REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnaliści - zmiany w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Sygnaliści - zmiany w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
Sygnaliści - zmiany w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 kwietnia br., na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.

Czy zmieniły się przepisy karne w nowym projekcie ustawy o sygnalistach?

Ministerstwo wprowadziło następujące zmiany w projektowanych przepisach karnych:

REKLAMA

  1. dotychczas karane miało być utrudnianie zgłoszenia, a teraz karane ma być również usiłowania utrudnienia dokonania zgłoszenia. Ponadto jeżeli ktoś utrudnia zgłoszenia stosując przemoc, groźbę lub podstęp ma podlegać surowszej karze. Jednocześnie obniżono maksymalną karę z 3 lat pozbawienia wolności na 2 lata pozbawienia wolności,
  2. przewidziano surowsze kary (maksymalnie 3 lata pozbawienia wolności) dla osób, które stosują łącznie więcej niż 2 działania odwetowe wobec sygnalisty,
  3. oprócz karania naruszenia poufności tożsamości Sygnalisty ma być również karane niezachowanie poufności  tożsamości osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym. Jednocześnie obniżono maksymalną karę z 3 lat pozbawienia wolności na 1 rokpozbawienia wolności,
  4. ma być karane tylko świadome dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji (to jest bardzo słuszna zmiana, bo sygnalista nie będzie musiał się obawiać sytuacji, gdy jego podejrzenia się nie potwierdzą). Ponadto ma być karana osoba, która pomogła w dokonaniu zgłoszenia nieprawdziwych informacji,
  5. osobie która wbrew przepisom ustawy nie ustanowiła procedury wewnętrznej albo ustanowiła procedurę wewnętrzną naruszającą ustawę ma podlegać maksymalnie karze grzywny, a nie pozbawienia wolności do lat 3.

Postulaty jak karać za nieprzestrzegania przepisów o sygnalistach

W tym miejscu chciałbym kolejny raz zauważyć dwie rzeczy.

REKLAMA

Po pierwsze zamiast karać za brak procedury lub jej niezgodność ustawy należałoby karać za brak wdrożonego systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych lub za jego pozorność. Celem Dyrektywy o Sygnalistach i ustawy nie jest bowiem aby w podmiotach publicznych i podmiotach prywatnych były procedury ale żeby funkcjonował w nich skuteczny system przyjmowania zgłoszeń od Sygnalistów, aby sygnaliści byli realnie chronieni i żeby podmioty podejmowały odpowiednie działania w wyniku wpłynięcia zgłoszenia na temat naruszenia lub nadużycia.

Po drugie groźba wielomilionowej kara administracyjnej za brak systemu lub jego pozorność jest skuteczniejsza niż groźba grzywny dla osoby fizycznej – np. Prezesa Zarządu, Wójta czy Dyrektora.

Czy jest jeszcze jakaś ważna zmiana w projekcie ustawy o sygnalistach, na którą trzeba zwrócić uwagę?

W poprzedniej wersji projektu ustawy, obowiązek wdrożenia systemu do przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych był uzależniony od ilości pracowników (w rozumieniu kodeksu pracy i ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych) danego podmiotu. Wiele podmiotów zauważało, że przecież obecnie wiele podmiotów zatrudnia na podstawie umów cywilno-prawnych lub B2B, a nie na podstawie umowy o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W obecnym projekcie ustawy o sygnalistach obowiązek wdrożenia systemu zależy od ilości osób wykonujących pracę na rzecz danego podmiotu. Jednocześnie brak definicji co oznacza „osoba wykonująca pracę na rzecz danego podmiotu”. Mogą to być osoby zatrudnione na umowę o pracę, na umowę cywilnoprawną, na umowę B2B ale teoretycznie też np. osoby zatrudnione w spółce córce lub podmiocie podległym.

Na pewno cieszy mnie, że ustawodawca zauważył ten problem i mam nadzieję, że nie pozwoli najpewniej uciekać podmiotom pod rygoru ustawy poprzez wypychanie ludzi na umowy cywilnoprawne lub B2B albo przez budowanie grup kapitałowych z całego szeregu małych spółek i spółeczek.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA