REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia
Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Forma

Doręczenie pism następuje w formie tradycyjnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:

REKLAMA

REKLAMA

  • złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego;
  • wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie;
  • wyrazi zgodę na taki sposób doręczania i wskaże organowi adres elektroniczny.

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego niedopuszczalne jest doręczenie równocześnie za pośrednictwem operatora pocztowego i drogą elektroniczną. Taką tezę NSA sformułował w postanowieniu z 4 czerwca 2014 r. (II GSK 1197/14)

Adresaci

Zasadą jest, że pisma procesowe dostarczane są bezpośrednio stronie, a gdy działa ona przez przedstawiciela, to temu przedstawicielowi.  W sprawie wszczętej na skutek podania dwóch lub więcej stron pisma dostarcza się wszystkim stronom chyba, że strony wskazały jedną jako upoważnioną do odbioru pism. Konsekwencją braku doręczenia decyzji jednej ze stron postępowania będzie jej nieważność w obrocie prawnym (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 stycznia 2017 r. II SA/Go 914/16).

Pisma dla osób fizycznych doręczane są w ich mieszkaniach lub miejscach pracy. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej pisma mogą być też dostarczane w lokalu organu administracji publicznej. W przypadku gdy nie jest możliwe doręczenie pisma w w/w miejscach, pismo doręcza się w każdym  miejscu, gdzie się adresata zastanie.

REKLAMA

W sytuacji, w której nie ma adresata w domu, pismo dostarcza się za pokwitowaniem dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, o ile te osoby zobowiązały się dostarczyć pismo adresatowi. Jest to tzw doręczenie zastępcze. Adresata należy o tym powiadomić. Pisma skierowane do osób nieznanych z miejsca pobytu, dla których sąd nie wyznaczył przedstawiciela, doręcza się przedstawicielowi ustanowionemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo administracyjne

Gdy nie jest możliwe dostarczenie pisma w mieszkaniu, miejscu pracy lub poprzez osobę trzecią to:

  • operator pocztowy przechowuje pismo przez 14 dni w swojej placówce – gdy pismo doręcza operator pocztowy;
  • pismo składa się w urzędzie właściwej gminy – gdy za doręczenie odpowiadał pracownik organu administracji publicznej lub upoważniony podmiot.

Adresat musi zostać zawiadomiony o konieczności odbioru pisma w ciągu 7 dni. Robi się to za pomocą awizo. Jeżeli adresat nie odbierze pisma, to wystawia się kolejne awizo nakazujące odebranie pisma w ciągu 7 dni. Jeśli i w tym terminie pismo nie zostanie odebrane przez adresata to przyjmuje się, że zostało doręczone w momencie upływu czternastego dnia. Strony są zobowiązane do tego by powiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie adresu. Dotyczy to również zmiany adresu elektornicznego.

Adresat ma prawo do odmowy odbioru pisma. W takiej sytuacji pismo zwraca się do nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia. Datą doręczenia pisma w tym wypadku jest data odmowy odbioru.

Odbiór pisma powinien zostać potwierdzony przez adresata jego podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.

Jednostkom i organiazcyjnym i organizacjom społecznym pisma doręcza się w lokalach ich siedziby. Odbioru pisma podejmuje się wówczas osoba upoważniona.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późm. zm.)

Postanowienie NSA z 4 czerwca 2014 r. (II GSK 1197/14)

Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 stycznia 2017 r. (II SA/Go 914/16)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA