stosunku pracy audytor.
Audyt wewnętrzny po 1 stycznia 2010 r.>>
Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.
Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej>>
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują zmienione przepisy w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, wynikające z nowej ustawy o finansach publicznych. W artykule wskazano obowiązujące regulacje w tym zakresie.
Zaniechanie przeprowadzenia audytu wewnętrznego i odpowiedzialność z tego tytułu>>
W ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dodano art 18a penalizujący czyn polegający na zaniechaniu przeprowadzenia audytu wewnętrznego. Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym usługi audytu w jednostce, stanowi więc od początku bieżącego roku naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
REKLAMA
REKLAMA