REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Tyburczy
Zasady udostępniania dowodów księgowych./ Fot. Fotolia
Zasady udostępniania dowodów księgowych./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?

Tak, jeśli dowód księgowy (faktura VAT dokumentująca zakup usługi remontowej) nie podlega opisanym dalej ograniczeniom, to – moim zdaniem – powinien zostać skserowany pracownikowi na wniosek bez uzasadnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą każdego zapisu, zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), jest dowód księgowy stwierdzający dokonanie operacji gospodarczej:

- zewnętrzny obcy – otrzymany od kontrahenta,

- zewnętrzny własny – przekazywany w oryginale kontrahentowi,

REKLAMA

- wewnętrzny – dotyczący operacji wewnątrz jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Rachunek jako dokument księgowy

Dowód księgowy powinien spełniać wymogi szczegółowo określone w art. 21 ust. 1 uor.

W finansach publicznych obowiązuje jedna z podstawowych zasad, tj. zasada jawności finansów publicznych, która polega na zagwarantowaniu obywatelom dostępu do podstawowych informacji, związanych z wydatkowaniem publicznych pieniędzy zarówno na szczeblu państwowym, jak i samorządowym.

Podstawowe normy prawne, określające sferę jawności i przejrzystości finansów publicznych, zawarte są w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), w dziale I „Zasady finansów publicznych”, w rozdziale 4 „Jawność i przejrzystość finansów publicznych”.

Gospodarka środkami publicznymi jest jawna (art. 33 ust. 1 uofp). Sposób realizowania zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi określony został w art. 34 tej ustawy. Mimo że w artykule tym brak jest bezpośredniego wskazania, że pracownikowi na wniosek bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy będący podstawą zapisu w księgach rachunkowych jednostki sektora finansów publicznych, to – w mojej opinii – dokument taki może zostać pracownikowi skserowany na podstawie odrębnych szczegółowych przepisów.

Szczegółowy sposób, procedury i formę prawną udostępniania informacji publicznej, a także odmowy jej udzielenia oraz obowiązki organów w tym zakresie zawarto w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa o informacji publicznej). W ustawie tej sprecyzowano zagwarantowane konstytucyjnie prawo dostępu przez obywateli do informacji publicznej.

Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o informacji publicznej). Z kolei na podstawie art. 10 tej ustawy informacja publiczna, która:

- nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium – jest udostępniana na wniosek,

- może być niezwłocznie udostępniona – jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

Podmiot udostępniający informację publiczną jest obowiązany zapewnić możliwość m.in. jej kopiowania (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o informacji publicznej), za co może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej poniesionym w związku z tym kosztom (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych (art. 5 ust. 1 ustawy o informacji publicznej). Zasada jawności gospodarki środkami publicznymi nie ma zastosowania do środków publicznych, których przeznaczenie lub pochodzenie zostało uznane za informację niejawną na podstawie odrębnych przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych (art. 33 ust. 2 uofp).

RADOSŁAW TYBURCZY

biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych

Podstawy prawne

- art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613)

- art. 33 ust. 1 i 2, art. 34 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

- art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 1, art. 10, art. 12 ust. 2 pkt 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 908)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Polecamy poradnik: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA