REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal ePUAP – narzędzie do załatwiania spraw urzędowych przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Internet, urząd/ fot. Fotolia
Internet, urząd/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jest to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która ma usprawnić obywatelom komunikację z jednostkami administracji publicznej. Pierwszym krokiem w uzyskaniu certyfikatu jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, dzięki któremu założymy konto na ePUAP-ie.

ePUAP – urząd przez internet…

…czyli Twoja przepustka do załatwienia spraw urzędowych bez konieczności oczekiwania w długich kolejkach!

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jest to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która ma usprawnić obywatelom komunikację z jednostkami administracji publicznej.

Załóż konto

Pierwszym krokiem w uzyskaniu certyfikatu jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, dzięki któremu założymy konto na ePUAP-ie. We wniosku należy wpisać podstawowe dane osobowe: imię, nazwisko, numer PESEL – do weryfikacji tożsamości, adres mailowy oraz telefon kontaktowy – do autoryzowania załatwianych spraw SMS-em. Jak w przypadku każdego konta, wymagane jest również stworzenie loginu oraz hasła.

Zobacz również: SMS-y sposobem komunikacji gmin z mieszkańcami

REKLAMA

Zakładając konto, już na samym początku możemy wybrać, czy chcemy logować się do systemu certyfikatem kwalifikowanym, czy przy użyciu hasła. W przypadku wybrania opcji do logowania przy użyciu hasła, konieczna jest wizyta w urzędzie. Dodatkowo możemy wybrać opcję potwierdzania logowania do systemu kodami do autoryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy pierwszym logowaniu należy podać dodatkowe informacje, np. typ podmiotu.

Stwórz profil zaufany

Kolejnym krokiem jest stworzenie profilu zaufanego – należy wypełnić wniosek (Moje Profile Zaufane – Złóż wniosek). Wniosek zawiera podobne elementy jak poprzedni: imię, nazwisko, PESEL oraz adres e-mail. Należy wybrać również sposób przekazywania danych służących autoryzacji: SMS lub e-mail. Po wysłaniu dokumentu należy udać się do dowolnego urzędu skarbowego, wojewódzkiego lub urzędu gminy z dowodem osobistym lub paszportem w celu potwierdzenia tożsamości. Czas na to przewidziany to maksymalnie 14 dni od daty złożenia wniosku. Wybór urzędu należy do nas, nie musi bowiem być to urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. Osoby przebywające za granicą, tożsamość mogą potwierdzić w placówkach dyplomatycznych lub biurach handlowych.

Osoby, które posiadają podpis elektroniczny, mogą potwierdzić swój profil zaufany samodzielnie.

Profil zaufany jest bezpłatny, a okres jego ważności wynosi trzy lata, od daty jego potwierdzenia.

Przy użyciu profilu zaufanego możesz składać wnioski i podania do urzędów bez wychodzenia z domu. Autoryzacja czynności odbywa się przy użyciu kodów SMS. Przed przystąpieniem do działania warto upewnić się, że dany urząd obsługuje wybraną usługę elektronicznie. Można to zrobić na stronie Ministerstwa.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: https://epuap.gov.pl/wps/portal

https://pl.wikipedia.org/wiki/EPUAP

Polecamy serwis: Klienci

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA