REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Paweł Glonek
Radca prawny / Mediator
 E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa /fot. Shutterstock
E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa /fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce od lat zmagamy się z narastającym problemem przewlekłości postępowań sądowych. Epidemia wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, tylko pogłębia ten problem.

Tak jak pisaliśmy w artykule „Czy mediacja może być lekiem dla sądów powszechnych w trakcie i po epidemii koronawirusa?”, aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza, w tym wyraźne spowolnienie pracy wymiaru sprawiedliwości, dla stron i ich pełnomocników oznaczać będzie wydłużenie czasu oczekiwania na finalne rozstrzygnięcie spraw sądowych o kilka miesięcy, jeśli nie o kilka lat. Dlatego nie dziwią nas coraz częstsze głosy, płynące również od środowiska sędziowskiego, zachęcające do wykorzystywania przez strony alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w tym szczególnie mediacji.

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie autorów niniejszego artykułu, pytanie „czy warto mediować”, zostało dziś wyparte przez pytanie „jak można skutecznie mediować w czasie epidemii”?

Odpowiedzią jest e-mediacja (zwana również mediacją online lub mediacją elektroniczną).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

REKLAMA

Mediacja elektroniczna, analogicznie jak mediacja tradycyjna, polega na rozmowie stron przy udziale bezstronnej osoby trzeciej, przy czym bezpośrednie spotkanie zostaje tu zastąpione kontaktem stron i mediatora, przy wykorzystaniu środków komunikacji na odległość np. telefonu, e-maila, wideokonferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-mediacja pozwala zatem:

  1. prowadzić stronom negocjacje bez konieczności wychodzenia z domu lub z biura i narażania się na infekcję,
  2. oszczędzać czas,
  3. pozwala wziąć sprawy w swoje ręce i spróbować załatwić spór, bez czekania na zakończenie się epidemii koronawirusa.

Ponadto, w przypadku e-mediacji, strony nie muszą ograniczać się do wyboru mediatora ze swojej miejscowości. W praktyce mogą wybrać dowolnego mediatora, niezależnie od miejsca jego siedziby.

Tak samo, jak w przypadku mediacji tradycyjnej, w mediacji online mogą być załatwiane sprawy, które już toczą się w sądzie (tzw. mediacja sądowa). Najlepiej jednak, gdy strony skorzystają z e-mediacji zanim jeszcze zdecydują się skierować sprawę do sądu (tzw. mediacja przedsądowa). W tym ostatnim wypadku oszczędność kosztów i czasu może być największa. Ponadto mediacja przedsądowa pozwala stronom zachować kontrolę nad przebiegiem sporu.

Co do wyboru narzędzia, do komunikowania się stron na odległość w toku e-mediacji, autorzy artykułu rekomendują wideokonferencję.

Mediacja przy wykorzystaniu programu do konferencji online jest najbardziej zbliżona do tradycyjnej mediacji. Zapewnia osobisty kontakt stron, które nie tylko się słyszą, ale także widzą w czasie rzeczywistym. Pozwala uczestnikom mediacji obserwować i reagować na wzajemne sygnały niewerbalne (mimikę, gesty). To bardzo istotne w skutecznej komunikacji. Co ważne, do przeprowadzenia wideokonferencji potrzebny jest tylko dostęp do Internetu i zapewnienie sobie przestrzeni umożliwiającej swobodną rozmowę, przy zachowaniu zasady poufności. Zatem ta forma komunikacji jest dostępna praktycznie dla każdego, niezależnie gdzie się znajduje. Warto też zauważyć, że w ostatnich tygodniach zwiększyła się nasza otwartość na korzystanie z tego rodzaju narzędzia. Wideokonferencje wykorzystujemy, już nie tylko do przekazywania informacji, prowadzenia szkoleń, ale także do spotkań towarzyskich lub rodzinnych.

E-mediacja może być prowadzona również przy wykorzystaniu wyłącznie telefonu lub poczty elektronicznej. Z naszej praktyki wynika jednak, że te narzędzia sprawdzają się najlepiej, jako wspierająca forma komunikacji np. przy umawiania terminu spotkań mediacyjnych, wymianie skanów dokumentów (jeśli jest taka potrzeba) lub wspólnej pracy stron nad treścią ugody.

Reasumując, mediacja on-line sprawdza się bardzo dobrze w sytuacjach, gdy jest utrudnione lub niemożliwe osobiste stawiennictwo stron na wspólne spotkanie z mediatorem. Dotychczas najczęściej była wykorzystywana w przypadkach, gdy siedziby stron i lokalizacja mediatora były od siebie w znacznej odległości. Dziś, w dobie znacznego ograniczenia możliwości przemieszczania się i organizowania spotkań, e-mediacja zyskuje dodatkowo na wartości. Możemy z niej skorzystać od ręki, nie wychodząc z domu, bez potrzeby posiadania kosztownych narzędzi lub urządzeń. Mediacja online daje szansę załatwienia sprawy w sposób satysfakcjonujący dla obu stron, bez tracenia czasu i nerwów, w oczekiwaniu na powrót do normalności po epidemii.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA