REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Negatywny oraz pozytywny spór kompetencyjny – postępowanie administracyjne

Negatywny oraz pozytywny spór kompetencyjny – postępowanie administracyjne./ fot. Fotolia
Negatywny oraz pozytywny spór kompetencyjny – postępowanie administracyjne./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spór kompetencyjny powstaje pomiędzy organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej. Wśród sporów kompetencyjnych wyróżnić należy spór pozytywny i negatywny. Spory rozstrzygane są przez sąd administracyjny, a z wnioskiem wystąpić może strona, organ pozostający w sporze, jak również Rzecznik Praw Obywatelskich.

Spory między organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej są sporami kompetencyjnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Wyróżnia się spór negatywny oraz pozytywny. Pierwszy z nich polega na tym, że żaden z organów nie uważa się za właściwy do rozpatrzenia danej sprawy. Z kolei przy sporze pozytywnym dwa lub więcej organy uznają się za właściwe do rozpatrzenia danej sprawy.

Spory kompetencyjne uregulowane zostały w art. 22 Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z artykułem, o którym mowa w zdaniu poprzednim spory pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej rozstrzyga sąd administracyjny.

Zobacz również: Prawo administracyjne

REKLAMA

Kto może wystąpić z wnioskiem o rozpatrzenie sporu przez sąd administracyjny?

Z wnioskiem takim może wystąpić strona, minister właściwy do spraw administracji publicznej, jak również sprawiedliwości. Prokurator Generalny oraz Rzecznik Praw Obywatelskich także omawiany wniosek może skierować do sądu administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sporu jest również organ jednostki samorządu terytorialnego albo inny organ administracji publicznej. Warunkiem jest to, aby wymienione w zdaniu poprzednim organy pozostawały w sporze.

Kto rozstrzyga spór o właściwość?

Poniższa tabela została opracowana na podstawie art. 22 Kodeksu postępowania administracyjnego. W przejrzysty sposób przedstawiono kto rozstrzyga spory o właściwość.

Art. 22 § 1. pkt:

Między jakimi organami powstał spór

Kto rozstrzyga spór o właściwość

1.

organami jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 2–4

wspólny dla nich organ wyższego stopnia,

a w razie braku takiego organu

– sąd administracyjny

2.

kierownikami służb, inspekcji i straży administracji zespolonej tego samego powiatu, działających w imieniu własnym lub w imieniu starosty

starosta

3.

organami administracji zespolonej w jednym województwie niewymienionymi w pkt 2

wojewoda

4.

organami jednostek samorządu terytorialnego w różnych województwach w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej

minister właściwy do spraw

administracji publicznej

6.

wojewodami oraz organami administracji zespolonej w różnych województwach

minister właściwy do spraw

administracji publicznej

7.

wojewodą a organami administracji niezespolonej

minister właściwy do spraw

administracji publicznej po porozumieniu

z organem sprawującym nadzór

nad organem pozostającym w sporze z wojewodą

8.

organami administracji publicznej innymi niż wymienione w pkt 1–4, 6 i 7 – wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu

minister właściwy do spraw

administracji publicznej

9.

organami administracji publicznej, gdy jednym z nich jest minister

Prezes Rady Ministrów

Opracowano na podstawie: art. 22 Kodeksu postępowania administracyjnego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA