REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny po 1 stycznia 2010 r.

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 285 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) wydał rozporządzenie z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (dalej: nowe rozporządzenie). Rozporządzenie to jest najważniejszym aktem wykonawczym do nowej uofp dotyczącym funkcjonowania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie zawiera zmodyfikowane (w stosunku do przepisów poprzednio obowiązujących) oraz nowe regulacje dotyczące:

● sposobu sporządzania, elementów oraz realizacji planu audytu,

● trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego i jego dokumentowania,

REKLAMA

● sposobu sporządzania i elementów wyników audytu wewnętrznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● sposobu sporządzania oraz elementów sprawozdania z wykonania planu audytu,

● audytu wewnętrznego zleconego,

● oceny prowadzenia audytu wewnętrznego.

Nowe rozporządzenie zastępuje treść rozporządzeń Ministra Finansów:

1) z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni, przy czym w 2010 r. obowiązuje wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego, na podstawie którego sporządza się sprawozdanie roczne za 2009 r.,

2) z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego, przy czym z rozporządzenia z 2008 r. nadal w 2010 r. obowiązuje wzór planu audytu na 2010 r., ale podlega uzupełnieniu do końca marca 2010 r. o dodatkowe informacje na temat:

● czasu planowanego w osobodniach na realizację poszczególnych zadań zapewniających,

● czasu planowanego w osobodniach na realizację czynności doradczych,

● czasu planowanego w osobodniach na realizację czynności sprawdzających,

● cyklu audytu.

W § 2 nowego rozporządzenia zamieszczono podstawowe definicje pojęć dotyczące audytu wewnętrznego.

SŁOWNICZEK

Jednostka – jednostka sektora finansów publicznych, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny przez audytora wewnętrznego w niej zatrudnionego lub audytora niezatrudnionego w tej jednostce usługodawcę, z którym jednostka ta zawarła umowę na podstawie art. 279 nowej uofp.

Audytor wewnętrzny – audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce lub audytor niezatrudniony w jednostce, działający jako audytor usługodawcy. Audytor wewnętrzny to osoba spełniająca warunki ogólne i kwalifikacyjne określone w art. 286 nowej uofp.

Audytor usługodawcy – audytor wewnętrzny niezatrudniony w jednostce, wykonujący czynności audytowe w jednostce jako usługodawca zewnętrzny na własny rachunek lub zatrudniającej go firmy. Przy czym należy brać pod uwagę postanowienia nowej uofp, która stanowi w art. 279, że usługodawcą może być:

● osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spełniająca warunki kwalifikacji określone w art. 286 nowej uofp,

● spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna lub osoba prawna, która zatrudnia do prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce osoby spełniające warunki określone w art. 286.

Umowa zawarta przez jednostkę sektora finansów publicznych z usługodawcą powinna zawierać postanowienia gwarantujące prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami nowej uofp. W umowie należy także określić sposób postępowania z dokumentami, w tym także w formie elektronicznej, wytworzonymi dla celów prowadzenia audytu wewnętrznego, tak aby zapewnić ich dostępność, ochronę przed nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Umowę z usługodawcą jednostka sektora finansów publicznych zawiera na okres co najmniej roku.

Cykl audytu – czas wyrażony w latach, w którym przy niezmienionych zasobach osobowych komórki audytu wewnętrznego (albo niezmienionych warunkach umowy z usługodawcą, audytorem niezatrudnionym w jednostce) zostały przeprowadzone zadania zapewniające we wszystkich obszarach ryzyka. Cykl audytu oblicza się jako iloraz liczby wszystkich obszarów ryzyka oraz liczby obszarów ryzyka wyznaczonych do przeprowadzenia zadań zapewniających w roku następnym (§ 7 ust. 4 i 5 nowego rozporządzenia).

W nowym rozporządzeniu w przepisach ogólnych w odniesieniu do przepisów nowej uofp, w szczególności dotyczących poszerzonej listy jednostek objętych audytem wewnętrznym, zdefiniowano także pojęcia: komórka audytowana, zadanie audytowe, zadanie zapewniające, czynności doradcze.

Czytaj także: Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej >>

SŁOWNICZEK

Komórka audytowana – komórka organizacyjna w jednostce lub jednostka sektora finansów publicznych, lub komórka organizacyjna w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, lub jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego, lub komórka organizacyjna w jednostce budżetowej obsługującej fundusz celowy – w której prowadzony jest audyt.

Zadanie audytowe – zadanie zapewniające i czynności doradcze.

Zadanie zapewniające – zespół działań podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny przez audytora wewnętrznego na temat adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce.

Czynności doradcze – inne niż zadania zapewniające, działania podejmowane przez audytora wewnętrznego, których charakter i zakres jest uzgodniony z kierownikiem jednostki, a których celem jest usprawnienie działania jednostki.

W kolejnych numerach zostaną omówione zagadnienia dotyczące:

realizacji i dokumentowania audytu po zmianie przepisów w 2010 r.,

sporządzania planu audytu i sprawozdania z wykonania planu po zmianie przepisów.

Czytaj także: Regionalna Izba Obrachunkowa - struktura i funkcjonowanie >>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 21, poz. 108)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378) – nieobowiązujące

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 66, poz. 406) – nieobowiązujące

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA