REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należyta realizacja zamówienia publicznego

 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Bartłomiej Kardas
Czym jest należyta realizacja zamówienia publicznego?
Czym jest należyta realizacja zamówienia publicznego?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O należytej realizacji zamówienia publicznego można mówić wówczas, gdy przedmiot świadczenia został wykonany prawidłowo w aspekcie terminu realizacji oraz w aspekcie jakość świadczenia odnoszonej do zakresu świadczenia, wymaganych parametrów technicznych itp. Innymi słowy, zamówienie zrealizowane z należytą starannością to zamówienie wykonane w wymaganym terminie i zgodnie z wymogami umowy odnoszącymi się np. do parametrów technicznych przedmiotu dostawy.

Należyta realizacja zamówienia publicznego

Ktoś niezwykle mądry powiedział kiedyś, że „słowa to naturalnie najsilniejszy środek odurzający, jaki stosuje ludzkość”. Ta myśl znajduje nieustanne zastosowanie nie tylko w relacjach prywatnych, ale także w życiu zawodowym, a co za tym idzie także w praktyce dnia codziennego zarówno zamawiających jak i wykonawców. Opisanie posiadanego doświadczenia w sposób nawiązujący do treści warunku może niekiedy przesądzić o pozytywnej weryfikacji sytuacji podmiotowej wykonawcy niezależnie od tego, czy wykonawca w istocie legitymuje się wymaganym bagażem doświadczenia. To samo doświadczenie zaprezentowane zamawiającemu w sposób nie uwzględniający wymagań ogłoszenia i specyfikacji, częstokroć okazuje się być doświadczeniem nie potwierdzającym spełniania wymagań organizatora postępowania, pomimo tego, że wykonawca wie o realizacji zamówienia dokładnie to czego oczekuje zamawiający. Zakwalifikowanie do etapu porównywania ofert zależy więc bardzo często od tego, jakich słów użyto dla opisania doświadczenia wykonawcy, czy też kwalifikacji kadry skierowanej do realizacji przyszłego kontraktu. „Odurzenie” słowami może być też niezwykle istotne przy formułowaniu dokumentów referencyjnych, czy też poświadczeń o jakich mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. Nr 231 – dalej r.w.d.).

REKLAMA

Zobacz również: Ustalenie wartości zamówienia publicznego

Analiza dokumentów

W praktyce prowadzonych postępowań spotkałem się z poglądem, według którego dowody potwierdzające należytą realizację dostaw, usług, czy też robót budowlanych winny zawierać sformułowania, z których wprost będzie wynikać informacja o należytej realizacji świadczenia. Rzeczywiście, najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla zamawiającego jest analiza dokumentów referencyjnych, w których użyto sformułowań „zrealizowano z należytą starannością”, „zamówienie wykonano należycie”, itp. Z drugiej strony żaden z przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 - dalej p.z.p.) oraz przepisów r.w.d. nie wymaga, by w treści dokumentów referencyjnych pojawiało się sformułowanie, które przykładowo będzie stanowiło cytat z r.w.d, tj. będzie brzmiało np. „dostawy zostały zrealizowane należycie”. Przekonanie zamawiającego o prawidłowości zrealizowanych umów winno opierać się o wiedzę wynikającą z analizy całej treści załączonych dokumentów tj. wypełnionego zestawienia zrealizowanych świadczeń i treści dokumentów referencyjnych. Na pozytywną opinię na temat zrealizowanego zamówienia może wskazywać nazwa jaką opatrzono dokumenty wystawiane przez poprzednich zleceniodawców. Dokumenty określane mianem „listu referencyjnego”, czy też „referencji”, co do zasady niosą ze sobą pozytywną ocenę współpracy z wykonawcą, choć oczywiście możliwe jest wystawienie listu referencyjnego, z którego będzie wynikać, iż poprzedni zleceniodawca negatywnie ocenia współpracę z wykonawcą. Przyznam, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie spotkałem się takim listem referencyjnym.

List referencyjny

Istotą listu referencyjnego jest polecenie wykonawcy potencjalnemu, przyszłemu klientowi. Celem dokumentów referencyjnych dołączanych do ofert przetargowych nie jest potwierdzenie nieprawidłowej współpracy pomiędzy zleceniodawcą, a wykonawcą zamówienia, a potwierdzenie, iż współpraca przebiegała prawidłowo, a przedmiot zamówienia został wykonany zgodnie z ustaleniami wynikającymi z dokumentacji przetargowej. Jeżeli wykonawca ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego posługuje się dokumentami referencyjnymi od poprzednich zleceniodawców, to nie sposób uznać, iż „list referencyjny” który z założenia wyraża pozytywną opinię o współpracy, nie stanowi pierwszego kroku dla potwierdzenia należytej realizacji dostaw. Przedstawienie wraz z ofertą dokumentów referencyjnych wskazujących, iż zamówienie zostało wykonane, bez równoczesnego wykazywania przez poprzedniego zleceniodawcę jakikolwiek nieprawidłowości, czy wad w realizacji tego zamówienia utrudnia postawienie tezy, że dane zamówienie zostało wykonane nieprawidłowo, bez należytej staranności, nienależycie, co w rezultacie oznacza, iż należały przyjąć, iż zostało wykonane należycie.

Czytaj więcej: Zamówienia publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Praktyka prowadzonych postępowań wskazuje na to, że od dokumentów referencyjnych składanych wraz z ofertą nie można oczekiwać, iż każdorazowo będą sformułowane w ten sposób by stanowić literalne odzwierciedlenie treści r.w.d. Każdy z podmiotów wystawiających referencje może formułować dokumenty referencyjne według własnego uznania, a o tym czy treść dokumentu potwierdza należytą realizację świadczenia przesądza całokształt treści dokumentu referencyjnego.

O należytej realizacji zamówienia publicznego można mówić wówczas, gdy przedmiot świadczenia został wykonany prawidłowo w aspekcie terminu realizacji oraz w aspekcie jakość świadczenia odnoszonej do zakresu świadczenia, wymaganych parametrów technicznych itp. Innymi słowy, zamówienie zrealizowane z należytą starannością to zamówienie wykonane w wymaganym terminie i zgodnie z wymogami umowy odnoszącymi się np. do parametrów technicznych przedmiotu dostawy. Jeżeli z dokumentów referencyjnych wynika przykładowo, że zamówienie zostało zrealizowane terminowo, a także w zakresie i trybie ustalonym pomiędzy stronami umowy, to z tak sformułowanych dokumentów wynika należyta realizacja zamówienia, pomimo nie użycia „magicznego zwrotu” o należytej realizacji. Użycie takich sformułowań wskazuje jednoznacznie na dochowanie wymogów odnoszących się do jakości przedmiotu świadczenia, a zawartych w dokumentacji przetargowej w oparciu o którą były przeprowadzane przedmiotowe postępowania. Złożenie oświadczenia wiedzy jednoznacznie wskazującego na dochowanie wymagań co do terminu realizacji, a także pozostałych wymagań ustalonych pomiędzy stronami umowy przesądza o prawidłowej (należytej) realizacji zamówienia.

Niestety stale się pojawiają i będą się pojawiać osoby, które dając się uwieść magii słów wplecionych w treść r.w.d. będą oczekiwały potwierdzenia wymaganej jakości poprzez przytaczanie treści przepisów.

Masz pytania? Podyskutuj na Forum!

 

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

REKLAMA

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

REKLAMA