Portal ePUAP – narzędzie do załatwiania spraw urzędowych przez internet
REKLAMA
REKLAMA
ePUAP – urząd przez internet…
…czyli Twoja przepustka do załatwienia spraw urzędowych bez konieczności oczekiwania w długich kolejkach!
REKLAMA
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jest to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która ma usprawnić obywatelom komunikację z jednostkami administracji publicznej.
Załóż konto
Pierwszym krokiem w uzyskaniu certyfikatu jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, dzięki któremu założymy konto na ePUAP-ie. We wniosku należy wpisać podstawowe dane osobowe: imię, nazwisko, numer PESEL – do weryfikacji tożsamości, adres mailowy oraz telefon kontaktowy – do autoryzowania załatwianych spraw SMS-em. Jak w przypadku każdego konta, wymagane jest również stworzenie loginu oraz hasła.
Zobacz również: SMS-y sposobem komunikacji gmin z mieszkańcami
Zakładając konto, już na samym początku możemy wybrać, czy chcemy logować się do systemu certyfikatem kwalifikowanym, czy przy użyciu hasła. W przypadku wybrania opcji do logowania przy użyciu hasła, konieczna jest wizyta w urzędzie. Dodatkowo możemy wybrać opcję potwierdzania logowania do systemu kodami do autoryzacji.
Przy pierwszym logowaniu należy podać dodatkowe informacje, np. typ podmiotu.
Stwórz profil zaufany
Kolejnym krokiem jest stworzenie profilu zaufanego – należy wypełnić wniosek (Moje Profile Zaufane – Złóż wniosek). Wniosek zawiera podobne elementy jak poprzedni: imię, nazwisko, PESEL oraz adres e-mail. Należy wybrać również sposób przekazywania danych służących autoryzacji: SMS lub e-mail. Po wysłaniu dokumentu należy udać się do dowolnego urzędu skarbowego, wojewódzkiego lub urzędu gminy z dowodem osobistym lub paszportem w celu potwierdzenia tożsamości. Czas na to przewidziany to maksymalnie 14 dni od daty złożenia wniosku. Wybór urzędu należy do nas, nie musi bowiem być to urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. Osoby przebywające za granicą, tożsamość mogą potwierdzić w placówkach dyplomatycznych lub biurach handlowych.
Osoby, które posiadają podpis elektroniczny, mogą potwierdzić swój profil zaufany samodzielnie.
Profil zaufany jest bezpłatny, a okres jego ważności wynosi trzy lata, od daty jego potwierdzenia.
Przy użyciu profilu zaufanego możesz składać wnioski i podania do urzędów bez wychodzenia z domu. Autoryzacja czynności odbywa się przy użyciu kodów SMS. Przed przystąpieniem do działania warto upewnić się, że dany urząd obsługuje wybraną usługę elektronicznie. Można to zrobić na stronie Ministerstwa.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: https://epuap.gov.pl/wps/portal
https://pl.wikipedia.org/wiki/EPUAP
Polecamy serwis: Klienci
REKLAMA
REKLAMA