REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie zamówień na usługi nieprorytetowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

REKLAMA

W myśl art. 5 ust. 1a w/w ustawy w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:
1)   naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
2)   naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3)   poniesieniem straty w mieniu publicznym;
4)   uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. akt KIO/KD 49/14 (LEX nr 1483908) stwierdziła, iż „mimo, niewątpliwie otwartego katalogu przesłanek określonych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp., zakres okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia (także zamówienia z wolnej ręki) w oparciu o przywołany przepis ustawy, nie może być stosowany w sposób dowolny. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp prowadzi do wniosku, że możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego. Ustawodawca wskazał przykładowy katalog negatywnych skutków, który mogą uzasadniać zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki. Otwartość okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia czy zamówienia z wolnej ręki, wynikająca z art. 5 ust. 1a ustawy Pzp nie oznacza zupełnej dowolności w stosowaniu tego przepisu. Zamawiający, powołujący się na dyspozycję tego przepisu, winien wykazać, że zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia mogłoby skutkować naruszeniem podstawowych zasad, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885), odnoszących się do gospodarnego, celowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych, wydatkowania środków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań lub zapobieżenia poniesienia straty w mieniu publicznym czy nieterminowej realizacji zadań. Z uwagi na otwarty katalog okoliczności, wymienionych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp należy uznać, że przesłanki tam określone wskazują jedynie zasadnicze kierunki w jakich zamawiający, powołujący się dyspozycję art. 5 ust. 1a ustawy Pzp winien przeprowadzić rozważania przed zastosowaniem trybu zamówienia z wolnej ręki czy negocjacji bez ogłoszenia. Fakt, iż przepis art. 5 ust. 1a ustawy ma charakter otwarty nie zwalnia zamawiającego od podania faktycznego i prawnego uzasadnienia zastosowania wybranego trybu.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający udzielając zamówień, których przedmiotem są zamówienia niepriorytetowe podstawie art. 5 ust. 1a w/w ustawy winien zawsze uzasadnić zasadność wykorzystania trybu negocjacji bez ogłoszenia lub w trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie to powinno polegać na przedstawieniu stanu faktycznego oraz prawnego, z których wynikać powinna potrzeba wykorzystania przez zamawiającego jednego z w/w trybów. Brak takiego uzasadnienie skutkować będzie tym, iż postępowanie zostanie przeprowadzone wbrew art. 5 ust. 1a w/w ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Przemysław Naworol - aplikant adwokacki

Zobacz również: Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA