REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny po 1 stycznia 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 285 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) wydał rozporządzenie z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (dalej: nowe rozporządzenie). Rozporządzenie to jest najważniejszym aktem wykonawczym do nowej uofp dotyczącym funkcjonowania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

Nowe rozporządzenie zawiera zmodyfikowane (w stosunku do przepisów poprzednio obowiązujących) oraz nowe regulacje dotyczące:

● sposobu sporządzania, elementów oraz realizacji planu audytu,

● trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego i jego dokumentowania,

● sposobu sporządzania i elementów wyników audytu wewnętrznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● sposobu sporządzania oraz elementów sprawozdania z wykonania planu audytu,

● audytu wewnętrznego zleconego,

● oceny prowadzenia audytu wewnętrznego.

Nowe rozporządzenie zastępuje treść rozporządzeń Ministra Finansów:

REKLAMA

1) z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni, przy czym w 2010 r. obowiązuje wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego, na podstawie którego sporządza się sprawozdanie roczne za 2009 r.,

2) z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego, przy czym z rozporządzenia z 2008 r. nadal w 2010 r. obowiązuje wzór planu audytu na 2010 r., ale podlega uzupełnieniu do końca marca 2010 r. o dodatkowe informacje na temat:

● czasu planowanego w osobodniach na realizację poszczególnych zadań zapewniających,

● czasu planowanego w osobodniach na realizację czynności doradczych,

● czasu planowanego w osobodniach na realizację czynności sprawdzających,

● cyklu audytu.

W § 2 nowego rozporządzenia zamieszczono podstawowe definicje pojęć dotyczące audytu wewnętrznego.

SŁOWNICZEK

Jednostka – jednostka sektora finansów publicznych, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny przez audytora wewnętrznego w niej zatrudnionego lub audytora niezatrudnionego w tej jednostce usługodawcę, z którym jednostka ta zawarła umowę na podstawie art. 279 nowej uofp.

REKLAMA

Audytor wewnętrzny – audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce lub audytor niezatrudniony w jednostce, działający jako audytor usługodawcy. Audytor wewnętrzny to osoba spełniająca warunki ogólne i kwalifikacyjne określone w art. 286 nowej uofp.

Audytor usługodawcy – audytor wewnętrzny niezatrudniony w jednostce, wykonujący czynności audytowe w jednostce jako usługodawca zewnętrzny na własny rachunek lub zatrudniającej go firmy. Przy czym należy brać pod uwagę postanowienia nowej uofp, która stanowi w art. 279, że usługodawcą może być:

● osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spełniająca warunki kwalifikacji określone w art. 286 nowej uofp,

● spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna lub osoba prawna, która zatrudnia do prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce osoby spełniające warunki określone w art. 286.

Umowa zawarta przez jednostkę sektora finansów publicznych z usługodawcą powinna zawierać postanowienia gwarantujące prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami nowej uofp. W umowie należy także określić sposób postępowania z dokumentami, w tym także w formie elektronicznej, wytworzonymi dla celów prowadzenia audytu wewnętrznego, tak aby zapewnić ich dostępność, ochronę przed nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Umowę z usługodawcą jednostka sektora finansów publicznych zawiera na okres co najmniej roku.

Cykl audytu – czas wyrażony w latach, w którym przy niezmienionych zasobach osobowych komórki audytu wewnętrznego (albo niezmienionych warunkach umowy z usługodawcą, audytorem niezatrudnionym w jednostce) zostały przeprowadzone zadania zapewniające we wszystkich obszarach ryzyka. Cykl audytu oblicza się jako iloraz liczby wszystkich obszarów ryzyka oraz liczby obszarów ryzyka wyznaczonych do przeprowadzenia zadań zapewniających w roku następnym (§ 7 ust. 4 i 5 nowego rozporządzenia).

W nowym rozporządzeniu w przepisach ogólnych w odniesieniu do przepisów nowej uofp, w szczególności dotyczących poszerzonej listy jednostek objętych audytem wewnętrznym, zdefiniowano także pojęcia: komórka audytowana, zadanie audytowe, zadanie zapewniające, czynności doradcze.

Czytaj także: Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej >>

SŁOWNICZEK

Komórka audytowana – komórka organizacyjna w jednostce lub jednostka sektora finansów publicznych, lub komórka organizacyjna w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, lub jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego, lub komórka organizacyjna w jednostce budżetowej obsługującej fundusz celowy – w której prowadzony jest audyt.

Zadanie audytowe – zadanie zapewniające i czynności doradcze.

Zadanie zapewniające – zespół działań podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny przez audytora wewnętrznego na temat adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce.

Czynności doradcze – inne niż zadania zapewniające, działania podejmowane przez audytora wewnętrznego, których charakter i zakres jest uzgodniony z kierownikiem jednostki, a których celem jest usprawnienie działania jednostki.

W kolejnych numerach zostaną omówione zagadnienia dotyczące:

realizacji i dokumentowania audytu po zmianie przepisów w 2010 r.,

sporządzania planu audytu i sprawozdania z wykonania planu po zmianie przepisów.

Czytaj także: Regionalna Izba Obrachunkowa - struktura i funkcjonowanie >>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 21, poz. 108)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378) – nieobowiązujące

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 66, poz. 406) – nieobowiązujące

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA