REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć
Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć? Zostały mniej niż trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów. Dla większości podmiotów szansa na spokojne wdrożenie systemów dla Sygnalistów już minęła. Nie ma już na to czasu. Pośpiech zawsze powoduje zwiększenie ryzyko popełnienia błędu.

Jakie jest największe zagrożenia dla skutecznego wdrożenia systemów dla sygnalistów?

Tak jak pisałem we wstępie. Największe zagrożenie to coraz krótszy czas na wdrożenie systemu. Niedługo miną dwa lata na wdrożenie Dyrektywy i systemów. Z braku wiedzy i braku ustawy ten czas został przez większość podmiotów zmarnowany. Obawiam się, że będzie tak jak z RODO, a nawet gorzej. Załóżmy, że projekt ustawy pojawi się w październiku, zostanie uchwalony do końca listopada i będzie miał dwutygodniowe vacatio legis. Podmiotom po prostu zabraknie czasu na rzetelne zaprojektowanie i wdrożenie systemów.

REKLAMA

REKLAMA

Jedyna szansa by zminimalizować to ryzyko to jak najszybsze rozpoczęcie wdrażania. Im wcześniej zaczniemy tym więcej czasu będziemy mieli.

Ci co już wdrożyli system lub kończą go wdrażać, mają teraz czas na spokojne testowanie i poprawianie systemu.

Jakie jest drugie największe zagrożenie?

Brak wiedzy i świadomości w podmiocie. Największe zagrożenie to brak świadomości u najwyższego kierownictwa, ponieważ to najwyższe kierownictwo zarządza podmiotem i organizuje jego funkcjonowanie. Bez działania Najwyższego kierownictwa nie ma szans wdrożenie systemu dla sygnalistów. Rozwiązanie jest jedno – szkolenia.

REKLAMA

Oprócz tego dochodzi kwestia wiedzy i świadomości wśród pracowników. Rozwiązaniem jest komunikacja, w tym edukacja. Oprócz szkoleń mogą to być filmiki, artykuły w biuletynach, newsletter, plakaty itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie też , kto przyjmuje zgłoszenia od demaskatorów, prowadzi postępowania wyjaśniające i czynności następcze. Tak jak pisałem w innym artykule na Inforze, często najlepszym rozwiązaniem jest oprzeć system na swoich pracowników i zapewnienie im wsparcia zewnętrznych ekspertów. Pozwoli to połączyć wiedzę o Kulturze organizacyjnej danego podmiotu z wiedzą ekspercką.

Jakie jest kolejne zagrożenie we wdrażaniu systemów dla Sygnalistów?

Kolejne zagrożenie wynika z powyższych. Nagle tysiące podmiotów będzie chciało na wczoraj wdrożyć systemy dla sygnalistów. Ekspertów od wdrożeń nie jest dużo, za to pojawi się mnóstwo espertów chcących zarobić na wzroście popytu i proponujących gotową dokumentację lub pierwsze programy/kanały dla sygnalistów (często niestety nie spełniających wymagań Dyrektywy).

Radzę weryfikować jak długo dany ekspert zajmuje się tematyką sygnalistów np. czy pisze od lat artykuły o tym na Infor.pl (systematycznie a nie jednorazowo). Od dostawców oprogramowania/platform IT/kanałów zgłoszeniowych itd., należy domagać się referencji. Są na rynku polskie podmioty które od paru lat dostarczają platformy IT/kanały dla Sygnalistów. Zalecam więc wymagania co najmniej 4-6 referencji z 3 ostatnich lat. Warto też przed kupnem platformy dla sygnalistów ją przetestować.

Ważne jest by dostawca brał odpowiedzialność za stabilność platformy i spełnienie przez nią wymagań prawnych.

Warto też by platforma dla sygnalistów miała też inne funkcjonalności w cenie.

Co jeszcze zagraża skutecznemu wdrożeniu systemów dla Sygnalistów?

Moim zdaniem to:

  1. zarezerwowanie zbyt małych zasobów (kadrowych lub rzeczowych) na wdrożenie systemów,
  2. traktowanie wdrożenia jako jednorazowej czynności, a system powinien funkcjonować w systemie Deminga,
  3. brak odpowiedniego wsparcia najwyższego kierownictwa.

Doświadczenie z RODO uczy, że to najczęstsze przyczyny pozorności lub nieskuteczności systemów.

Reasumując, radzę wdrażać systemy nie czekając na ustawę. Należy też zapewnić odpowiednie wsparcie najwyższego kierownictwa oraz pomoc ekspertów zewnętrznych.

Pamiętajmy, może być tanio albo dobrze. Bo szybko już musi być. A niemożliwe by było tanio, szybko i dobrze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA