REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kadry i płace w sferze budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Preis
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Jak się okazuje, wciąż stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych.

(?) Jestem kierownikiem urzędu gminy. Obecnie zatrudniamy 5 pracowników mianowanych. Jak mam ustalić wynagrodzenie tych pracowników? Czy pracownikowi mianowanemu mogę przyznać nagrodę?

REKLAMA

Może Pan przyznać nagrodę pracownikowi minowanemu. Do pracowników samorządowych mianowanych do 31 grudnia 2011 r. mają zastosowanie dotychczasowe przepisy dotyczące wynagrodzeń. Obowiązuje ich zatem uchylone dla pozostałych pracowników samorządowych rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Na podstawie tego rozporządzenia pracownikom samorządowym, a zatem również pracownikom samorządowym mianowanym, przysługuje nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

WAŻNE!

Pracownikom mianowanym można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W urzędzie gminy w 2009 r. jest zatrudniony pracownik mianowany na stanowisku głównego specjalisty. Wykazuje on dużą samodzielność w wykonywaniu zadań oraz koordynował w I kwartale 2009 r. pracę zespołu złożonego z kilku pracowników urzędu przy wykonywaniu powierzonego zadania związanego z obchodami rocznicy miasta. Takiemu pracownikowi można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach środków, którymi dysponuje kierownik jednostki. O przyznaniu nagrody oraz o jej wysokości decyduje kierownik jednostki.

(?) Czy pracownikowi samorządowemu mianowanemu można w 2009 r. podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze?

Podwyższenie wynagrodzenia pracownikowi samorządowemu mianowanemu zatrudnionemu na danym stanowisku pracy będzie możliwe tylko w ramach kategorii zaszeregowania wskazanych w rozporządzeniu z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Wynagrodzenie będzie można zatem takiemu pracownikowi podwyższyć, przyznając mu maksymalną kategorię zaszeregowania na danym stanowisku.

PRZYKŁAD

W urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty jest zatrudniony pracownik mianowany z wynagrodzeniem 3000 zł. Górna granica wynagrodzenia na tym stanowisku wynosi 4000 zł (XVII kategoria zaszeregowania). Zatem pracodawca może takiemu pracownikowi podwyższyć wynagrodzenie maksymalnie do kwoty 4000 zł.


• art. 772 § 1, § 5, art. 128 § 2 pkt 2, art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,

• art. 36 ust. 4 i ust. 5, art. 39 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1, art. 58, art. 59 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),

• rozporządzenie z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398),

• § 13 wraz z załącznikiem nr 1 uchylonego rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.).

Małgorzata Terlikowska

radca Prezesa Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa RM

Nowe zasady ustalania kwalifikacji do wykonywania pracy nauczyciela

REKLAMA

Od 1 września br. zacznie obowiązywać rozporządzenie, które doprecyzowało ogólnie określone w Karcie Nauczyciela warunki, jakie muszą spełnić kandydaci na nauczycieli. Wskazuje ono na wymagany poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek. Pozwoli to uniknąć nieporozumień między kandydatem na nauczyciela a dyrektorem np. w sytuacji, gdy kandydat na nauczyciela posiadający tytuł zawodowy magistra uważa, że ukończone studia wyższe, niezależnie od kierunku, dają mu wystarczające kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400, zwane dalej – rozporządzenie), które wejdzie w życie 1 września 2009 r., doprecyzowało i uporządkowało obecnie obowiązujące wymagania kwalifikacyjne określone w Karcie Nauczyciela. Pełną treść rozporządzenia znajdą Państwo na stronie www.mp.infor.pl.

Karta Nauczyciela pozwala na wykonywanie pracy na stanowisku nauczyciela osobie, która:

• posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do zajmowania którego są to wystarczające kwalifikacje,

• przestrzega podstawowych zasad moralnych,

• spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Na potwierdzenie posiadanego wykształcenia kandydat na nauczyciela powinien przedstawić:

• dyplom ukończenia szkoły wyższej lub zakładu kształcenia nauczycieli,

• zaświadczenie/świadectwo potwierdzające posiadane przygotowanie pedagogiczne.

1. Nowe definicje pojęć

Aby prawidłowo ocenić kwalifikacje przyszłego nauczyciela, dyrektor musi poznać definicje pojęć używanych w przepisach rozporządzenia. I tak, mówiąc o:

• nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w Karcie Nauczyciela,

REKLAMA

• kursie kwalifikacyjnym – należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny z zakresu określonego przedmiotu, prowadzonych zajęć lub przygotowania pedagogicznego, organizowany zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, którego ukończenie umożliwia nauczycielowi posiadającemu poziom wykształcenia wymagany od nauczycieli danego typu szkoły lub rodzaju placówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu, prowadzenia tych zajęć lub przygotowania pedagogicznego,

• przygotowaniu pedagogicznym – należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

• zakładzie kształcenia nauczycieli – należy przez to rozumieć kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego lub pedagogiczne studium techniczne,

• studiach pierwszego stopnia – należy przez to rozumieć studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe,

• studiach magisterskich – należy przez to rozumieć studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie,

• studiach wyższych bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć studia pierwszego stopnia albo studia magisterskie.

WAŻNE!

Od 1 września 2009 r. nauczyciel nie musi być absolwentem studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć.

2. Pedagodzy inni niż nauczyciele

Dotychczas brakowało szczegółowych uregulowań dotyczących kwalifikacji wymaganych przy zatrudnianiu nauczycieli świetlicy, wychowawców w internatach czy pedagogów szkolnych. Dyrektorzy szkół oceniali kwalifikacje kandydatów na te stanowiska wykorzystując swoje doświadczenie w pracy w oświacie i poprzednie, stare przepisy. Na spotkaniach z przedstawicielami ministerstwa zgłaszali konieczność uregulowania tej kwestii.

Od nowego roku szkolnego kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będzie posiadać m.in. osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły.

PRZYKŁAD

Dyrektor szkoły podstawowej poszukuje wychowawcy świetlicy. Zgłosiła się osoba posiadająca kwalifikacje do prowadzenia zajęć z przyrody. Do 31 sierpnia br. kwalifikacje do pracy w świetlicy posiadali nauczyciele, którzy ukończyli pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą. Od 1 września 2009 r. nauczycielka mająca kwalifikacje do nauczania przyrody w szkole podstawowej może zostać zatrudniona w charakterze wychowawcy świetlicy.

Stanowisko pedagoga szkolnego w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach uzupełniających i szkołach policealnych będzie mogła zajmować osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć.

Osoba o wyżej opisanych kwalifikacjach może być również pedagogiem szkolnym w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Ponadto w tych placówkach będzie mogła zostać zatrudniona na stanowisku pedagoga szkolnego osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć.

• art. 9 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.),

• rozporządzenie z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400).

Ewa Preis

radca prawny


 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA