reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Odpisy aktów stanu cywilnego - szybsze procedury

Odpisy aktów stanu cywilnego - szybsze procedury

Odpisy aktów stanu cywilnego mają być wydawane szybciej. Projekt MSWiA przyznaje uprawnienia pracownikom urzędów stanu cywilnego do przenoszenia akt sporządzonych w księgach papierowych do rejestru.

Zmianą, która ma pomóc nowożeńcom, będzie wprowadzenie regulacji określającej liczbę wydawanych zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz formularzy zaświadczeń, które wypełnia duchowny w przypadku ślubu kościelnego, który wywołuje skutki cywilnoprawne. O taki przepis upominała się Konferencja Episkopatu Polski.

MSWiA chce też rozszerzyć uprawnienia do unieważniania w trybie administracyjnym aktów stanu cywilnego oraz dołączanych do nich wzmianek dodatkowych (wpływają one na treść lub ważność tych dokumentów). Przewidziano tu dwa sposoby. Pierwszy pozwoli wojewodzie unieważnić te akty, które zostały przeniesione do centralnego rejestru, ale wszystkie dotyczą tego samego zdarzenia. Drugi tryb da kierownikowi urzędu stanu cywilnego prawo do unieważniania aktów, które z przyczyn technicznych niewłaściwie zarejestrowano lub błędnie przeniesiono do centralnego rejestru stanu cywilnego z papierowej księgi albo z aplikacji "lokalnej".

Do tej pory nie było podstawy prawnej do unieważnienia takich wpisów w rejestrze stanu cywilnego, a w największych USC mogło powstać po kilkadziesiąt błędnie sporządzonych aktów lub wzmianek dodatkowych. Każdy, kto wcześniej otrzymał odpis unieważnionego aktu lub też odpis aktu z unieważnioną wzmianką, zostanie powiadomiony o unieważnieniu oraz otrzyma nieodpłatnie odpis prawidłowego aktu stanu cywilnego - przewidziano w projekcie.

Wprowadzona w marcu 2015 r. ustawa dawała urzędom możliwość sporządzania aktów stanu cywilnego w tradycyjny sposób do końca sierpnia 2015 r. Jednocześnie tym urzędom, które z tej opcji skorzystały, nakazano przeniesienie tak sporządzonych dokumentów do centralnego rejestru do końca 2015 r. W projekcie zaproponowano, by pozostawić nakaz przeniesienia, ale wykreślić z ustawy termin jego wykonania. MSWiA uzasadnia, że takie rozwiązanie pozwoli "uniknąć potencjalnego spiętrzenia zadań w urzędach oraz zminimalizuje utrudnienia w ich pracy".

Polecamy serwis: Organizacja

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Verum Numerica

Usługi księgowe │Audyt księgowy i podatkowy│ Doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama