REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryteria różnicowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawnicza Skibiński
Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.
Opłaty/ Fot. Fotolia
Opłaty/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Nowelizacja ustawy wykluczyła jednak w całości zwolnienia przedmiotowe oraz stosowanie dopłat dla właścicieli nieruchomości.

Kryteria różnicowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Do dnia 1 lutego 2015 r. czyli do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015, poz. 87), czyli popularnej „ustawy śmieciowej” w zakresie  różnicowania stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązywała dyspozycja art. 6k ust. 4 ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z tą regulacją właściwa rada gminy określając warunki opłat zgodnie z metodą, o której mowa w art. 6j ust. 1 i 2 – czyli w oparciu o zużycie wody, liczbę mieszkańców, lub powierzchni lokalu – mogła różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości mieszkalnych, spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat. Zatem rada gminy uprawniona była zarówno do różnicowania stawek opłat bez względu na przyjętą metodę wyliczenia opłaty od nieruchomości zamieszkałych, jak również mogła różnicować opłatę w sytuacji przyjęcia jednolitej metody ponoszenia opłaty od gospodarstwa domowego. Ponadto rada upoważniona była do wprowadzania zwolnień przedmiotowych (nie podmiotowych) oraz mogła wprowadzać dopłaty dla właścicieli nieruchomości.

Zobacz również: Zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla rodzin wielodzietnych

Po wprowadzeniu nowelizacji omawianej ustawy z dniem 1 lutego 2015 roku sytuacja przedstawia się inaczej. Na pierwszym miejscu wskazać należy, że z dniem 1 lutego tego roku utracił moc obowiązującą art. 6k ust. 4 ustawy w dotychczasowym brzmieniu. Nie oznacza to jednak, że upoważnienie do różnicowania stawek opłaty zostało z ustawy wykluczone. Zgodnie bowiem z dyspozycją art. 6j ust. 2a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2015 r. – rada może różnicować  stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.

REKLAMA

A więc kryteriami różnicującymi stawki opłaty są nadal – powierzchnia lokalu mieszkalnego, w przypadku metody od powierzchni, w zależności od liczby mieszkańców, w przypadku metody od mieszkańca, odbioru odpadów z terenów miejskich lub wiejskich (w zależności od częstotliwości odbioru i tras odbioru odpadów), oraz- od rodzaju zabudowy – zabudowa zwarta, rozproszona jednorodzinna, wielorodzinna mieszana z przewagą funkcji mieszkalnych. Zatem nadal kwestia różnicowania wysokości stawek opłaty może występować – natomiast nowelizacja wykluczyła w całości zwolnienia przedmiotowe oraz stosowanie dopłat dla właścicieli nieruchomości. Oznacza to w istocie, że nawet jeśli gmina (czy też związek międzygminny )posiada w obrocie prawnym regulacje dotyczące dopłat  dla właścicieli nieruchomości lub regulacje dotyczące zwolnień przedmiotowych, to w sytuacji gdy akt prawa miejscowego regulujący to zagadnienie pozostaje w obrocie prawnym po dniu 01 lutego 2015 r.  to w tym zakresie nie może być stosowany, bowiem odpadła podstawa prawna dla jego stosowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski płynące z powyższego są takie, że w zakresie zarówno dopłat dla właścicieli nieruchomości jak i zwolnień przedmiotowych  uchwały w tym zakresie(w tej części) powinny zostać uchylone i wyeliminowane z obrotu prawnego. Nie należy przez to rozumieć, co oczywiste, konieczności uchylania uchwał w całości, a jedynie ich stosowne zmiany.

A.S.

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA