REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie zamówień na usługi nieprorytetowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia
Zamówienia na usługi niepriorytetowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

REKLAMA

REKLAMA

W myśl art. 5 ust. 1a w/w ustawy w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:
1)   naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
2)   naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3)   poniesieniem straty w mieniu publicznym;
4)   uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. akt KIO/KD 49/14 (LEX nr 1483908) stwierdziła, iż „mimo, niewątpliwie otwartego katalogu przesłanek określonych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp., zakres okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia (także zamówienia z wolnej ręki) w oparciu o przywołany przepis ustawy, nie może być stosowany w sposób dowolny. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp prowadzi do wniosku, że możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (także zamówienia z wolnej ręki) musi być uzasadniona obiektywnymi przesłankami wskazującymi na to, że zamawiający nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby otwarte a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach mogłoby wywołać negatywne skutki dla zamawiającego. Ustawodawca wskazał przykładowy katalog negatywnych skutków, który mogą uzasadniać zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki. Otwartość okoliczności uzasadniających zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia czy zamówienia z wolnej ręki, wynikająca z art. 5 ust. 1a ustawy Pzp nie oznacza zupełnej dowolności w stosowaniu tego przepisu. Zamawiający, powołujący się na dyspozycję tego przepisu, winien wykazać, że zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia mogłoby skutkować naruszeniem podstawowych zasad, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885), odnoszących się do gospodarnego, celowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych, wydatkowania środków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań lub zapobieżenia poniesienia straty w mieniu publicznym czy nieterminowej realizacji zadań. Z uwagi na otwarty katalog okoliczności, wymienionych w art. 5 ust. 1a ustawy Pzp należy uznać, że przesłanki tam określone wskazują jedynie zasadnicze kierunki w jakich zamawiający, powołujący się dyspozycję art. 5 ust. 1a ustawy Pzp winien przeprowadzić rozważania przed zastosowaniem trybu zamówienia z wolnej ręki czy negocjacji bez ogłoszenia. Fakt, iż przepis art. 5 ust. 1a ustawy ma charakter otwarty nie zwalnia zamawiającego od podania faktycznego i prawnego uzasadnienia zastosowania wybranego trybu.”

REKLAMA

Wynika z powyższego, iż zamawiający udzielając zamówień, których przedmiotem są zamówienia niepriorytetowe podstawie art. 5 ust. 1a w/w ustawy winien zawsze uzasadnić zasadność wykorzystania trybu negocjacji bez ogłoszenia lub w trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie to powinno polegać na przedstawieniu stanu faktycznego oraz prawnego, z których wynikać powinna potrzeba wykorzystania przez zamawiającego jednego z w/w trybów. Brak takiego uzasadnienie skutkować będzie tym, iż postępowanie zostanie przeprowadzone wbrew art. 5 ust. 1a w/w ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Przemysław Naworol - aplikant adwokacki

Zobacz również: Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga! Ostrzeżenie przed fałszywymi SMS-ami z ZUS

Ostatnio lekarze otrzymują SMS-y z linkiem do rzekomej „aktualizacji” certyfikatu do wystawiania zwolnień lekarskich. ZUS ostrzega - to próba oszustwa!

System kaucyjny zmienia układ sił w gospodarce odpadami. Samorządy zgłaszają obawy

Od 1 października 2025 roku w Polsce działa nowy system kaucyjny, który — choć formalnie nie obejmuje gmin — realnie wpływa na funkcjonowanie samorządowych systemów gospodarowania odpadami. Samorządy obawiają się nie tylko utraty przychodów z wartościowych frakcji, ale też wzrostu kosztów i problemów z realizacją ustawowych poziomów recyklingu. Eksperci zauważają, że bez pełnego wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta, skutki tych zmian mogą być dotkliwe. Komentarza w tej sprawie udziela mec. Bartłomiej Tkaczyk, partner w kancelarii LEGALLY.SMART.

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd?

Gdzie wyrzuca się styropian? Wszystko zależy od jego rodzaju. Styropian można wyrzucić do pojemnika żółtego, czarnego albo bezpośrednio do PSZOK-u. Do którego worka wrzucać styropian opakowaniowy czyli po sprzętach agd?

Morska Modernizacja Polski: Trzy programy realizowane przez PGZ [Gość Infor.pl]

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) realizuje obecnie najbardziej złożony i zaawansowany technologicznie program w historii polskiej Marynarki Wojennej. Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jan Grabowski podczas Warsaw Security Forum przekazał, że przyszłość polskiej floty opiera się na trzech filarach: najpotężniejszych w historii fregatach Miecznik, okręcie ratowniczym Ratownik oraz strategicznym programie okrętów podwodnych Orka. Ile lat dzieli nas od momentu, w którym Polska w pełni zabezpieczy swoje strategiczne interesy na Bałtyku?

REKLAMA

KRUS: Składki na ubezpieczenie rolników w IV kwartale 2025 r. – stawki i terminy płatności

Rolnicy, małżonkowie i domownicy opłacający składki w KRUS muszą przygotować się na nowe stawki w IV kwartale 2025 roku. Sprawdź, ile wynoszą składki na ubezpieczenia społeczne rolników i do kiedy trzeba je zapłacić.

Edukacja zdrowotna - im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie. W Krakowie 33% uczniów na tych zajęciach

Blisko 33% uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

REKLAMA

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wreszcie dogonią wynagrodzenia ich podwładnych! Przez lata dochodziło do absurdu: kluczowi urzędnicy samorządowi zarabiali mniej niż część ich pracowników. Ta niesprawiedliwość, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, zostanie naprawiona nowym rozporządzeniem. Sprawdź, jakich podwyżek możesz się spodziewać i dlaczego organizacje samorządowe wymusiły te zmiany!

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

REKLAMA