Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej
REKLAMA
REKLAMA
Jednostki budżetowe otrzymujące dochody z:
REKLAMA
• opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,
• spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,
• odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej
mogą je gromadzić na wydzielonym rachunku dochodów własnych (art. 22 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; dalej: uofp).
REKLAMA
W odniesieniu do tych dochodów, wśród których występują m.in. darowizny, które mogą być przeznaczone na cel wskazany przez darczyńcę, decyzję o utworzeniu rachunku dochodów własnych podejmuje kierownik jednostki budżetowej (art. 22 ust. 5 i 6 uofp).
Poza dochodami z tytułów wymienionych w przywołanym przepisie, samorządowe jednostki budżetowe mogą gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale podjętej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. W uchwale należy ustalić źródła dochodów własnych i ich przeznaczenie oraz wskazać jednostki, które utworzą omawiany rachunek (art. 22 ust. 3 i 4 uofp).
REKLAMA
W opisanej na wstępie sytuacji, otrzymywane prowizje są formą wynagrodzenia za usługi wykonywane na rzecz firm ubezpieczeniowych lub podmiotów prowadzących naukę języka angielskiego, a ich wysokość jest uzależniona od wpływów za ubezpieczenie i opłat za naukę języka obcego. Z umów zawartych z tymi podmiotami lub z uzgodnień niemających formy pisemnej z pewnością nie wynikają żadne ograniczenia w odniesieniu do wydatkowania uzyskanych w ten sposób środków. W związku z tym dochody tego typu należy traktować jako dochody budżetowe, jeżeli nie zostały one wymienione w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jako źródło dochodów własnych jednostki budżetowej.
W odniesieniu do dochodów w postaci darowizn od rodziców, to dochody te mogą być przeznaczone na cele wskazane przez darczyńcę. Jeżeli darowizny są wpłacane na cel wskazany w uchwale rady rodziców, można przyjąć, że cel wskazany w tej uchwale jest tożsamy z wolą wpłacającego.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy nie regulują zasad zwrotu kosztów podróży służbowych osobom, które nie są pracownikami. W danym przypadku zwrot kosztów podróży służbowej rodzicowi, delegowanemu przez kierownika przedszkola, może być dokonany właśnie ze środków z dochodów własnych, pochodzących z darowizn rodziców, jeżeli jako cel ich wykorzystania wskazano w uchwale rady rodziców przeznaczenie na pokrycie kosztów udziału rodziców w zajęciach związanych z funkcjonowaniem przedszkola. Dowodem dokumentującym wydatek jest polecenie wyjazdu, rozliczone według zasad obowiązujących pracowników samorządowych (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju).
Jan Charytoniuk
Podstawy prawne
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)
• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 58, poz. 485)
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. z Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1661)
REKLAMA
REKLAMA