REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokół z obrad komisji konkursowej informacją publiczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Protokół z obrad komisji konkursowej informacją publiczną./ fot. Shutterstock
Protokół z obrad komisji konkursowej informacją publiczną./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.

Stan faktyczny

Stan faktyczny będący podstawą orzeczenia rysował się następująco: wnioskami z dnia 28 lutego 2019 r., a następnie 5 marca 2019 r. pan U. zwrócił się do wójta gminy o udostępnienie listy kandydatów zgłoszonych w konkursie na stanowisko dyrektora publicznego zakładu opieki, którzy spełniają wymogi formalne oraz protokołów z posiedzenia komisji konkursowej. Protokół komisji zawierał m.in. oferty kandydatów oraz ich odpowiedzi na pytania komisji.

REKLAMA

REKLAMA

Wójt odmówił ujawnienia informacji, których żądał U. W opinii organu ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i odpowiednie rozporządzenia Ministra Zdrowia wyczerpująco regulują co stanowi informację publiczną, a żądane dokumenty nie zostały wskazane we wskazanych aktach prawa, zatem nie mogą zostać ujawnione ze względu na ochronę prywatności kandydatów.

Skarżący podtrzymywał swój wniosek, powołując się na orzecznictwo sądów w tym zakresie, jednak organ nie znalazł podstaw do zmiany decyzji. W związku z tym, w dniu 8 kwietnia 2019 r. pan U. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na bezczynność wójta gminy.

Rozstrzygnięcie sądu administracyjnego

WSA w uzasadnieniu swojego wyroku z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie o sygnaturze II SAB/Kr 103/19 przypomniał, iż informację publiczną stanowi treść wszelkich dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej, dokumentów związanych z organem, a także dokumenty w jakikolwiek sposób danego organu dotyczące. Jest to więc interpretacja dość szeroka – tym bardziej, że uznaje się, że informację publiczną stanowią zarówno treści dokumentów wytworzone bezpośrednio przez organ, ale też te, których organ używa do wykonywania swoich zadań - nawet gdy nie pochodzą od niego wprost.[1]

REKLAMA

Idąc dalej, sąd wskazał, iż informację publiczną stanowią wszelkie dane o majątku publicznym i o podmiotach, które takim majątkiem dysponują. Kwalifikować się będą także „materiały dokumentujące fakt lub sposób zadysponowania majątkiem publicznym, w tym treść i postać umów cywilnoprawnych dotyczących takiego majątku”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tej przyczyny sądy administracyjne przyjmują, że oferty składane w postępowaniach – w tym także w postępowaniu o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - stanowią informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Takie dane mogą podlegać ograniczeniom w ujawnieniu z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy, co jednak nie zmienia faktu, iż stanowią one informację publiczną.

Odnosząc się do konkretnej sytuacji wynikającej w niniejszej sprawie, sąd wskazał, iż publiczne zakłady opieki zdrowotnej realizują cel publiczny (opieka zdrowotna), a dyrektorzy (będący kierownikami jednostki w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej) kierują działalnością publicznego podmiotu leczniczego i reprezentują go na zewnątrz. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy, za informację publiczną uznaje się także informację o zasadach funkcjonowania podmiotów publicznych, a w tym – informacje o naborze kandydatów do zatrudnienia.

W ocenie Sądu, bez wątpienia żądaną informację o liście kandydatów na dyrektora i protokoły obrad komisji konkursowej należy uznać za informację publiczną. W uzasadnieniu podkreślono także, iż przepisy określające tryb dostępu do informacji publicznej powinny być interpretowane w taki sposób, aby gwarantować obywatelom jak najszersze uprawnienia w tym zakresie, a wszelkie wyjątki muszą być rozumiane wąsko. WSA wskazał, iż oznacza to „stosowanie takich zasad wykładni, które sprzyjają poszerzaniu, a nie zawężaniu obowiązku informacyjnego.”

W konsekwencji takiego rozumienia przepisów, wójt gminy zobowiązany był do udostępnienia żądanej informacji publicznej, a odmowa organu w tym zakresie nie była prawidłowa.

[1] wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 stycznia 2013 r., sygn. akt II SAB/Rz 48/12, LEX

Agnieszka Tomkowiak

Aplikant radcowski w Dziale Prawa Cywilnego w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA