| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Zmiana treści SIWZ po upływie terminu do składania ofert

Zmiana treści SIWZ po upływie terminu do składania ofert

Czy można zmienić treść SIWZ po upływie terminu do składania ofert? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych stwierdziła, iż jasne wymagania SIWZ powinny być bezwzględnie stosowane i egzekwowane w trakcie oceny ofert, nawet jeżeli prowadzą do sytuacji, w której nie istnieje przedmiot dostawy je spełniający i przez to dane zamówienie nie może dojść do skutku.

W praktyce zdarzają się takie sytuacje, w których zamawiający, tak szczegółowo opisze wymagania, jakie musi spełnić wykonawca, aby wziąć udział w postępowaniu, że nikt nie jest wstanie ich spełnić. Prowadzi to do sytuacji, w której nikt nie może wziąć udziału w postępowaniu organizowanym przez zamawiającego. W takiej sytuacji wykonawca przed złożeniem swojej oferty, winien ten fakt zgłosić zamawiającemu, kwestionując treść tych wymogów. Problem jednak powstaje wtedy, kiedy wykonawcy już po złożeniu swoich ofert, zaczną kwestionować te wymogi. Czy wykonawca może skutecznie kwestionować treść tych wymogów, po upływie terminu do składania ofert?

Zobacz również: Wykluczenie wykonawcy, który złożył wadium

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 11 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 1088/15 wskazała, że: „jasne wymagania SIWZ (które nie zostały zmienione czy zakwestionowane na etapie przed składaniem ofert) powinny być bezwzględnie stosowane i egzekwowane w trakcie oceny ofert, nawet jeżeli prowadzą do sytuacji, w której nie istnieje przedmiot dostawy je spełniający i przez to dane zamówienie nie może dojść do skutku.”

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Wynika z powyższego, iż jeżeli wykonawcy nie kwestionowali wymogów określonych przez zamawiającego w SIWZ, przed złożeniem swoich ofert, to nie mogą tego zrobić, już po ich złożeniu. Co też skutkować będzie tym, iż żaden z wykonawców, nie zostanie wybrany do realizacji zamówienia, gdyż żaden z nich nie będzie spełniał wymogów określonych przez zamawiającego. Izba Odwoławcza opowiedziała się za rygorystycznym przestrzeganiem wymogów określonych przez zamawiającego w SIWZ. Stanowisko takie gwarantuje z pewnością przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji. Zmiana treści SIWZ zawsze może powodować zmianę kręgu podmiotów, którzy mogliby chcieć wziąć udział w postępowaniu. Natomiast jeżeli do zmiany tej treści doszłoby, już po upływie terminu do składania ofert, to zmiana ta objęłaby tylko tych wykonawców, którzy złożyliby swoje oferty. Mogłoby to pokrzywdzić tych wykonawców, którzy chcieliby wziąć udział w tym postępowaniu, jeżeli do zmiany tej doszłoby na wcześniejszym etapie postępowania. W mojej ocenie rozwiązanie takie jest słuszne, gdyż gwarantuje równość wszystkich wykonawców w toku postępowania przetargowego, która byłaby zachwiana, jeżeli przewidziano by, nawet w wyjątkowych przypadkach, zmianę treści SIWZ, po określeniu kręgu podmiotów, którzy mogą wziąć udział w postępowaniu.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zamówienia publiczne, dokumenty/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne, dokumenty/ Fot. Fotolia

INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego599.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Adamczyk

Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »