REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT
Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niemal rok temu Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę stwierdzającą, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT gminne jednostki budżetowe nie są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Orzeczenie to wywołało mnóstwo wątpliwości i spowodowało zamieszanie w zakresie statusu samorządowych jednostek budżetowych. Jaka jest obecnie sytuacja tych jednostek? Jak powinny postępować ich macierzyste gminy, powiaty i województwa?

Uchwała z 24 czerwca 2013 r. (sygn. akt I FPS 1/13) zakwestionowała prawidłowość powszechnej dotychczas praktyki traktowania gminnych jednostek budżetowych jako odrębnych od ich macierzystych gmin podatników VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Po wydaniu uchwały wydawało się, że konieczne jest niezwłoczne wyrejestrowanie gminnych jednostek budżetowych jako podatników VAT i uznanie, że:

1) wszelkie czynności podlegające opodatkowaniu, wykonywane przez gminne jednostki budżetowe, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu przez ich macierzyste gminy
2) wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane przez gminne jednostki budżetowe są zakupami dokonywanymi przez ich macierzyste gminy
3) czynności wykonywane między gminnymi jednostkami budżetowymi a ich macierzystymi gminami nie podlegają opodatkowaniu (jako czynności wykonywane wewnątrz tego samego podatnika).

Tak też postępuje wiele gmin – tj. wiele z nich wymaga od „swoich” jednostek budżetowych sporządzania deklaracji VAT-7 cząstkowych, na podstawie których gminy uwzględniają zakupy oraz sprzedaż dokonywane przez gminne jednostki budżetowe w składanych przez siebie deklaracjach VAT.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele gmin nie zmieniło jednak dotychczasowej praktyki – czekając na wskazówki ze strony Ministerstwa Finansów.

Takich wskazówek nie zawierał niestety pierwszy komunikat, który na początku lipca 2013 r. został opublikowany na stronach internetowych MF (www.mf.gov.pl). W komunikacie Ministerstwo zapowiedziało, że kwestia dalszego rozliczania podatku od towarów i usług w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami zostanie przedstawiona w koncepcji odnoszącej się do tej uchwały.

Najważniejszą informacją płynącą z tego komunikatu była jednak zapowiedź Ministerstwa Finansów, że nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gminnych jednostek budżetowych jako podatników VAT.

Wydawało się też, że zapowiadanej przez Ministerstwo Finansów nowej koncepcji rozliczeń można się spodziewać niedługo po wakacjach 2013 r. Tak się jednak nie stało, a postanowieniem z 10 grudnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 311/12) Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE) pytanie prejudycjalne o treści: Czy w świetle art. 4 ust. 2, w związku z art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana – Dz.Urz. UE z 2012 r., Nr C 326, s. 13 i nast.) jednostka organizacyjna gminy (lokalnego organu władzy w Polsce) może być uznana za podatnika VAT w sytuacji, gdy wykonuje czynności w charakterze innym niż organ władzy publicznej w rozumieniu art. 13 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE z 2006 r., Nr L 347, s. 1 i nast. ze zm.), pomimo że nie spełnia warunku samodzielności (niezależności) przewidzianego w art. 9 ust. 1 tej dyrektywy?

W tej sytuacji Ministerstwo Finansów 12 grudnia 2013 r. wydało kolejny komunikat, w którym poinformowało, że podziela te wątpliwości i mając na uwadze utrwaloną praktykę interpretacyjną, znaczenie przedmiotowej kwestii dla wszystkich jednostek samorządowych oraz konieczność zapewnienia pewności stosowania prawa, do momentu wydania orzeczenia przez Trybunał Sprawiedliwości UE pozostaje aktualne dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, wyrażone w wydawanych interpretacjach indywidualnych, uznające samorządowe jednostki budżetowe za odrębnych podatników podatku od towarów i usług.

Gminom pozostaje w tej sytuacji czekać. Wydaje się przy tym, że w praktyce nadal bezpieczniejsze jest na dziś dzień traktowanie gminnych jednostek budżetowych jako odrębnych od gmin podatników VAT. Takie bowiem stanowisko dominuje cały czas w wydawanych przez organy podatkowe wyjaśnieniach.

Więcej czytaj w artykule: Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT rok po uchwale NSA

Z artykułu dowiesz się m.in.:
• kiedy należy się spodziewać rozstrzygnięć w tym zakresie,
• jak obecną sytuację jednostek budżetowych interpretują organy podatkowe,
• jakich jednostek dotyczy uchwała NSA i związane z nią wątpliwości.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA