REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Tyburczy
Zasady udostępniania dowodów księgowych./ Fot. Fotolia
Zasady udostępniania dowodów księgowych./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?

Tak, jeśli dowód księgowy (faktura VAT dokumentująca zakup usługi remontowej) nie podlega opisanym dalej ograniczeniom, to – moim zdaniem – powinien zostać skserowany pracownikowi na wniosek bez uzasadnienia.

REKLAMA

Podstawą każdego zapisu, zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), jest dowód księgowy stwierdzający dokonanie operacji gospodarczej:

- zewnętrzny obcy – otrzymany od kontrahenta,

- zewnętrzny własny – przekazywany w oryginale kontrahentowi,

- wewnętrzny – dotyczący operacji wewnątrz jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Rachunek jako dokument księgowy

Dowód księgowy powinien spełniać wymogi szczegółowo określone w art. 21 ust. 1 uor.

REKLAMA

W finansach publicznych obowiązuje jedna z podstawowych zasad, tj. zasada jawności finansów publicznych, która polega na zagwarantowaniu obywatelom dostępu do podstawowych informacji, związanych z wydatkowaniem publicznych pieniędzy zarówno na szczeblu państwowym, jak i samorządowym.

Podstawowe normy prawne, określające sferę jawności i przejrzystości finansów publicznych, zawarte są w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), w dziale I „Zasady finansów publicznych”, w rozdziale 4 „Jawność i przejrzystość finansów publicznych”.

REKLAMA

Gospodarka środkami publicznymi jest jawna (art. 33 ust. 1 uofp). Sposób realizowania zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi określony został w art. 34 tej ustawy. Mimo że w artykule tym brak jest bezpośredniego wskazania, że pracownikowi na wniosek bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy będący podstawą zapisu w księgach rachunkowych jednostki sektora finansów publicznych, to – w mojej opinii – dokument taki może zostać pracownikowi skserowany na podstawie odrębnych szczegółowych przepisów.

Szczegółowy sposób, procedury i formę prawną udostępniania informacji publicznej, a także odmowy jej udzielenia oraz obowiązki organów w tym zakresie zawarto w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa o informacji publicznej). W ustawie tej sprecyzowano zagwarantowane konstytucyjnie prawo dostępu przez obywateli do informacji publicznej.

Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o informacji publicznej). Z kolei na podstawie art. 10 tej ustawy informacja publiczna, która:

- nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium – jest udostępniana na wniosek,

- może być niezwłocznie udostępniona – jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

Podmiot udostępniający informację publiczną jest obowiązany zapewnić możliwość m.in. jej kopiowania (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o informacji publicznej), za co może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej poniesionym w związku z tym kosztom (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych (art. 5 ust. 1 ustawy o informacji publicznej). Zasada jawności gospodarki środkami publicznymi nie ma zastosowania do środków publicznych, których przeznaczenie lub pochodzenie zostało uznane za informację niejawną na podstawie odrębnych przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych (art. 33 ust. 2 uofp).

RADOSŁAW TYBURCZY

biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych

Podstawy prawne

- art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613)

- art. 33 ust. 1 i 2, art. 34 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

- art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 1, art. 10, art. 12 ust. 2 pkt 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 908)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Polecamy poradnik: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA