REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty śmieciowe - wyjaśnienia RIO w Lublinie

Subskrybuj nas na Youtube
śmieci, ekologia, kosz/ Fot. Fotolia
śmieci, ekologia, kosz/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie wyjaśniła wątpliwości w kwestii stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowe przepisy weszły w życie 1 lutego 2015 r.

Wyjaśnienie Kolegium RIO w Lublinie w sprawie interpretacji niektórych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

W związku z wejściem w życie z dniem 1 lutego 2015 r. ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 87) i wątpliwościami interpretacyjnymi w stosunku do niektórych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w brzmieniu nadanym powyższą ustawą zmieniającą, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie (Kolegium RIO) zajęło następujące stanowisko:

REKLAMA

1. O dopuszczeniu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami na nieruchomościach hotelarskich, obliczanej w oparciu o ilość zużytej wody, decyduje rada gminy (art. 6j ust. 3a):

W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, na których są świadczone usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196 i 822), dopuszcza się, aby opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiła iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 1 (czyli stawki dla nieruchomości zamieszkałych). Jak wynika z brzmienia przepisu art. 6j ust. 3a, nie określa on podmiotu władnego do podjęcia decyzji o dopuszczeniu opłacania opłaty liczonej według zużytej wody. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Z tego też powodu o możliwości stosowania przez właścicieli nieruchomości, na których świadczone są usługi hotelarskie, metody obliczania opłaty za odpady komunalne według zużytej wody, decyduje wyłącznie rada gminy. Dopuszczenie tej metody oznacza, że jest ona obowiązkowa dla właścicieli takich nieruchomości. Nie mogą oni obliczać opłaty według swojego wyboru albo od pojemnika, albo od ilości zużytej wody.

Zobacz również: Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

REKLAMA

Dodać przy tym należy koniecznie, że dopuszczenie przez radę stosowania dla opisanych nieruchomości metody według zużytej wody, możliwe jest wyłącznie w przypadku objęcia obowiązkowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi nieruchomości niezamieszkałych w oparciu o art. 6c ust. 2 ustawy. Do takich to właśnie nieruchomości należy bowiem zaliczyć te, na których świadczone są usługi hotelarskie. W świetle znowelizowanych przepisów uchwała o objęciu nieruchomości niezamieszkałych systemem komunalnym może dotyczyć tak wszystkich tego rodzaju nieruchomości, jak i określonej ich części, np. hotelarskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ilość stawek ryczałtowych dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku (art. 6j ust. 3b):

REKLAMA

Nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, o których mowa w art. 6j ust. 3b ustawy, należy zaliczyć do nieruchomości niezamieszkanych. Rada gminy, która przejęła odbieranie odpadów z nieruchomości niezamieszkanych, w trybie i w zakresie określonym w art. 6c ust. 2 – ma obowiązek uchwalić ryczałtową stawkę roczną opłaty od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Brak na terenie gminy takich nieruchomości, nie rodzi takiego obowiązku. Nawet gdyby rada gminy chciała ją uchwalić – niewykonalne byłoby obliczenie jej wysokości, ponieważ – zgodnie z art. 6j ust. 3c – do ustalenia ryczałtowej stawki niezbędna jest średnia ilość odpadów powstających na nieruchomościach letniskowych i rekreacyjno-wypoczynkowych, położonych na terenie gminy.

W odniesieniu do ilości stawek Kolegium RIO, mając na uwadze wykładnię systemową ustawy, uważa, że powinny to być dwie stawki – jedna od nieruchomości, na których dokonuje się selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a druga (wyższa) od nieruchomości gdzie nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów.

3. Bezpodstawne ustalanie w treści deklaracji lub w wykazie dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązku zamieszczania imion i nazwisk osób zamieszkujących daną nieruchomość (art. 6m ust. 1a-1b i art. 6n ust. 2):

Zgodnie z art. 6m ust. 1a i 1b ustawy deklaracja zawiera dane niezbędne do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rada gminy określając wzór deklaracji może wymagać podania następujących danych:

1)    imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;

2)    adres nieruchomości;

3)    dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

4)    numer telefonu właściciela nieruchomości;

5)    adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;

6)    inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego.

Wskazany katalog danych wzoru deklaracji ma charakter zamknięty. Powyższe oznacza, że wzór deklaracji, oprócz wskazanych w art. 6m ust. 1b danych, powinien zawierać jedynie te, które są niezbędne do określenia przez właściciela nieruchomości wysokości opłaty. To z kolei będzie następstwem przyjętej przez radę gminy metody ustalania opłaty. W razie jej ustalania w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, właśnie ta liczba, a nie imienna lista osób, jest czymś koniecznym i wystarczającym, czyli niezbędnym do określenia wysokości opłaty. Ostatnia nowelizacja ustawy, precyzując bliżej elementy wzoru deklaracji, nie rozszerzyła ich o możliwość żądania imiennego wykazu osób zamieszkujących daną nieruchomość. Jeżeli przy tym uwzględnimy przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, to niewątpliwie brak wyraźnego przepisu w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach umożliwiającego rozszerzenie formularza deklaracji o takie dane, nie pozwala na pozytywną ocenę dopuszczalności takiego rozwiązania. Dlatego też, zdaniem Kolegium RIO, wadliwe jest zobowiązywanie właścicieli nieruchomości, w drodze uchwały rady gminy, do podawania imion i nazwisk osób zamieszkujących daną nieruchomość.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA