REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?/ fot. Fotolia
Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

Polskie prawo przyznaje obywatelom szeroki dostęp do informacji publicznej. Uprawnienia tego typu uregulowane zostały w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Samo pojęcie informacji publicznej oznacza każdą informację, która dotyczy sfery spraw publicznych. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo dostępu do informacji publicznej posiada każdy. Wnosząc o jej udostępnienie nie musi wskazywać swojego interesu prawnego lub faktycznego.  Obowiązek udostępnienia żądanej informacji spoczywa na organach administracji publicznej, a także innych podmiotach realizujących zadania publiczne.

Dostęp do informacji publicznej może być jednak ograniczony. Mówi o tym art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej. To ograniczenie może wynikać z przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prywatność człowieka, tajemnica przedsiębiorcy, przepisy o przymusowej restrukturyzacji, również mogą stanowić podstawę do ograniczenia dostępu do żądanej informacji publicznej.

Zobacz: Ustrój i jednostki

REKLAMA

Problematyka

Aby odpowiedzieć na pytanie czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników, należy zbadać czy są oni osobami pełniącymi funkcje publiczne. W ustawie o dostępie do informacji publicznej nie znajdziemy definicji pojęcia osoba pełniąca funkcje publiczne. Aby rozwiązać ten problem należało zdefiniować problematyczne zagadnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sądy o osobach pełniących funkcje publiczne

Próby zdefiniowania tego pojęcia podjęły się sądy.  W wyroku z 14 listopada 2012 r., (sygn. akt II SA/Gd 545/12) WSA w Gdańsku stwierdza, że osobą pełniącą funkcję publiczną będzie każdy, kto pełni funkcję w organach władzy publicznej lub też w strukturach jakichkolwiek osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej.  Funkcja ta musi mieć jednak związek z dysponowaniem majątkiem państwowym lub samorządowym albo zarządzaniem sprawami związanymi z wykonywaniem swych zadań przez władze publiczne. Do osób wykonujących funkcje publiczne zalicza także osoby, które zarządzają  majątkiem Skarbu Państwa  oraz wykonują powierzone im przez instytucje państwowe lub samorządowe zadania. 

Natomiast w wyroku z 15 listopada 2013 r. (sygn. akt I OSK 1044/13) NSA stwierdził, że: pełnienie funkcji publicznych można przypisać tyko pracownikom z wyboru i powołania, zaś pozostałym gdy pełnią zadania publiczne. Nadto zatrudnionym na stanowiskach urzędniczych, zaś doradców i asystentów z takim samym zastrzeżeniem. Zatem z pewnością nie pełnią nigdy funkcji publicznych osoby zatrudnione na stanowiskach pomocniczych i obsługi.  Sędzia uznał, że nie wszystkie stanowiska w urzędzie mają charakter funkcji publicznej toteż nie można stwierdzić, że informacje o wynagrodzeniu każdego pracownika nie mogą być udostępniane na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Opracowano na podstawie:

Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz .U. 2001 Nr 112 poz.1198 z późn. zm.)

Wyroku WSA w Gdańsku z 14 listopada 2012 r., (sygn. akt II SA/Gd 545/12)

Wyroku NSA z 15 listopada 2013 r., (sygn. akt I OSK 1044/13)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA