REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć
Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć? Zostały mniej niż trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów. Dla większości podmiotów szansa na spokojne wdrożenie systemów dla Sygnalistów już minęła. Nie ma już na to czasu. Pośpiech zawsze powoduje zwiększenie ryzyko popełnienia błędu.

Jakie jest największe zagrożenia dla skutecznego wdrożenia systemów dla sygnalistów?

Tak jak pisałem we wstępie. Największe zagrożenie to coraz krótszy czas na wdrożenie systemu. Niedługo miną dwa lata na wdrożenie Dyrektywy i systemów. Z braku wiedzy i braku ustawy ten czas został przez większość podmiotów zmarnowany. Obawiam się, że będzie tak jak z RODO, a nawet gorzej. Załóżmy, że projekt ustawy pojawi się w październiku, zostanie uchwalony do końca listopada i będzie miał dwutygodniowe vacatio legis. Podmiotom po prostu zabraknie czasu na rzetelne zaprojektowanie i wdrożenie systemów.

REKLAMA

Jedyna szansa by zminimalizować to ryzyko to jak najszybsze rozpoczęcie wdrażania. Im wcześniej zaczniemy tym więcej czasu będziemy mieli.

Ci co już wdrożyli system lub kończą go wdrażać, mają teraz czas na spokojne testowanie i poprawianie systemu.

Jakie jest drugie największe zagrożenie?

REKLAMA

Brak wiedzy i świadomości w podmiocie. Największe zagrożenie to brak świadomości u najwyższego kierownictwa, ponieważ to najwyższe kierownictwo zarządza podmiotem i organizuje jego funkcjonowanie. Bez działania Najwyższego kierownictwa nie ma szans wdrożenie systemu dla sygnalistów. Rozwiązanie jest jedno – szkolenia.

Oprócz tego dochodzi kwestia wiedzy i świadomości wśród pracowników. Rozwiązaniem jest komunikacja, w tym edukacja. Oprócz szkoleń mogą to być filmiki, artykuły w biuletynach, newsletter, plakaty itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie też , kto przyjmuje zgłoszenia od demaskatorów, prowadzi postępowania wyjaśniające i czynności następcze. Tak jak pisałem w innym artykule na Inforze, często najlepszym rozwiązaniem jest oprzeć system na swoich pracowników i zapewnienie im wsparcia zewnętrznych ekspertów. Pozwoli to połączyć wiedzę o Kulturze organizacyjnej danego podmiotu z wiedzą ekspercką.

Jakie jest kolejne zagrożenie we wdrażaniu systemów dla Sygnalistów?

REKLAMA

Kolejne zagrożenie wynika z powyższych. Nagle tysiące podmiotów będzie chciało na wczoraj wdrożyć systemy dla sygnalistów. Ekspertów od wdrożeń nie jest dużo, za to pojawi się mnóstwo espertów chcących zarobić na wzroście popytu i proponujących gotową dokumentację lub pierwsze programy/kanały dla sygnalistów (często niestety nie spełniających wymagań Dyrektywy).

Radzę weryfikować jak długo dany ekspert zajmuje się tematyką sygnalistów np. czy pisze od lat artykuły o tym na Infor.pl (systematycznie a nie jednorazowo). Od dostawców oprogramowania/platform IT/kanałów zgłoszeniowych itd., należy domagać się referencji. Są na rynku polskie podmioty które od paru lat dostarczają platformy IT/kanały dla Sygnalistów. Zalecam więc wymagania co najmniej 4-6 referencji z 3 ostatnich lat. Warto też przed kupnem platformy dla sygnalistów ją przetestować.

Ważne jest by dostawca brał odpowiedzialność za stabilność platformy i spełnienie przez nią wymagań prawnych.

Warto też by platforma dla sygnalistów miała też inne funkcjonalności w cenie.

Co jeszcze zagraża skutecznemu wdrożeniu systemów dla Sygnalistów?

Moim zdaniem to:

  1. zarezerwowanie zbyt małych zasobów (kadrowych lub rzeczowych) na wdrożenie systemów,
  2. traktowanie wdrożenia jako jednorazowej czynności, a system powinien funkcjonować w systemie Deminga,
  3. brak odpowiedniego wsparcia najwyższego kierownictwa.

Doświadczenie z RODO uczy, że to najczęstsze przyczyny pozorności lub nieskuteczności systemów.

Reasumując, radzę wdrażać systemy nie czekając na ustawę. Należy też zapewnić odpowiednie wsparcie najwyższego kierownictwa oraz pomoc ekspertów zewnętrznych.

Pamiętajmy, może być tanio albo dobrze. Bo szybko już musi być. A niemożliwe by było tanio, szybko i dobrze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

REKLAMA