REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryteria różnicowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 Kancelaria Prawnicza Skibiński
Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.
Opłaty/ Fot. Fotolia
Opłaty/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Nowelizacja ustawy wykluczyła jednak w całości zwolnienia przedmiotowe oraz stosowanie dopłat dla właścicieli nieruchomości.

Kryteria różnicowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

REKLAMA

Do dnia 1 lutego 2015 r. czyli do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015, poz. 87), czyli popularnej „ustawy śmieciowej” w zakresie  różnicowania stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązywała dyspozycja art. 6k ust. 4 ustawy.

REKLAMA

Zgodnie z tą regulacją właściwa rada gminy określając warunki opłat zgodnie z metodą, o której mowa w art. 6j ust. 1 i 2 – czyli w oparciu o zużycie wody, liczbę mieszkańców, lub powierzchni lokalu – mogła różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości mieszkalnych, spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat. Zatem rada gminy uprawniona była zarówno do różnicowania stawek opłat bez względu na przyjętą metodę wyliczenia opłaty od nieruchomości zamieszkałych, jak również mogła różnicować opłatę w sytuacji przyjęcia jednolitej metody ponoszenia opłaty od gospodarstwa domowego. Ponadto rada upoważniona była do wprowadzania zwolnień przedmiotowych (nie podmiotowych) oraz mogła wprowadzać dopłaty dla właścicieli nieruchomości.

Zobacz również: Zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla rodzin wielodzietnych

REKLAMA

Po wprowadzeniu nowelizacji omawianej ustawy z dniem 1 lutego 2015 roku sytuacja przedstawia się inaczej. Na pierwszym miejscu wskazać należy, że z dniem 1 lutego tego roku utracił moc obowiązującą art. 6k ust. 4 ustawy w dotychczasowym brzmieniu. Nie oznacza to jednak, że upoważnienie do różnicowania stawek opłaty zostało z ustawy wykluczone. Zgodnie bowiem z dyspozycją art. 6j ust. 2a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2015 r. – rada może różnicować  stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.

A więc kryteriami różnicującymi stawki opłaty są nadal – powierzchnia lokalu mieszkalnego, w przypadku metody od powierzchni, w zależności od liczby mieszkańców, w przypadku metody od mieszkańca, odbioru odpadów z terenów miejskich lub wiejskich (w zależności od częstotliwości odbioru i tras odbioru odpadów), oraz- od rodzaju zabudowy – zabudowa zwarta, rozproszona jednorodzinna, wielorodzinna mieszana z przewagą funkcji mieszkalnych. Zatem nadal kwestia różnicowania wysokości stawek opłaty może występować – natomiast nowelizacja wykluczyła w całości zwolnienia przedmiotowe oraz stosowanie dopłat dla właścicieli nieruchomości. Oznacza to w istocie, że nawet jeśli gmina (czy też związek międzygminny )posiada w obrocie prawnym regulacje dotyczące dopłat  dla właścicieli nieruchomości lub regulacje dotyczące zwolnień przedmiotowych, to w sytuacji gdy akt prawa miejscowego regulujący to zagadnienie pozostaje w obrocie prawnym po dniu 01 lutego 2015 r.  to w tym zakresie nie może być stosowany, bowiem odpadła podstawa prawna dla jego stosowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski płynące z powyższego są takie, że w zakresie zarówno dopłat dla właścicieli nieruchomości jak i zwolnień przedmiotowych  uchwały w tym zakresie(w tej części) powinny zostać uchylone i wyeliminowane z obrotu prawnego. Nie należy przez to rozumieć, co oczywiste, konieczności uchylania uchwał w całości, a jedynie ich stosowne zmiany.

A.S.

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA