REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA./ fot. Fotolia
Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), która weszła w życie 1 czerwca 2017 r., wprowadziła liczne zmiany m.in. w zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.  Jedną z nowości jest wprowadzenie zasady pewności prawa.

Aby mówić o dobrej administracji organy administracji publicznej muszą działać według pewnych standardów i zasad. Są one wyznaczane nie tylko przez zasady ogólne postępowania administracyjnego ale także przez zasady konstytucyjne czy też przez jakieś standardy zewnętrzne. Przykładem mogą być tu te wskazane w Europejskim Kodeksie Dobrej Praktyki Administracyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ogólne postępowania administracyjnego sensu stricto

Zasady ogólne postępowania administracyjnego w sensie stricto tworzą pewien zamknięty katalog przepisów umieszczony w dziale I rozdziale 2 k.p.a. Zasadom tym brak jest jednolitego, ustawowego nazewnictwa. Tworzą one pewien katalog wytycznych jakimi powinny kierować się organy administracji publicznej przy załatwianiu spraw.

Istotne jest to, że zasady te nie mają charakteru wyłącznie wskazówek czy zaleceń. Zasady ogólne stanowią normy prawne, których naruszenie oznacza naruszenie przepisów obowiązującego prawa.

Zasady ogólne mają charakter bardzo ogólny. Dalsze przepisy k.p.a. konkretyzują jednak każdą z nich.

REKLAMA

zasada przekonywania polega na tym, że organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy. Konkretyzacją tej zasady jest art.107§1, który zakłada, że jednym z elementów decyzji administracyjnej jest jej uzasadnienie faktyczne i prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega zasada pewności prawa

Zasada pewności prawa jest określana także jako zasada uprawnionych oczekiwań. Została ona umieszczona w art.8 § 2 k.p.a. Zasada ta polega na tym, że organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym.

Według tej zasady strona ma prawo oczekiwać, że działając w dobrej wierze i z poszanowaniem prawa, nie naraża się na niekorzystne skutki prawne swoich decyzji - zwłaszcza skutki, których nie mogła przewidzieć w chwili podejmowania działania.

Aby strona mogła w sposób racjonalny zaplanować swoje działania musi mieć pewność, że organy rozstrzygają w taki a nie inny sposób, w danym stanie faktycznym i prawnym.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Organy powinny więc trzymać się utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym, aby strona miała możliwość racjonalnego zaplanowania swoich działań, co pozwoli jej uniknąć niekorzystnych skutków prawnych swojego działania.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca jasno wskazuje, że organ powinny trzymać się utrwalonej praktyki. Oznacza to, że organowi będzie wolno w pewnych sytuacjach odejść od danego sposobu rozstrzygania, gdy udowodni, że praktyka od której odszedł nie miała przymiotu utrwalonej.

Utrwalona praktyka

Pojęcie utrwalonej praktyki jest pojęciem nieostrym i niejednoznacznym. Przyjmuje się jednak, że przez utrwaloną praktykę należy rozumieć sposób stosowania normy prawnej przez organ w takim samym stanie faktycznym, który można uznać za dominujący w okresie, w którym miało miejsce oceniane zachowanie strony.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim orzecznictwie (wyrok TSUE w sprawie Salomie i Oltean, C-183/14; wyrok TSUE w sprawie Elmeka, C-181/04 do C-183/04), stwierdza, że za utrwaloną praktykę możemy uważać taką, która jest w stanie wzbudzić w świadomości ostrożnego i należycie poinformowanego podmiotu racjonalne (uprawnione) oczekiwania, że organ rozstrzygnie sprawę w określony sposób.

Podsumowanie

Zasada pewności prawa, w swoim założeniu ma sprawić, że zwiększy się zaufanie obywateli do organów władzy publicznej. Z punktu widzenia obywatela wprowadzenie tej zasady staje się korzystne. Obywatele będą w stanie lepiej poznać sposób rozstrzygania w danych sprawach co pozwoli na lepsze zaplanowanie swoich działań.

Z wprowadzeniem tej zasady wiążą się jednak pewne utrudnienia faktyczne. Chodzi tu głównie o sposób, w jaki strona ma zasięgnąć informacji o praktyce organów w takich samych sprawach. W przypadku sądów nie ma tu problemu ponieważ orzeczenia są publikowane i dostępne do wglądu (także w Internecie) dla każdego. Rozstrzygnięcia organów administracji, co do zasady nie są dostępne dla każdego (nie są więc publikowane w Internecie).

Opracowano na podstawie:

  • ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA