Usługi administrowania targowiska a VAT
REKLAMA
REKLAMA
Usługi administrowania targowiska gminnego przez samorządowy zakład budżetowy nie podlegają VAT
Tak orzekł NSA w wyroku z 11 września 2013 r. (sygn. akt I FSK 1385/12), uznając że zarówno wykonywanie zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 poz. 594 ze zm.) przez samorządowy zakład budżetowy, jak i usługi świadczone przez ten zakład na rzecz gminy niezbędne do wykonania tych zadań, nie podlegają opodatkowaniu VAT. NSA uznał tak, mimo że samorządowy zakład budżetowy może być co do zasady odrębnym od gminy podatnikiem VAT (nie ma do niego zastosowania uchwała 7 sędziów NSA z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13, w której przyjęto że jednostka budżetowa nie jest odrębnym od gminy podatnikiem VAT). NSA za nieistotny uznał fakt, że zakład budżetowy otrzymywał w tej sprawie od gminy wynagrodzenie za usługi administrowania targowiskiem.
REKLAMA
Zobacz również: Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT nowa uchwała NSA
REKLAMA
W uzasadnieniu wyroku Sędziowie odnieśli się również do zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2013 poz. 247). Przepis ten stanowi, że zwalnia się z VAT usługi świadczone pomiędzy:
a) jednostkami budżetowymi,
b) samorządowymi zakładami budżetowymi,
c) jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi
- z wyjątkiem usług komunalnych wymienionych w poz. 140-153 (m.in. dostawa wody, wywóz odpadów, oczyszczanie ścieków), 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz usług komunikacji miejskiej. Co do zasady, przepis ten obejmuje wszystkie, nie uwzględnione w powyższym wyłączeniu, usługi świadczone przez określone podmioty z sektora finansów publicznych/samorządowych. Zwolnienie wskazane w tym przepisie stosuje się do usług świadczonych przez ściśle określone podmioty, a więc nie można do niego stosować wykładni rozszerzającej. Gramatyczna wykładnia ww. § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego prowadzi do wniosku, że przepis ten nie ma zastosowania do usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz gminy, a jedynie np. do usług świadczonych między samorządowymi zakładami budżetowymi albo samorządowymi zakładami budżetowymi i jednostkami budżetowymi. NSA podniósł jednak, że „Z faktu, że przepis ten nie normował stosunków podatkowych pomiędzy gminą a utworzonym przez nią samorządowym zakładem budżetowym nie można było wyprowadzać uprawnionego wniosku, że czynności podejmowane w wykonaniu zadania własnego gminy przez samorządowy zakład budżetowy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro – jak już powiedziano wyżej – czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, to bezprzedmiotowym byłoby wprowadzenie przepisu wprowadzającego zwolnienie od tego podatku”.
Należy przy tym podkreślić, że nieuzasadnione są poglądy, że teza tego wyroku znajdzie zastosowanie do usługodawców nie mających w ogóle statusu jednostek budżetowych/samorządowych zakładów budżetowych, a świadczących na rzecz gminy usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Administrowanie targowiskiem gminnym np. przez fundację, nie posiadającą statusu samorządowego zakładu budżetowego, prowadzącą działalność gospodarczą na terenie gminy, nie będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT i jednocześnie nie będzie z tego podatku wyłączone na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Polecamy serwis: Podatki i opłaty
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.