REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie zamówień na usługi nieprorytetowe

 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

REKLAMA

W myśl art. 5 ust. 1a w/w ustawy w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:
1)   naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
2)   naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3)   poniesieniem straty w mieniu publicznym;
4)   uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. akt KIO/KD 49/14 (LEX nr 1483908) stwierdziła, iż „mimo, niewątpliwie otwartego katalogu przesłanek określonych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp., zakres okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia (także zamówienia z wolnej ręki) w oparciu o przywołany przepis ustawy, nie może być stosowany w sposób dowolny. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp prowadzi do wniosku, że możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego. Ustawodawca wskazał przykładowy katalog negatywnych skutków, który mogą uzasadniać zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki. Otwartość okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia czy zamówienia z wolnej ręki, wynikająca z art. 5 ust. 1a ustawy Pzp nie oznacza zupełnej dowolności w stosowaniu tego przepisu. Zamawiający, powołujący się na dyspozycję tego przepisu, winien wykazać, że zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia mogłoby skutkować naruszeniem podstawowych zasad, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885), odnoszących się do gospodarnego, celowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych, wydatkowania środków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań lub zapobieżenia poniesienia straty w mieniu publicznym czy nieterminowej realizacji zadań. Z uwagi na otwarty katalog okoliczności, wymienionych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp należy uznać, że przesłanki tam określone wskazują jedynie zasadnicze kierunki w jakich zamawiający, powołujący się dyspozycję art. 5 ust. 1a ustawy Pzp winien przeprowadzić rozważania przed zastosowaniem trybu zamówienia z wolnej ręki czy negocjacji bez ogłoszenia. Fakt, iż przepis art. 5 ust. 1a ustawy ma charakter otwarty nie zwalnia zamawiającego od podania faktycznego i prawnego uzasadnienia zastosowania wybranego trybu.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający udzielając zamówień, których przedmiotem są zamówienia niepriorytetowe podstawie art. 5 ust. 1a w/w ustawy winien zawsze uzasadnić zasadność wykorzystania trybu negocjacji bez ogłoszenia lub w trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie to powinno polegać na przedstawieniu stanu faktycznego oraz prawnego, z których wynikać powinna potrzeba wykorzystania przez zamawiającego jednego z w/w trybów. Brak takiego uzasadnienie skutkować będzie tym, iż postępowanie zostanie przeprowadzone wbrew art. 5 ust. 1a w/w ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Przemysław Naworol - aplikant adwokacki

Zobacz również: Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. B. Nowacka wyklucza powrót WOS do szkół. Co z utratą u nauczycieli pracy albo godzin pracy?

Min. B. Nowacka Nowacka wypowiedziała się o pomyśle ZNP o przywróceniu WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

Wniosek o bon energetyczny będą przyjmowały gminy do 31 października 2024 r. Sprawdź, czy przysługuje Ci nowe świadczenie!

Bon energetyczny jako nowe świadczenie pieniężne ma być przyznawany na wniosek beneficjenta złożony do końca października 2024 r. Obsługą bonu będą zajmowały się gminy i to tam należy kierować swoje kroki, by przejść całą procedurę. Szczegóły dotyczące składania wniosku zawiera ustawa, która właśnie ujrzała światło dzienne. Sprawdź, czy bon energetyczny jest dla Ciebie!

Kto się załapie na bon energetyczny 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są dość niskie

Wysokość świadczenia w postaci bonu energetycznego będzie zależna m.in. od osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już od lipca 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo dla lepiej zarabiających.

Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

REKLAMA

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

REKLAMA

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

REKLAMA