REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza 6.0 - na co zwrócić uwagę, podejmując uchwałę podatkową

Tarcza 6.0 - na co zwrócić uwagę, podejmując uchwałę podatkową
Tarcza 6.0 - na co zwrócić uwagę, podejmując uchwałę podatkową

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza 6.0 - czy skorzystać z rozwiązań, jakie tarcza 6.0 przewidziała w zakresie podatków lokalnych? Wraz z końcem marca 2020 r., w ramach specjalnych rozwiązań antykryzysowych, rady gmin zyskały czasowo dodatkowe kompetencje pozwalające im na wprowadzanie na gruncie podatku od nieruchomości zwolnień podmiotowych oraz odraczanie terminów płatności rat tego podatku.

Koniec roku 2020 minął gminom m.in. pod znakiem podejmowania decyzji o tym, czy wobec wzrostu maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych na 2021 r. zdecydować się na podjęcie uchwał zmieniających ich stawki. Decyzja ta była trudniejsza niż zwykle. Z jednej strony przedsiębiorcy borykają się z trudnościami w związku z pandemią COVID, więc niepodwyższanie stawek mogło wydawać się samorządom rozwiązaniem uzasadnionym. Z drugiej strony stosowanie obniżonych stawek nie tylko pozbawia gminy wpływów budżetowych, lecz także obniża ewentualne wpływy z tytułu subwencji wyrównawczej otrzymywanej z budżetu państwa. Niezależnie od tego, jaką decyzję podjęto w poszczególnych gminach, początek 2021 r. przyniósł nowy dylemat - czy skorzystać z rozwiązań, jakie tarcza 6.0 przewidziała w zakresie podatków lokalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z końcem marca 2020 r., w ramach specjalnych rozwiązań antykryzysowych, rady gmin zyskały czasowo dodatkowe kompetencje pozwalające im na wprowadzanie na gruncie podatku od nieruchomości zwolnień podmiotowych oraz odraczanie terminów płatności rat tego podatku.

Podatek od nieruchomości - nowe kompetencje gmin

W związku z drugą falą epidemii, w ramach tarczy 6.0, kompetencje rad gmin zostały rozciągnięte także na I półrocze 2021 r. I tak, rada gminy może:

  1. wprowadzić, w drodze uchwały, za wybrane miesiące I półrocza 2021 r. zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19;
  2. przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w wybranych miesiącach pierwszego półrocza 2021 r. - nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Znaczny stopień uogólnienia, mający skutkować elastycznością wprowadzonych regulacji i możliwością podejmowania na terenie poszczególnych gmin decyzji zgodnych z ich polityką fiskalną (i dostosowanych do lokalnej sytuacji), bardzo szybko stał się także źródłem licznych wątpliwości. Jednak w 2021 roku rady gmin przystąpią do ich podejmowania bogatsze o ubiegłoroczne doświadczenia (i o dość liczne uchwały regionalnych izb obrachunkowych).

REKLAMA

O tym, na co zwrócić uwagę podczas podejmowania covidowej uchwały podatkowej, pisaliśmy szczegółowo w GSiA 5/2020 w artykule pt. "Podatek od nieruchomości - postanowienia tarczy antykryzysowej".

Dziś uzupełnimy tę analizę o wnioski płynące z uchwał RIO, które stwierdziły nieważność niektórych z podjętych w tym zakresie przez gminy uchwał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie z podatku

Gminom pozostawiono decyzję w zakresie określenia grup przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać ze zwolnienia od podatku. Kryterium wynikającym z przepisów jest jednak to, aby były to grupy przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Jak wskazało w swoich wyjaśnieniach Ministerstwo Finansów (pismo z 20 kwietnia 2020 r., sygn. akt PS2.844.79.2020; dalej: pismo MF), gmina - określając adresatów uchwały - może:

  • wskazać grupy podmiotów, które w jej ocenie spełniają ten warunek, np. poprzez odwołanie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z występowaniem stanu epidemii;
  • wprowadzić zwolnienie dla wszystkich przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Pogląd ten podzieliło Kolegium RIO w Lublinie, które zakwestionowało uchwałę podjętą przez jedną z rad gmin. W uchwale tej wskazano, że zwolnieniu za II i III kwartał 2020 r. podlegają "mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w ustawie z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców", a także że "zwolnienie dotyczy przedsiębiorców zarejestrowanych i prowadzących działalność na terenie Gminy (…)".


Takie określenie uznano za nieprawidłowe. Wynika z niego bowiem, że beneficjentami uchwały mogą być wszyscy mikroprzedsiębiorcy będący podatnikami podatku od nieruchomości na terenie gminy niezależnie od tego, czy ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu epidemii COVID-19. Uchwała ta nie wypełnia więc delegacji ustawowej (uchwała RIO w Lublinie z 16 czerwca 2020 r., nr 226/2020). Za niedopuszczalne uznano także użycie przy określaniu adresata uchwały sformułowania "w szczególności". Zakwestionowała je RIO w Łodzi.

INTERPRETACJE

Użycie sformułowania "w szczególności" w uchwale zwalniającej z podatku od nieruchomości wskazane grupy mikro- lub małych przedsiębiorców prowadzi do wniosku, że zwolnienie dotyczy wszystkich przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, zaś przesłanki wyspecyfikowane w uchwale stanowią jedynie przykładowe wskazanie warunków potwierdzających pogorszenie płynności finansowej.

Uchwała Kolegium RIO w Łodzi z 29 maja 2020 r., nr 20/92/2020

Zaległości w podatku od nieruchomości

Za niedopuszczalne RIO uznawała także uchwalenie zwolnienia z podatku od nieruchomości podatników, których płynność finansowa uległa pogorszeniu na skutek spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 - z zastrzeżeniem, że nie posiadają zaległości w podatku od nieruchomości (zobacz: uchwała Kolegium RIO w Olsztynie z 21 maja 2020 r., nr 0102-215/20; uchwała Kolegium RIO w Krakowie z 27 maja 2020 r., nr KI-411/161/20).

INTERPRETACJE

(…) z prawa otrzymania zwolnienia nie można wykluczać przedsiębiorców posiadających na koniec stycznia 2020 r. zaległości w podatku od nieruchomości, gdyż w przypadku tych przedsiębiorców również może dojść do pogorszenia płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji z powodu COVID-19.

Uchwała Kolegium RIO w Krakowie z 27 maja 2020 r., nr KI-411/161/20

Nie można wymagać złożenia oświadczenia o odpowiedzialności karno-skarbowej

Zapisem będącym najczęściej podstawą unieważnienia uchwał covidowych był zapis o odpowiedzialności karnej. Regionalne izby obrachunkowe zgodnie uznawały za niedopuszczalne wymaganie od beneficjentów zwolnień ze składania oświadczeń o pouczeniu o odpowiedzialności karnej. Żaden przepis prawa, a zwłaszcza ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (podawanej w podstawie prawnej uchwały), nie daje gminom uprawnienia do nałożenia na przedsiębiorcę obowiązku składania zgłoszenia zawierającego pouczenie o odpowiedzialności karnej określonej w art. 233 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (tak m.in. w uchwałach: Kolegium RIO w Łodzi z 18 maja 2020 r., nr 17/82/2020; Kolegium RIO w Lublinie z 19 maja 2020 r., nr 189/20; Kolegium RIO we Wrocławiu z 20 maja 2020 r., nr 74/20).

Opłata targowa - rekompensata

Nowością w zakresie postanowień antykryzysowych związanych z podatkami i opłatami lokalnymi jest zawieszenie poboru opłaty targowej - w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie pobiera się opłaty targowej. Z tego tytułu jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje rekompensata ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Podstawę do wyliczenia rekompensaty będą stanowiły dochody z tytułu opłaty targowej wykazane za rok 2019 w sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego, których obowiązek sporządzania wynika z przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - z uwzględnieniem korekt sprawozdań złożonych do właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do 30 czerwca 2020 r.

Środki z rekompensaty zostaną przekazane do 31 marca 2021 r. na rachunki bankowe właściwych jednostek samorządu terytorialnego i będą stanowiły dochód budżetów tych jednostek. Co istotne, nie stosuje się do nich przepisów art. 65 ust. 11-13 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że nie ma w tym przypadku obowiązku gromadzenia środków na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczania na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku.

Małgorzata Masłowska

prawnik, redaktor merytoryczny "Rachunkowości Budżetowej", specjalizuje się w tematyce prawa podatkowego i prawa pracy

Podstawy prawne

Powołane uchwały RIO

  • uchwała RIO w Lublinie z 16 czerwca 2020 r., nr 226/2020

  • uchwała Kolegium RIO w Łodzi z 29 maja 2020 r., nr 20/92/2020

  • uchwała Kolegium RIO w Krakowie z 27 maja 2020 r., nr KI-411/161/20

  • uchwała Kolegium RIO w Olsztynie z 21 maja 2020 r., nr 0102-215/20

  • uchwała Kolegium RIO we Wrocławiu z 20 maja 2020 r., nr 74/20

  • uchwała Kolegium RIO w Lublinie z 19 maja 2020 r., nr 189/20

  • uchwała Kolegium RIO w Łodzi z 18 maja 2020 r., nr 17/82/2020

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA